אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לראשונה זה 9 שנים: ירידה במספר סוכני הביטוח הכללי עקב התחרות בערוצים הישירים צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

לראשונה זה 9 שנים: ירידה במספר סוכני הביטוח הכללי עקב התחרות בערוצים הישירים

דו"ח הממונה על שוק ההון ל־2017 חושף כיצד הגברת התחרות בשוק הפנסיוני והתגברות השיווק הישיר של ביטוח כללי פגעו בסוכני הביטוח

05.08.2018, 07:08 | רחלי בינדמן

לחצו כאן לערוץ הטלגרם של מדור שוק ההון בכלכליסט

פרק סוכני הביטוח בדו"ח הממונה על שוק ההון ל־2017 נחשף לראשונה. מהדו"ח עולה כי נכון לסוף 2017 היו בישראל 13,085 בעלי רישיון סוכן ביטוח, רובם (11,689) בתחום הפנסיוני, עוד 6,286 בתחום הביטוח הכללי ו־862 סוכנים בתחום הביטוח הימי. מדובר בעלייה קלה של 0.2% לעומת 2016. בתחום הביטוח הכללי נרשמה ירידה של 0.8% במספר הסוכנים. לכאורה מדובר בשינויים מינוריים, אך הם מציגים תמונת ראי להתפתחויות בשוק.

קראו עוד בכלכליסט

לשם השוואה בין 2015 ל־2016 עלה מספר הסוכנים בתחום הפנסיוני ב־3.1% ומספר הסוכנים בביטוח הכללי ב־1%. מספר הסוכנים נמצא בסוג של קיפאון, עם ירידה קלה במספר בעלי הרישיונות בתחום הביטוח הכללי ועלייה קלה בלבד במספר הסוכנים בתחום הפנסיוני.

הממונה על שוק ההון דורית סלינגר, צילום: אוראל כהן הממונה על שוק ההון דורית סלינגר | צילום: אוראל כהן הממונה על שוק ההון דורית סלינגר, צילום: אוראל כהן

הממונה על שוק ההון דורית סלינגר פעלה רבות במהלך הקדנציה שלה כדי לנתק את הקשר הבעייתי בין העמלות של סוכני הביטוח לדמי הניהול והפרמיות שמשלם הלקוח. בתחום הפנסיוני היא השיקה את פנסיית ברירת המחדל המוזלת שלא מאפשרת תגמול לסוכנים, ובתחום הביטוח הכללי היא התניעה תחרות שהורידה פרמיות, ועודדה כניסת שחקנים חדשים המשווקים ביטוחים ישירים. מספר הסוכנים בתחום הביטוח הכללי נמצא בירידה, ומבדיקת "כלכליסט" זו ירידה ראשונה מ־2009. נתון זה מצביע על השתלטות אטית ועקבית של הביטוחים הישירים, הדוחקים את הסוכנים החוצה.

ירידה במספר היועצים הפנסיוניים האובייקטיבים

מהנתונים עולה גם כי ב־2017 נרשמה ירידה במספר היועצים הפנסיונים האובייקטיבים, ומספרם היה 768 בלבד - ירידה של 13% לעומת 2016. באופן עקבי, מספר היועצים האובייקטיבים יורד בהדרגה משנה לשנה: ב־2014 למשל היו 1,012, ב־2015 היו 922 וב־2016 היו 884. היועצים הפנסיונים מקבלים מכל יצרני קופות הגמל עמלה זהה של 0.25%, ורובם הם יועצים במערכת הבנקאית. אלא שבניגוד לסוכני הביטוח, היועצים הפנסיונים לא זכאים לעמלות עמידה ביעדי מכירה (עמלות היקף), כך שהעמלה הקבועה הזו לא מהווה תמריץ מספיק כדי לעודד את צמיחת התחום, בניגוד לאינטרס המובהק של רשות שוק ההון לעבור לייעוץ אובייקטיבי.

ב־2017 פעלו הבנקים באמצעות 317 יועצים פנסיוניים ב־474 סניפים ברחבי הארץ, שהם כ־51% מסך הסניפים. ב־2017 ייעצו הבנקים ל־41,598 לקוחות חדשים, וכן ייעצו לכלל לקוחותיהם לגבי נכסים בהיקף כולל של 28.5 מיליארד שקל. מדובר בנתון מעודד מעט בהשוואה ל־2016, אז ניתן ייעוץ פנסיוני ל־31.4 אלף לקוחות. למרות זאת, עיקר הייעוץ בבנקים היה ונותר בתחום הגמל וההשתלמות.

