אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
רכב צמוד מהחברה? רק לשכירים שמרוויחים 25 אלף שקל בחודש צילום: עמית שעל

רכב צמוד מהחברה? רק לשכירים שמרוויחים 25 אלף שקל בחודש

עובדים כשכירים? אתם כנראה יכולים לשכוח מלקבל מהמעסיק מכונית. לפי הלמ"ס, ההטבה ניתנה ל-8.5% בלבד מהשכירים בישראל בשנת 2016 - ואלה הרוויחו פי 2.6 מהשכר הממוצע במשק. לנשים השכירות יש אפילו סיכויים נמוכים יותר

19.02.2019, 13:02 | מיכל מרגלית

ל-8.5% מהשכירים בישראל היה רכב חברה בשנת 2016 ושכרם הגיע ליותר מ-25 אלף שקל בחודש – פי 2.6 מהשכר הממוצע במשק. כך עולה מפרסום שמוציאה היום (ג') הלמ"ס. עוד עולה, כי רוב מקבלי הרכב מהעבודה הם גברים והיישוב עם שיעור השכירים הגבוה ביותר שמקבלים רכב מהעבודה הוא מודיעין-מכבים-רעות.

קראו עוד בכלכליסט

הלמ"ס מפרסמת לראשונה נתונים על השכירים שעומד לרשותם רכב צמוד מהמעסיק ועל השינויים מ-2006 עד 2016. הנתונים מתקבלים מקובץ מס הכנסה שכירים שמבוסס על טופס 126 – דו"ח של המעסיקים על שכר עבודה, המסכם את כל 12 החודשים שהמעסיק הגיש במהלך שנת המס. מדיווחי המעסיקים מתקבל מידע על הכנסות שחייבות במס.

קובץ מס הכנסה שכירים כולל נתוני הכנסה, חודשי עבודה, זיכויים, ניכויים, הפרשות סוציאליות וכן מידע על מאפיינים שמשפיעים על ההכנסה ועל המיסוי שלה. אחת ההטבות שמפורטות בקובץ היא זקיפת שווי שימוש ברכב – סכום שנזקף להכנסת העובד שקיבל רכב ממעסיקו. סכום זה מהווה שווי כספי של טובת הנאה שגלומה בשימוש הפרטי ברכב. הטבה זו מחייבת במס לפי מדרגות המס של העובד.

הסיבה שהנתונים המעודכנים ביותר מתייחסים לשנת 2016 היא משך הזמן שלוקח לקבל את כל נתוני דיווחי המעסיקים מכל 12 החודשים של כל שנת מס, כאשר נתוני 2017 ו-2018 טרם התקבלו.

הנתונים מתייחסים הן לרכבי חברה שהמעסיקים מספקים לעובדים והן לרכבי הליסינג שהם מספקים עבורם, שכן שכיר מקבל את ההטבה הגלומה ברכב צמוד בין אם זה נעשה דרך רכב חברה או רכב ליסינג.

רכב ליסינג, צילום: יריב כץ רכב ליסינג | צילום: יריב כץ רכב ליסינג, צילום: יריב כץ

הטבה של 3,000 שקל בחודש

 

כ-317 אלף שכירים השתמשו בשנת 2016 ברכב שהעמיד לרשותם המעסיק, כלומר 8.5% מכלל השכירים במשק. מדובר בירידה לעומת 9.4% בשנת 2006. ירידה זו טמונה בעובדה שעד 2009 נקבע שווי השימוש ברכב בהתאם לקבוצת מחיר שאליה השתייך הרכב, אך ב-2010 חל שינוי ומאז הוא מחושב כאחוז מעלות הרכב.

שינוי זה היה מדורג עד 2011, אך הוא הביא לייקור של שווי השימוש ברכב – התייקרות בהטבה שבלמה מאז 2010 את העלייה בשיעור השכירים שעמד לרשותם רכב מהמעסיק.

השכר הממוצע של שכירים שעמד לרשותם רכב עמד ב-2006 על כ-20 אלף שקל והממוצע החודשי של שווי הטבת השימוש ברכב עמד על 1,500 שקל. נתונים אלה עלו ב-2016 בעקבות עליית השכר לאורך השנים, והשכר הממוצע של שכירים אלה עמד על יותר מ-25 אלף שקל, בעוד שווי ההטבה עלה באחוזים גדולים יותר והגיע ל-3,172 שקל בחודש בממוצע.

שיעור שווי ההטבה מהשכר הממוצע של מקבלי ההטבה עמד ב-2006 על 7.5% ועלה עד 2012 ל-13.4% אך ירד מעט והגיע ל-12.4% בשנת 2016.

