אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מסירות רכב: לאן ירדה סוזוקי, איפה מתחבאת פולקסווגן  ואיך התרסקה אסטון מרטין

מסירות רכב: לאן ירדה סוזוקי, איפה מתחבאת פולקסווגן ואיך התרסקה אסטון מרטין

שוק הרכב צפוי לסיים את 2018 בירידה של כ־5% במסירות רכב לעומת אשתקד. המקומות הראשונים בטבלה עדיין נשלטים בידי אותם מותגים כבר שנים: יונדאי, קיה וטויוטה. הדרמה האמיתית מתרחשת דווקא בתחתית הטבלה - שם מאבדים את מעמדם מותגים שהיו בעבר נחשקים ומבוקשים

17.12.2018, 08:38 | תומר הדר

שנת 2018 מתקרבת לסיומה וענף הרכב הישראלי נמצא בימים אלה במה שניתן להגדיר כחוסר ודאות כללי. הנוסחאות שיבואני הרכב הכירו כאפקטיביות במשך שנים רבות כבר לא ממש עושות את העבודה.

קראו עוד בכלכליסט

למשל, רכבי כביש־שטח כבר אינם בהכרח להיטי מכירות אם אין להם מערכת הנעה היברידית; שיטת מיסוי חדשה - WLTP - מאיימת על כל הענף; הציבור כבר לא ממש רץ לרכוש מכוניות יוקרה במיליוני שקלים; וגם נושא אביזרי הבטיחות המקוריים, שפעם נחשבו למותרות או לאלמנטים שרק לקוחות יודעי דבר דורשים - הפך לחיוני.

את מצבו האמיתי של שוק הרכב הישראלי ניתן יהיה לדעת רק בינואר הקרוב, עם פרסום הדו"ח המסכם על אודות ענף הרכב. עד שזה יקרה, איגוד יבואני הרכב מסכם את 11 חודשי השנה הראשונים. בפועל, השינויים אינם צפויים להיות גדולים או משמעותיים בחודש האחרון של שנת 2018, כך שדו”ח המסירות העדכני ביותר ל־2018 מספק תמונה מרתקת על שוק שהולך ומשתנה.

על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, בישראל נמסרו השנה עד תום נובמבר 262,390 מכוניות חדשות - ירידה של 5% לעומת 275,765 מכוניות שנמסרו בתקופה המקבילה אשתקד. שיעור ירידה זה צפוי להישמר גם בנתון המסירות הכללי של שנת 2018 - אשר צפוי לעמוד על כ־272 אלף מכוניות חדשות.

את המקומות הראשונים בטבלת המסירות תופסים באופן מסורתי אותם יבואני רכב ואותם מותגים זה כמה שנים: יונדאי במקום הראשון. קיה במקום השני. טויוטה במקום השלישי. יבואני הרכב הקוריאניים ויבואן טויוטה יודעים היטב כיצד לשמר את מקומם בטבלה, בעיקר באמצעות מבצעי מכירות וחלוקה חכמה של הקצאות רכבים לציי הרכב.

אך הדרמה האמיתית מתרחשת דווקא במקומות הנמוכים יותר בטבלה, ומצביעה על כשלים אצל יבואני הרכב - אלה שבמשך שנים נהנו מעליות רצופות במכירות — או לחלופין על הצלחות אצל יבואני רכב שלא ממש הצליחו להתברג למקומות טובים עד כה. יש לציין כי במקרה של יבואני הרכב שמכירותיהם ירדו, מדובר בצניחה הרבה יותר משמעותית מהירידה הכללית בשוק הרכב שהיקפה כ־5%.

סוזוקי - המכירות צנחו בגלל הטכנולוגיה

סוזוקי נחשבת ליקירת שוק הרכב הישראלי זה שנים: מכונית יפנית שאינה מאזדה או טויוטה במחיר עממי. הבעיה של סוזוקי היא שברמת המוצר חלק ניכר ממותגי הרכב המתחרים בישראל עברו אותה בקלות. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, מכירות סוזוקי צנחו מ־16,105 יחידות ב־11 החודשים הראשונים של השנה שעברה ל־12,852 מסירות השנה.

