אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בניגוד לעמדת משרד הכלכלה: המדינה הודיעה לבית המשפט על ביטול החובה לרכש גומלין צילום: רפי זוהר

בניגוד לעמדת משרד הכלכלה: המדינה הודיעה לבית המשפט על ביטול החובה לרכש גומלין

בחודש מאי נחשף בכלכליסט כי משרד האוצר תומך בעמדת העותרות, משיקולים משפטיים אך גם בשל הערכה כי החובה לרכש גומלין תייקר את עלויות היבוא שלהן, ובעקבות זאת תשלומי המדינה למפעלי הקווים יתייקרו

30.07.2018, 11:55 | אמיתי גזית
בניגוד לעמדתו הפומבית, משרד הכלכלה הוא אחד מ-2 משיבים בתגובה שעל פיה אין לחייב ברכש גומלין זוכים במכרזים להפעלת אשכולות של קווי תחבורה ציבורית. התגובה נמסרה לבית המשפט המחוזי בירושלים ביום חמישי האחרון, בעקבות עתירה של חברות אוטובוסים שיבקשו לבטל את החובה לרכש גומלין.

קראו עוד בכלכליסט

אוטובוסים של דן, צילום: נמרוד גליקמן אוטובוסים של דן | צילום: נמרוד גליקמן אוטובוסים של דן, צילום: נמרוד גליקמן

המדינה בתגובתה מסרה לבית המשפט כי החליטה לקבל את עמדת העותרות, לבטל את החובה לרכש גומלין ומשום כך עתירתן מיותרת. על פי הפרשנות המשפטית החוק אינו מחייב במקרה זה רכש גומלין, ומכאן עמדת המדינה. משרד הכלכלה הוא אחד הצדדים שנגדו הוגשה העתירה ולכן בהליך המשפטי הזה התגובה גם בשם המשרד. עם זאת השר אלי כהן מתנגד לכך, ואף פועל לגיבוש מדיניות שתאפשר בעתיד לחייב רכש גומלין גם במכרזים כאלה.

התגובה נמסרה על ידי פרקליטות המדינה בשם משרדי התחבורה והכלכלה בעקבות עתירה של חברות האוטובוסים שירותי אוטובוסים מאוחדים נצרת (UBSI) ונתיבי אקספרס שבבעלות משפחת עפיפי, ומתמודדות במכרז להפעלת קווי תחבורה ציבורית. UBSI היא יבואנית אוטובוסים מסוג סולאריס המיוצרים בשלמות בפולין, ונתיבי אקספרס מפעילת קווי אוטובוסים.

העתירה הוגשה במאי השנה בעקבות מכרזים להפעלת 2 אשכולות קווים, שכללו חובה לביצוע רכש גומלין בשיעור של 35% מהיקף יבוא האוטובוסים הנדרשים להפעלת הקווים. העותרות טענו כי משמעות החובה לרכש גומלין היא הרכבה של האוטובסים באחד משני המפעלים- הארגז או מרכבים, ואילו הן מבקשות לייבא בשלמותם אוטובוסים מסוג סולאריס המיוצרים בפולין. בעקבות העתירה בית המשפט הוציא צו מניעה זמני שלמעשה הקפיא את הליכי המכרז, עובדה שאילצה את המדינה להמשיך ולעובד עם הספק הנוכחי, תחת הסכם שנחתם לפני 5 שנים ובו פחות קווים מהמתוכנן במכרז החדש.

כבר במאי השנה נחשף בכלכליסט כי משרד האוצר תומך בעמדת העותרות, הן משיקולים משפטיים אך גם בשל הערכה כי החובה לרכש גומלין תייקר את עלויות היבוא שלהן, ובעקבות זאת תשלומי המדינה למפעלי הקווים יתייקרו.

בתחילת יולי, ועדת מכרזים משותפת למשרד התחבורה ומשרד האוצר החליטה לבטל את החובה לרכש גומלין. בנוסף באותה וועדה והחלט לבטל גם את החובה המוטלת על דן ואגד לתת עדיפות לרכישת אוטובוסים כחול לבן. במשרד הכלכלה התנגדו לעמדה זאת מחשש לפגיעה במפעלים הישראלים להרכבת אוטובוסים, וסכנת פיטורין לעובדים, זאת מתוך הבנה כי ההחלטה על ביטול רכש הגומלין ומתן עדיפות לרכישות מחברות ישראליות אינה חד פעמית, אלא גורפת לכל המכרזים העתידיים.

תגיות