הרווחיות של סוכנויות הביטוח נמצאת בירידה

דו"ח הממונה חושף את גובה העמלות שגזרו סוכני הביטוח ב־2017. רק 13% מסוכנויות הביטוח נהנו מהכנסות של יותר מ־5 מיליון שקל (בניגוד ל־15% בכל אחת מהשנים 2014–2016) - מה שמצביע על ירידה ברווחיות של סוכנויות הביטוח, שתואמת את השחיקה בדמי הניהול בפנסיה ואת ההתגברות התחרות בביטוחים הכלליים מצד הביטוחים הישירים.

רק 41% מהסוכנויות נהנו מעמלות בהיקף של 1‑5 מיליון שקל. גם כאן ישנה ירידה לעומת שנים קודמות, שבהן נתח העמלות הזהה עמד על 48%–49% מסך העמלות. הירידה בעמלות הגבוהות נותבה לטובת הגדלת שיעור הסוכנויות שנהנו מעמלות שבין 0 למיליון שקל – 46% מסך הסוכנויות לעומת 36% ב־2016. זה עוד נתון שמצביע על היחלשות סוכני הביטוח.

בסך הכל שילמו חברות הביטוח לסוכני הביטוח עמלות בסכום כולל של 8.8 מיליארד שקל ב־2017 - עלייה של 7% לעומת 2016. עיקר העלייה בעמלות היא בתחום ביטוחי הבריאות, שבו גרפו הסוכנים עמלות בסכום של 2.18 מיליארד שקל - עלייה של 8% לעומת 2016. זוהי עלייה נמוכה יותר לעומת העלייה שנרשמה ב־2016 לעומת 2015, שעמדה על 13% - אך עדיין מדובר בזינוק.

בתחום הגמל והפנסיה העמלות שנגבו עמדו על 1.3 מיליארד שקל - עלייה של 7% לעומת 2016, אם כי כאן מדובר בעיקר בנגזרת של הזינוק בהיקף הנכסים המנוהלים, שמהם נגזרים דמי הניהול, הודות לצמיחה בענף ולעליות בשוקי ההון. בביטוח הכללי העמלות הסתכמו ב־2.6 מיליארד שקל, עלייה של 5%, שמשקפת אף היא את הצמיחה בפרמיות - תולדה של צמיחה במשק - רכישת כלי רכב, דירות הדורשות ביטוח. העמלות בביטוחי החיים צמחו ב־6% ל־2.6 מיליארד שקל, בעיקר תודות לצמיחה הנאה בשיווק פוליסות החיסכון הפיננסיות המתחרות בקרנות הנאמנות ובתיקים המנוהלים ההולכות וצוברות תאוצה ומשווקות על ידי סוכני הביטוח.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
ייעוץ פנסיוני לעומת שיווק מוטה
הניסיונות לפתור ניגוד האינטרסים בין סוכני הביטוח במקום אכיפת החוק מ 2005 שאסר עליהם שימוש במילה "ייעוץ" בשונה מבעלי רישיון יועץ פנסיוני ימשיכו בזבוז מליארדי שקלים בגין ביטוחים מיותרים וכפולים בביטוחי החיים הבריאות , הפנסיה והביטוחים הסיעודיים. רמת הידע הנמוך קיים אצל חלק מהסוכנים גם בתכניות שהם משווקים ממשום הדרכתם ע"י חברת הביטוח ש"מלמדת" אותם. מעולם לא שמעתי שבחדרי ההדרכה של חברה א' נאמר לסוכנים כי בנושא מסויים תכנית הביטוח העדיפה או המתאימה ללקוחות מסויימי9ם קיימת בחברה ב'. הנושא חשוב מכדי שנוכל להזניחו. הנזק ללקוח מתבטא ברבבות או במאות אלפי שקלים שיגרום לקטסטרופה כלכלית ואפילו קריסה בעת אירוע ביטוח.האם לא הגיע הזמן ששומרי הסף יתחילו לאכוף חוקים בני למעלה מ 13 שנה שנועדו לאפשר ייעוץ אובייקטיבי בלתי מוטה. האין זו חובתם? ואולי הגיע הזמן להבין שבכדי ליצור שדרוג פיננסי ממשי ו יש לשקול הגנה על הציבור בצורת חובה לקבלת ייעוץ פנסיוני ביטוחי שיינתן ע"י תאגידי ייעוץ פנסיוני שאינם עוסקים במכירת ביטוחים ולא מקבלים עמלות מגופים ביטויים ופיננסיים
טל  |  05.08.18
לכל התגובות