20%- הירידה במסירות סוזוקי מתחילת השנה 20%- הירידה במסירות סוזוקי מתחילת השנה 20%- הירידה במסירות סוזוקי מתחילת השנה

כאמור, במקרה של סוזוקי הירידה טמונה בבעיות טכנולוגיה. ראשית, בעבר מסירות סוזוקי הסתמכו באופן ניכר על מכירות של מכוניות מיני כדוגמת האלטו. האלטו הוחלפה על ידי סוזוקי סלריו, מכונית מיני שכבר לא ממש נחשבה לחדשנית, בין היתר בגלל תיבת הילוכים רובוטית. בנוסף, סוזוקי נחשבת כיום לאחד ממותגי הרכב הבודדים המייבאים ארצה מכוניות שאינן מצוידות במערכות בטיחות מקוריות. צוותים מטעם היצרנית בילו בישראל בחודשים האחרונים בבדיקת המערכות השונות. בינתיים, הקונים מדירים את רגליהם מהסוכנויות.

פולקסווגן - פחות סוכנויות והרבה פחות דגמים

במהלך השנים האחרונות הלכה פולקסווגן ואיבדה ממעמדה כמותג נחשק בשוק הרכב הישראלי. בין היתר, אחת הסיבות העיקריות היא קניבליזציה של מותגים אחרים, כמו גם מדיניות יצרן קשוחה כלפי היבואן. חדי עין יבחינו שכמה סוכנויות של פולקסווגן הפזורות בישראל נסגרו בשנים האחרונות. מעבר לכך, דגמים פופולריים של היצרן כדוגמת הג'טה כבר אינם משווקים בישראל אף שייצורם בעולם ממשיך.

19%- הירידה במסירות פולקסווגן מתחילת השנה, צילום: Max Earey 19%- הירידה במסירות פולקסווגן מתחילת השנה | צילום: Max Earey 19%- הירידה במסירות פולקסווגן מתחילת השנה, צילום: Max Earey

לפי נתוני איגוד יבואני הרכב, במהלך 11 חודשי השנה הראשונים נמסרו 5,587 מכוניות פולקסווגן. ירידה של 19% ביחס לנתוני אשתקד. לפי גורמים המקורבים לחברה, אחת הסיבות נוגעת ליחסים בין היבואן בישראל ובין היצרן, שמקשיח עמדות מול השוק הישראלי, מה שדוחף את פולקסווגן למעלה מבחינת המחיר.

פיאט - הפנדה הקטנה נעלמה ואין מחליפים

פיאט נחשבת במהלך השנים האחרונות לסוג של תעלומה בענף הרכב הישראלי. היצרנית האיטלקית שהובילה את השוק בשנות התשעים עם שפע של דגמים, מסרה 2,748 מכוניות חדשות ב־11 החודשים הראשונים של השנה. בדיקה מעמיקה יותר של נתוני המסירות של פיאט עולה כי מתוכן היו 1,325 רכבים מסחריים - עלייה קלה של 7% ביחס למסירות הרכב המסחרי של אשתקד. כלומר, מסירות המכוניות הפרטיות של פיאט צנחו בצורה חדה ביותר של 52%.

35%- הירידה במסירות פיאט מתחילת השנה, צילום: נמרוד גליקמן 35%- הירידה במסירות פיאט מתחילת השנה | צילום: נמרוד גליקמן 35%- הירידה במסירות פיאט מתחילת השנה, צילום: נמרוד גליקמן

הסיבה טמונה בעובדה הפשוטה שלפיאט אין כיום כמעט דגמים להציע בשוק הרכב הישראלי פרט לטיפו ולמשפחת דגמי פיאט 500 שהוצגה לפני זמן רב. פיאט פנדה הקטנה נעלמה. פיאט 500L המשפחתית גם - ודגמים מחליפים כרגע אין.

מכונית הטיפו המשפחתית שיועדה להסתער על ציי הרכב נמכרת בהנחות גדולות אך בהצלחה מוגבלת, מה שמגביל את יכולות המותג לשוב לפסגה בעת הקרובה.