בהשוואה לשכר הממוצע של כלל השכירים במשק, היה השכר של שכירים שעמד לרשותם רכב מעסיק גבוה פי 2.6. זהו יחס שנשמר פחות או יותר לאורך השנים: ב-2006 השכר הממוצע של כלל השכירים במשק עמד על 7,330 שקל, לעומת כ-20 אלף שקל בקרב שכירים שעמד לרשותם רכב מהמעסיק. ב-2016 הגיע השכר הממוצע במשק ל-9,930 שקל ושכר השכירים שברשותם רכב מהעבודה הגיע ל-25,572 שקל.

רוב השכירים במשק עם רכב מהמעסיק היו גברים: ב-2016 – 77%, אם כי מדובר בירידה מ-80% בשנת 2006. בקרב גברים השכר הממוצע של שכירים עם רכב מהעבודה היה גבוה פי 2.3 מהשכר הממוצע של כלל הגברים השכירים, אך נשים שקיבלו רכב מהעבודה הרוויחו שכר אף גבוה יותר בהשוואה לנשים בכלל המשק - פי 2.9. השכר הממוצע של גברים עם רכב מהעבודה היה ב-2016 כ-26 אלף שקל ושל נשים כ-22 אלף שקל.

השכירים החרדים נאלצים להסתדר בלי רכב מהחברה

במודיעין-מכבים-רעות נמצא השיעור הגבוה ביותר של שכירים שמקבלים רכב מהעבודה – כמעט 9% מכלל אוכלוסיית העיר. גם בכפר סבא נרשם שיעור גדול יחסית של שכירים עם רכב מהעבודה – 6.7% וגם בהרצליה 6.1%. אולם בבני ברק רק ל-0.6% מתושבי העיר יש רכב צמוד מהעבודה – השיעור הנמוך ביותר מבין 19 הישובים הגדולים.

נראה שתופעת היעדר רכב צמוד מהעבודה מאפיינת עוד ישובים עם מאפיינים חרדים: בירושלים ל-1.3% בלבד מהאוכלוסייה יש רכב צמוד מהמעסיק ובבית שמש ל-1.4% בלבד יש רכב מהמעסיק.

ב-19 ישובים גדולים אלה מתגוררים 53% מכלל אוכלוסיית ישראל, אך שיעור השכירים שעמד לרשותם רכב מהמעסיק היה 77% מכלל השכירים עם רכב בישראל.

את השכר הממוצע הגבוה ביותר לשכירים עם רכב הרוויחו אלה שמתגוררים בהרצליה – כ-31 אלף שקל, ואחריהם השכירים עם רכב שמתגוררים בתל אביב עם כ-30.6 אלף שקל. העובדים עם רכב שמתגוררים במודיעין הרוויחו כ-29 אלף שקל. השכר הנמוך ביותר לבעלי רכב מהעבודה נרשם בבני ברק – כ-18 אלף שקל.

תגיות

7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

6.
הטבה, הטבה? איזו הטבה?
תוריד 3500 ש"ח מהברוטו, תוריד את דמי הנסיעה (כ 400 ש") שלם מס הכנסה כאילו קיבלת 3500 ש"ח, ותר על הטבות סוציאליות (פנסיה, פיצויים, השתלמות) על 3500 ש"ח ובסה"כ שלם כ 4000 עד 4500 ש"ח ** מהנטו ** כל חודש. בתמורה "תהנה" מרכב במפרט מופחת, עם הגבלת ק"מ ועם קנסות יציאה. אחלה הטבה, לאחר 15 שנים עם רכב ליסינג ויתרתי עליו ב 2012, אני חוסך כסף ונוסע באיזה רכב שבא לי ואם נמאס לי אני מחליף את הרכב. פעם (לפני 2010) היתה הטבת מס הגיונית - רב נסיעותי בו הם לצורך יצור הכנסה עליה אני משלם מס - אבל מאז שבוטלה הקלת המס מהמדינה זה פשוט לא שווה. לא הטבה ולא נעליים, סתם מלכודת שתופסת את מי שפוחד לקנות רכב ובסופו של יום עולה לו יותר.
ג'וני  |  21.02.19
3.
מישהו פה מבולבל לגמרי
אולי השכר הממוצע 20 א"ש, השכר החציוני נמוך בהרבה, זה עלוב לכתוב כזה דבר. דבר שני, עם כל המרמור - כנראה שמשהו השתפר בתחבורה בשנים האחרונות. דבר שלישי, אנשים התפכחו מהחלום הדבילי של רכב חברה, זה באמת טוב למרוויחי 25 א"ש ומעלה, לבנאדם פשוט שלבד היה קונה רכב ב 60 א"ש אין צורך ברכב חברה ששווה 130 א"ש
שפוי בע"מ  |  19.02.19
לכל התגובות