אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עופר ואיריס פורטוגלי: אהבתם של פסנתר ותוף צילום: עמית שעל

עופר ואיריס פורטוגלי: אהבתם של פסנתר ותוף

צמד מוזיקאי הג'אז פורטוגלי חוגג 30 שנות זוגיות במופע חדש: "העבודה ביחד עוזרת להצית את האש בינינו, אבל מסוכנת כלכלית"

30.12.2018, 08:27 | מאיה נחום שחל

“חוץ מהסטארט־אפים יש לישראלים עוד תחום שכדאי להתגאות בו, שיושב על היכולת שלנו לאלתר, לפרוץ גבולות, לפרוץ דרך”, אומרת מוזיקאית הג'אז איריס פורטוגלי. “כל חוק אנחנו הישראלים אוהבים לשבור ולנסח מחדש, וזה בדיוק המשחק של הג’אז".

קראו עוד בכלכליסט

פורטוגלי ובן זוגה עופר ישיקו בעוד כשבוע מופע חדש לרגל 30 שנות נישואיהם במלון אלמא בזכרון יעקב. המופע של הצמד, שבמהלך השנים דבק באג'נדה של חיבור הג'אז לתרבות הישראלית ושיתף פעולה עם אמנים רבים, ישלב שירים מקוריים, סטנדרטים של ג'אז, עיבודים לשירים כמו "הפרח בגני" וסיפורים אישיים מתובלים בהומור שתערוך השחקנית מיקי קם.

"ג'אז התחיל כשעטנז ומבחינתי הוא חופש ולכן אני לא אוהבת הגדרות וכל מהותי היא להמס אותן", אומרת איריס, המכהנת גם כמנהלת האקדמית של בית הספר למוזיקה רימון. ועופר מוסיף "מגיל צעיר הבנו שאנחנו לא מיילס דיוויס ולא גדלנו בארצות הברית, אז חיפשנו ומצאנו את הקול הפנימי שלנו בג'אז, אם זה בשילוב של נעמי שמר, אסתר עופרים, מוזיקה בוכרית או מוזיקה קלאסית. צריך לתת דרור לקול הפנימי ולדבר את מי שאתה”.

בני הזוג פורטוגלי. "אנחנו לא מיילס דיוויס, אז חיפשנו את הקול שלנו בשילוב ג בני הזוג פורטוגלי. "אנחנו לא מיילס דיוויס, אז חיפשנו את הקול שלנו בשילוב ג'אז עם נעמי שמר, אסתר עופרים ומוזיקה בוכרית" | צילום: עמית שעל בני הזוג פורטוגלי. "אנחנו לא מיילס דיוויס, אז חיפשנו את הקול שלנו בשילוב ג

בשנים האחרונות אמני ג’אז ישראלים נהפכו לשם דבר בעולם, ובראשם אלי דג’יברי, אבישי כהן ועומר אביטל. “מברקלי מגיעים לישראל להעניק מלגות ורודפים אחרי ישראלים” מספר עופר. “אנחנו יודעים שהם נותנים להם סכומים גבוהים יותר מכל מדינה אחרת. חברים נגנים מניו יורק מספרים לנו שאם הם שומעים במועדון ופסנתרן מעולה שלא מכירים, הם אומרים: 'בטח הוא ישראלי'”.

מלחמת עצמאות של תופים

החיבור של איריס למוזיקה החל בגיל 14, אז החלה ללמוד לתופף, צעד נדיר בחולון של לפני 40 שנה. “זו היתה מלחמת העצמאות שלי. כשאח שלי ביקש ללמוד תופים, קפצתי ואמרתי שגם אני רוצה. בבית חשבו שלא יעלה על הדעת אבל נלחמתי על זכותי וקבעתי שיעור בתל אביב”. אצל עופר, שמלמד מוזיקה בתיכון וגם ברימון, זה היה טבעי יותר: “אבא שלי היה מכוון פסנתרים וניגנתי פסנתר אבל לא מצאתי את עצמי במוזיקה הקלאסית הנוקשה, צורת הלימוד לא נותנת לתלמיד חופש ושאלות. יש לי תלמידים בגיל העשרה וזה הגיל שאפשר להשפיע על האישיות שלהם ולפתוח אותם כבני אדם וכמוזיקאים”.

הם הכירו לפני 31 שנה במסדרונות מכללת ברקלי למוזיקה בבוסטון ומאז לא נפרדו.”היא אמרה לי שלום בעברית, התלהבתי ואמרתי לעצמי שאני מהשלום הזה מוציא את המקסימום”, מספר עופר. בבוסטון הקימו רביעיית ג’אז והופיעו במועדונים בעיר ובפסטיבלים שונים בעולם. בתחילת שנות התשעים חזרו לארץ, הקליטו שבעה אלבומים והופיעו עם מיטב התזמורות והאמנים, ובהם אלון אולארצ’יק, דני ליטני, רותי נבון ושלומי שבת. בדרך הם גם הקימו משפחה ושלושת ילדיהם עוסקים במוזיקה, ואף יתארחו בשני מופעי הבכורה.

"השלם עולה על סך חלקיו"

שני אמנים יחד בבית ועל הבמה הם מתכון כמעט בטוח למתיחויות ומאבקי אגו, אבל לטענת הפורטוגלים העובדה שלכל אחד יש גם קריירה עצמאית בהוראה והתמיכה שיש להם אחד מהשנייה מקלה. “אולי בשנים הראשונות היו מתיחויות”, אומר עופר, “אבל ברגע שלמדנו להסתדר איתן, לתת מקום ולפרגן זה עבר”.

איריס מוסיפה כי “שיתוף הפעולה עוזר להצית את האש בינינו. יש לנו מתנה אדירה כי אנחנו יוצרים יחד כל פעם דבר חדש. בסופו של דבר השלם עולה על סך חלקיו, וכשאני מופיעה עם עופר אני יותר אוהבת את התוצאה מאשר לבד. מה שכן זה מפחיד כלכלית אז דאגנו שיהיה לנו בסיס והדבר הראשון שעשיתי ברימון זה להכניס קורס של איך להתפרנס ממוזיקה כי מוזיקאי צריך לדעת להתיידד עם העוגה הכלכלית שלו ולייצר לעצמו קרקע בטוחה”.

תגיות