פורד - אין משפחתית מאז יצאה פוקוס מישראל

פורד היתה בעבר מותג רכב נפוץ בישראל, והיא רשמה ירידה של 42% במסירותיה בישראל, זאת לאחר שמסרה 1,673 מכוניות במהלך 11 החודשים הראשונים של השנה. ניתוח של נתוני המסירות מגלה שעיקר הצניחה במכירות פורד נובע מעצירה כמעט מוחלטת של מכירתן של מכוניות פרטיות.

42%- הירידה במסירות פורד מתחילת השנה, צילום: דור מנואל 42%- הירידה במסירות פורד מתחילת השנה | צילום: דור מנואל 42%- הירידה במסירות פורד מתחילת השנה, צילום: דור מנואל

בפועל מכירות רכבי הכביש־שטח של פורד אמנם עלו ב־18% ל־994 יחידות, אך מכירות המכוניות הפרטיות התרסקו, עם הפסקת מכירת פורד פוקוס בישראל. כתוצאה מכך, פורד היא כיום מותג של רכבי כביש־שטח שאינו יכול להציע מכונית משפחתית לציי הרכב.

אסטון מרטין - הצניחה הגדולה ביותר השנה

במפתיע, את הצניחה הכבדה ביותר במסירות לשנת 2018 לא רשם מותג רכב עממי - אלא מותג סופר־יוקרתי: אסטון מרטין. על פי נתוני איגוד יבואני הרכב, בשנה שעברה נמסרו בישראל 21 מכוניות אסטון מרטין, שמחיריהן חוצים בשקט את רף ה־1.5 מיליון שקלים.

השנה צנחו מכירות אסטון מרטין בלא פחות מ־67%, זאת לאחר שהשנה נמסרו בישראל רק שבע מכוניות אסטון מרטין. לשם השוואה, המתחרה הקרובה ביותר, פרארי, מסרה בשנת 2017 תשע מכוניות וגם השנה מסרה עד כה תשע מכוניות ב־11 החודשים הראשונים.

יבואנית אסטון מרטין גם סגרה את סוכנות הדגל בהרצליה והעבירה אותה לבני ברק, שאינה ידועה בדיוק כיעד חביב על רוכשי מכוניות־על.

בשנה הבאה צפויה אסטון מרטין להציג רכב כביש־שטח ראשון. עד אז, ייתכן בהחלט שהמותג הבריטי ימשיך להזדחל, והגעתן של מכוניות בנטלי לארץ ב־2019 אינה צפויה לסייע למכירותיו.

67%- הירידה במכירות אסטון מרטין מתחילת השנה 67%- הירידה במכירות אסטון מרטין מתחילת השנה 67%- הירידה במכירות אסטון מרטין מתחילת השנה

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
סוזוקי והאיבזור הבטיחותי
סוזוקי היא יצרנית מכוניות טובה ומיטיבה. עיון קל באתר סוזוקי העולמי, יגלה לכל המתעניין כי סוזוקי מתקינה במכוניותיה מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות. אלא מה? הבעלים של חברת "מכשירי תנועה", יבואנית סוזוקי בישראל, הוא אחד המשקיעים הגדולים בחברת "מוביל-איי", ומכאן, דרישתו לייבא מכוניות סוזוקי לישראל ללא מערכות בטיחות מתקדמות, כדי שיהיה באפשרותו להתקין מערכות "מוביל-איי" בכל מכוניות סוזוקי שמגיעות לישראל. אז מה אם בכך הוא מסכן את רוכשי המכוניות ובני משפחותיהם (וגם את כלל המשתמשים בדרך...), העיקר שירוויח עוד כמה שקלים על כל מכונית. בכל מדינה מתוקנת, היו מתקינים זה מכבר תקנות לפי אסור לייבא מכוניות לישראל שאינן כוללות מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות - אשר הותקנו כבר על פס הייצור! אבל אצלינו, משרד התחבורע והעומד בראשו מנהלים קמפיינים אדירים ומשלמים סכומי עתק לציבור ובלבד שיתקינו את צפצפות השעשוע "מוביל-איי".
כרמל ל.  |  19.12.18