אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רכב מסונדל: איך אפשר להפוך את אוטו-תל לברכה?

פרשנות מאקרו

רכב מסונדל: איך אפשר להפוך את אוטו-תל לברכה?

עיריית ונקובר שבקנדה מפעילה שירות שיתוף מכוניות שנשען על תקנות בנייה שמסייעות ליזמים ליצור חניות מתאימות, נהלי החזרת רכב ידידותיים ועוד; עיריית ת"א ו-Car2go, יש לכן ממי ללמוד

20.10.2018, 15:32 | עדי פיק

היעדר תחבורה ציבורית בשבתות, עלויות אחזקת רכב פרטי ומצוקת החניה בתל אביב הופכים על הנייר שירותי שיתוף רכב כמו אוטו-תל לפתרון מתבקש. אך למרות התנאים הנוחים, קשה לראות בשירות של Car2go ועיריית תל אביב הצלחה גדולה.

קראו עוד בכלכליסט

למתכננים כדאי לקחת שיעור מוונקובר בקנדה, שמובילה את צפון אמריקה עם יחס של 4.22 מכוניות שיתופיות לאלף איש. בגוש דן יחס זה מבטא 16.7 אלף מכוניות, בשעה שאוטו-תל מפעילה צי של 260 מכוניות בלבד.

מכונית של אוטו-תל מכונית של אוטו-תל מכונית של אוטו-תל

מספרים אלו הם תוצאה של רגולציה עירונית מכוונת בוונקובר; תקנות בנייה מאפשרות ליזמים להקים חניה ייעודית אחת לרכב שיתופי במקום חמש מקומות חניה לציבור הרחב. יותר מכך, העירייה מאשרת למשתמשי שירותי רכב שיתופי לחנות בכל מקומות החניה לתושבים בעיר, כולל אלו הדורשים היתר. בניגוד למכוניות של אוטו-תל או Car2go, את המכוניות השיתופיות בוונקובר אפשר להחנות כמעט בכל נקודת חניה חוקית: אין צורך להחזיר אותן לנקודת חניה של השירות כדי לסיים את התשלום, שמבוצע רק עבור זמן הנסיעה בפועל.

בגוש דן לא רק שמספר המכוניות השיתופיות עדיין נמוך, גם הצורך במקומות חניה ייעודיים, הקיימים בתל אביב בלבד, מגביל את התפתחות השירות. סקרים שערכה עיריית ונקובר מצאו ששירותי הרכב השיתופי הפחיתו דרמטית את הבעלות על רכב פרטי וגרמו לתושבים לוותר על בעלות או רכישת רכב. כך, רגולציה חכמה במרכז הארץ עשויה לסייע בפתרון בעיית הפקקים החמורה שמטרידה רבים מתושבי ישראל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
מה המטרה של השירות? פקקים או חניה או רווח ליזם?
סוג הרכב השיתופי היחיד שעוזר לפקקים הוא זה שבו יש מספר נוסעים. אוטו-תל וכל פרוייקט דומה של רכב להשכרה, שבו ברגע נתון יש רק רק נוסע יחיד (או משפחה) לא יעזרו לפקקים. שירות כמו אוטו-תל כן יכול לעזור לחניה, אבל רק בערים שבהן ערבוב של עסקים ומגורים ללא חלוקה גיאוגרפית ושעות עבודה לא אחידות. אם שעות העבודה אחידות - כל הנסיעות לעבודה באותו זמן ולכן מספר הרכבים הדרושים לא משתנה. אם אזורי העבודה והמגורים לא מעורבבים - שוב, כל הרכבים ייסעו באותו כיוון באותו זמן ולא נחסך כלום. החברה מדווחת שרכב ממוצע שלה נוסע פחות מ-4 נסיעות ביום ופחות משעה ביום, זה לא סידור עבודה של רכב שיתופי אלא של רכב פרטי: נסיעה לעבודה, בחזרה ועוד סידור (ילד לחוג/קניות/בילוי/...) ובחזרה בחלק מהימים. פקק לא נחסך פה - הרכב לא מסיע יותר נוסעים מרכב פרטי, וחניה יש פחות - כל רכב אוטותל תופס שתי חניות גם כשהוא נוסע או חונה במקום אחר (שלישי), לעומת רכב רגיל שתופס חניה רק כשאינו נוסע. בהתאם - אוטותל לא יעיל לשום דבר בת"א, למעט רווח ליזם.
תל אביבי  |  21.10.18
6.
בחיפה אי אפשר לחנות בכל מקום
וזו הסיבה העיקרית לכך שאני ממעט להשתמש בשירות. 5 דקות הליכה לחנייה של הרכב + 5 דקות לחפש ולדווח על דפיקות חדשות + לקוות שחנייה תהיה פנויה + 5 דקות הליכה (!!!) מהחנייה לאן שאני באמת צריך להגיע = כבר עדיף לחכות 5 דקות לאוטובוס וזהו.... ובנוסף המחיר יקר מדי. כנראה שבסוף אשבר (לצערי הרב מאוד) ואקנה רכב שני.
חיפאי מתוסכל  |  21.10.18
לכל התגובות