אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שלושה נשיאי מכללות לחינוך: "משרד החינוך מנסה לחסל את המכללות לחינוך" צילום: עמית שעל

שלושה נשיאי מכללות לחינוך: "משרד החינוך מנסה לחסל את המכללות לחינוך"

לדברי נשיאת סמינר הקיבוצים פרופ' ציפי ליבמן "רפורמת הסרדינים" שמוביל שר החינוך נפתלי בנט, מבקשת להפחית את מספר התלמידים בכיתות ופוגעת באפשרות להעלות את שכר המורים

28.08.2018, 08:26 | שחר אילן

"למשרד החינוך יש מדיניות שמטרתה לחסל את המכללות לחינוך” ‑ כך טענה נשיאת מכללת אורנים לחינוך יערה בראון בשיחה שקיים "כלכליסט" עם נשיאים בכירים במכללות להוראה. לדברי בראון, "המכללות לחינוך שורדות כנגד ניסיון מודע לכלות אותן. המדינה, משרד החינוך, והוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה, סבורים שאפשר להסתדר בלעדיהן".

קראו עוד בכלכליסט

בראון טוענת שהמשרד שואף שהכשרת מורים תתבצע באמצעות תעודת הוראה של שנה אחת, ולא בתארים שבהם לומדים הוראה ומתמחים בכיתוות במשך כמה שנים. "זו מלחמה לחיים ולמוות: יש מכללות שהולכות למות או שהמטרה היא להמית אותן".

בראון התייחסה לרפורמה של משרד החינוך, שתחייב את כל 21 המכללות להוראה לעבור עד 2022 מתקצוב ופיקוח של משרד החינוך לתקצוב ופיקוח של ות"ת. המכללות חייבות להתאחד ביניהן או עם מוסד אחר להשכלה גבוהה, או לספוג קיצוץ בתקציב. בראון גם מתחה ביקורת על שיטת התקצוב החדשה, שקובעת תקציב מופחת למקצועות שיש בהם עודף מורים, כמו אמנות. לדבריה, "יכול להיות שבעוד אנחנו מדברים, מכחידים את ההכשרה להוראת אמנות".

מימין: פרופ’ יערה בר און, פרופ’ רוני לידור ופרופ’ ציפי ליבמן, צילום: עמית שעל מימין: פרופ’ יערה בר און, פרופ’ רוני לידור ופרופ’ ציפי ליבמן | צילום: עמית שעל מימין: פרופ’ יערה בר און, פרופ’ רוני לידור ופרופ’ ציפי ליבמן, צילום: עמית שעל

נשיא המכללה האקדמית וינגייט ויו"ר פורום ראשי המכללות האקדמיות לחינוך (רמ"א) פרופ' רוני לידור חלק על הטענה שמשרד החינוך מנסה לחסל את המכללות, ואף

טען שהמשרד סייע לאקדמיזציה שלהן. לידור תומך בהעברת המכללות לאחריות ות"ת, ומותח ביקורת קשה על חוסר המעורבות של משרד החינוך בתהליך האיחוד ביניהן, שהוא תנאי למעבר לוות"ת. את הבעיה הזו הוא תולה במעורבותם של גורמים שאינם רוצים לוותר על עצמאות המכללות, כמו מועצות המנהלים ורשויות מקומיות.

נשיאת סמינר הקיבוצים פרופ' ציפי ליבמן ביקרה בחריפות את "רפורמת הסרדינים" שמוביל שר החינוך נפתלי בנט, שמבקשת להפחית את מספר התלמידים בכיתות. לדבריה, היא פוגעת באפשרות להעלות את שכר המורים, כי הגדלת מספר הכיתות יוצרת צורך במורים נוספים. “ככל שיפחתו התלמידים בכיתה יותר אנשים בינוניים ייכנסו למערכת”. בראון אומרת ש”מחאת הסרדינים כל כך מטומטמת. מה זה משנה כמה תלמידים יש בכיתה?”

