אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יבואני הרכב נגד תקן הקרינה הישראלי: יחסל את ההיברידי צילום: יוסי דוס-סנטוס

בלעדי לכלכליסט

יבואני הרכב נגד תקן הקרינה הישראלי: יחסל את ההיברידי

איגוד יבואני הרכב שלח מכתב למשרד להגנת הסביבה, שבו הוא מעלה הסתייגויות מתקן הקרינה שמחמיר יותר מזה שבאירופה ובארצות הברית

03.06.2018, 06:57 | תומר הדר

איגוד יבואני הרכב בישראל הביע התנגדות לתקן הקרינה החדש לכלי רכב שקבע המשרד להגנת הסביבה, שמחמיר יותר מהתקן האירופי והאמריקאי, כך נודע ל"כלכליסט". במסמך ששלח האיגוד לפרופ' סטיליאן גלברג, ראש האגף למניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה, מועלות טענות קשות על מדיניות המשרד להעניק דירוגי קרינה למכוניות שישווקו בארץ.

קראו עוד בכלכליסט

בתחילת אפריל פרסם המשרד להגנת הסביבה נוהל חדש למדידת הקרינה הנפלטת מכל כלי רכב. זאת לאחר שעד אז המשרד ביצע מדידות לרכבים היברידיים בלבד.

על פי טיוטת הנוהל, שייכנס לתוקף ככל הנראה בשנה הבאה, ידורגו הרכבים בישראל לשלוש קבוצות: רמת חשיפה לקרינה הנמוכה מ־4 מיליגאוס, שתקבל ציון ירוק; 4 עד 7 מיליגאוס, שתקבל ציון צהוב; וגבוהה מ־7 מיליגאוס, שתקבל ציון אדום. שיטת המדידה תהיה ייחודית לישראל, ותוצאותיה יפורסמו לציבור. אם הנוהל ייכנס לתוקף, הוא עלול למחוק מן השוק הישראלי לא מעט דגמים, ובראשם דגמים היברידיים, שיוגדרו כפולטי קרינה בדירוג אדום.

רכב טויוטה היברידי רכב טויוטה היברידי רכב טויוטה היברידי

"המהלך הזה, שייחודי לשוק הרכב הישראלי, יכול בהחלט להכחיד כמה דגמי מכוניות מן השוק שלנו", מסביר גורם באחת מיבואניות הרכב. "מכיוון שהשיטה ייחודית לארץ, עדיין לא נמדדו כלל רמות הקרינה של מכוניות, ואי אפשר לדעת מה הדירוג שיינתן להן, אך הציבור בישראל מודע היטב לנושא הקרינה וחושש ממנו. אם דגמים מסוימים יקבלו ציון קרינה אדום, לא יהיה יותר טעם לשווקם בישראל".

בחודש שעבר נדרשו כל יצרני הרכב המשווקים לישראל להגיש למשרד להגנת הסביבה את עמדתם בנושא בדיקת הקרינה הישראלית, ותגובתם היתה כי מכוניותיהם עומדות בתקני הקרינה המקובלים בעולם, באירופה ובארה"ב, והשיטה הישראלית אינה מוכרת להם.

במסמך איגוד יבואני הרכב נכתב כי הרכבים המשווקים בארץ עונים כולם על דרישות התקן העולמי: "קביעת אסדרה שונה הרלוונטית רק לישראל, על אף קיומם של תקנים בינלאומיים, עלולה להביא למצב אבסורדי שלרכב מסוים ייקבעו רמות קרינה שונות.

"קביעת מדדים לכלי רכב ברמות קרינה שונות, כפי שמוצע בטיוטת הנוהל, תציג מצג מטעה, שכן מדידת כלי הרכב על פי התקנים הבינלאומיים עשויה להביא לתוצאה אחרת, ובהתאם לדירוג שונה של מידת הקרינה שמקורה ברכב".

בנוגע לשיטת המדידה הישראלית מציינים יבואני הרכב כי "אין לה אח ורע בעולם. היא אינה מבוססת על סטנדרט מקצועי המקובל בתעשיית הרכב, ועלולה לחבל ללא כל הצדקה ביבוא כלי רכב לישראל, ובמיוחד בכלי רכב היברידיים".

תגיות

28 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

27.
היה לנו מספיק מתקנות שקיבלנו מבטר פלייס - מספיק !!!
עם כל הכבוד , חייבים לחסום את ה,מומחים" שממציאים תקנים מטעם עצמם. נגד מדיניות הממשלה של הסתמכות על תקנים בין לאומיים . אין בארץ יכולות לבדוק את התאימות ואין גם מכון עם יכולות בניה של תקנים. יתכבד הפרופסור ויסוג בו. יש בג"צ.
צביקה החשמלי  |  15.10.18
25.
התקן האירופאי/אמריקאי משוחד.
המדינות שקובעות את התקן אלו מדינות בעלות תעשיית רכב חזקה, והפוליטיקאים שלהן פשוט מפחדים. אסור למדינת ישראל להתגמש!! בדיוק כמו בתקן זיהום האוויר, שם התקן האירופאי היה מוטה לטובת דיזל בעקבות לחצים של יצרני הרכב. חלפו להם כמ שנים, ופתאום התברר שהתקן הישראלי (שפגע משמעותית בדיזל) הרבה יותר רלוונטי.
רועי  |  17.06.18
24.
אפשר לדחוף להגנה נוספת וללא ייקור
ניתן להוסיף מחיצה של מס מ"מ \יריעת עופרת או אלומיניון 1 מ"מ העלויות ליצרן לא משמעותיות בכלל למרות שברור שההמצאות הישראליות בוועדות הן תמיד בי"ס להזיה כי אנחנו יותר טובים ( גם ביבי וריגב אומרים ) מאירופה וארה"ב ולכן התקן שלנו טוב יותר ישראלים שחושבים עצמם - יוהרה והתהום ממול
יא יא  |  06.06.18
לכל התגובות