ממשרד החינוך נמסר בתגובה שטענות בראון “משונות, לא מובנות ולא מתיישבות עם המציאות. המשרד מחייב כל אדם שמבקש להיכנס בשערי ההוראה לרכוש השכלה מלאה במוסדות האקדמיים להכשרת מורים, ולסיים עם תעודת הוראה. המשרד מפעיל זו השנה שלישית מודל תקצוב חדש, דיפרנציאלי, שמתגמל את המכללות בהתאם למקצועות הנדרשים”.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



4 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
כשראשי המכללות לא מבינים מהי למידה!
פרופ' בראון שמדובר "מלחמה לחיים ולמוות". המכללות מתות שנים רבות מאז שהן ניסו לחכות את האוניברסיטאות במקום ליצר להן אלטרנטיבה, והפכו ל"אוניברסיטאות סוג ג ומטה". בראון בטענה "מה זה משנה כמה תלמידים יש בכיתה", מבהירה שאינה מבינה מה המשמעות להיות לומד עצמאי. וכל זאת בגלל הנימוק הפשטני של פרופ' ליבמן שהקטנת כיתות תוביל לצורך בעוד מורים, שיפגע בשכר המורים ובמעמדם. זהו הקיש לוגי פשטני שאופייני לאקדמיים שאינם מסוגלים לראות מציאות מורכבת וסבוכה. פרופ' לידור מציג עמדה מנוגדת בתמיכתו הנלהבת לעבור לחסות הות"ת שמשמעותו השתעבדות למל"ג - קרי השתעבדות לשיטה האקדמית שלדעתו תספק את הישועה, ולפטרון (משרד החינוך) שמסייע לאקדמיזציה של המכללות. פרופסורים אלו, שעומדים בראש מכללות, שהם תוצר של האקדמיה שעוסקת בעיקר באילוף. הם אינם מכירים דבר אחר, ולכן כל הוויכוח ביניהם הוא על מעמדן ולא על איכות הפיתוח וטיפוח של דורות המורים הבאים. אותם פרופסורים עומדים בראש מכללות שההזדמנות שלהן ליצור אלטרנטיבה הוחמצה, והם ממשיכים להשתעבד לאקדמיה שעבר זמנה, אך אין להם את יכולת להבין מה לא בסדר בשיטה.
דר יצחק עזוז  |  28.08.18
1.
כשראי המכללות לא מבינים מהי למידה!
פרופ' בראון שמדובר "מלחמה לחיים ולמוות". המכללות מתות שנים רבות מאז שהן ניסו לחכות את האוניברסיטאות במקום ליצר להן אלטרנטיבה, והפכו ל"אוניברסיטאות סוג ג ומטה". בראון בטענה "מה זה משנה כמה תלמידים יש בכיתה", מבהירה שאינה מבינה מה המשמעות להיות לומד עצמאי. וכל זאת בגלל הנימוק הפשטני של פרופ' ליבמן שהקטנת כיתות תוביל לצורך בעוד מורים, שיפגע בשכר המורים ובמעמדם. זהו הקיש לוגי פשטני שאופייני לאקדמיים שאינם מסוגלים לראות מציאות מורכבת וסבוכה. פרופ' לידור מציג עמדה מנוגדת בתמיכתו הנלהבת לעבור לחסות הות"ת שמשמעותו השתעבדות למל"ג - קרי השתעבדות לשיטה האקדמית שלדעתו תספק את הישועה, ולפטרון (משרד החינוך) שמסייע לאקדמיזציה של המכללות. פרופסורים אלו, שעומדים בראש מכללות, שהם תוצר של האקדמיה שעוסקת בעיקר באילוף. הם אינם מכירים דבר אחר, ולכן כל הוויכוח ביניהם הוא על מעמדן ולא על איכות הפיתוח וטיפוח של דורות המורים הבאים. אותם פרופסורים עומדים בראש מכללות שההזדמנות שלהן ליצור אלטרנטיבה הוחמצה, והם ממשיכים להשתעבד לאקדמיה שעבר זמנה, אך אין להם את יכולת להבין מה לא בסדר בשיטה.
דר יצחק עזוז  |  28.08.18