יעקב חיימוביץ: "אתר עם ליקוי בטיחותי צריך להיסגר מיידית ולאורך זמן"
בשבוע דמים שבו נהרגו שלושה פועלי בניין בחריש, יש מי שמבקש לייצב את הפיגומים הרעועים שעליהם נשען הענף – תרתי משמע
בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן
שלושה פועלי בניין נהרגו השבוע בעיר חריש, ובכך עלה לעשרה מניין הפועלים שמצאו את מותם באתרי הבנייה מאז תחילת השנה האזרחית – לפני חודשיים וחצי בלבד. קצב התאונות הזה עלול להוביל להיקף של כ-50 הרוגים ברמה השנתית – מספר שענף הבנייה טרם ידע כמוהו.
הזינוק במספר התאונות מגיע לאחר תקופה רגועה יחסית, בסוף 2018, שבה היו מעט תאונות. נתוני קו לעובד מלמדים כי מלבד עשרת ההרוגים, מאז תחילת השנה נפצעו 37 פועלים, מתוכם שבעה פצועים קשה והיתר בינוני.
קראו עוד בזירת הנדל
נפילה מגובה היא סיבת המוות השכיחה באתרי הבנייה – למעלה מ-60% מהמקרים. מתוך עשרת מקרי המוות השנה, שמונה נגרמו מנפילה מגובה. למרות כל אלה המדינה לא מצליחה לעצור את המגמה או למצער לאכוף את נושא הבטיחות בגובה. בין הצעדים שהוסכם על יישומם כדי לעצור את הקטל באתרי הבנייה היה מעבר לתקן פיגומים אירופי, אך מדובר ביישום הדרגתי שעתיד להתפרש על תקופה של שלוש שנים.
יעקב חיימוביץ, אדריכל ומנכ"ל חברת אימפרזה נדל"ן, המייבאת פיגומים מאירופה לישראל, אומר כי המעבר לתקן האירופי הוא אמנם צעד מתבקש אך ממש לא ממצה: "כדי לייצר סביבת עבודה בטוחה יותר נדרש קודם כל שינוי מנטלי. תרבות בנייה שמתאפיינת לא פעם בעיגולי פינות וברצון לחסוך בכל מחיר מגדילה את פוטנציאל התאונות". בדבריו אלה מתייחס חיימוביץ הן למנהלי האתרים והן לפועלים עצמם. כך למשל, במקומות רבים אפשר לראות פועלים העובדים בגובה רב ללא רתמה, על פיגומים רופפים ולעתים ללא מעקות.
"חובה לחזק את מעורבות המדינה בכל מה שנוגע לפיקוח והאכיפה באתרים השונים ולייצר הרתעה משמעותית יותר", מוסיף חיימוביץ. "אני מאמין שכלי אפקטיבי הוא סגירתו המיידית ולפרק זמן ארוך של כל אתר עבודה שנמצא בו ליקוי בטיחותי – ממש כמו שמשביתים רכב אחרי עבירות תנועה".
מחוץ לפוליטיקה
עדות נוספת למצב העניינים העגום בענף הבנייה ניבטת מבחינת פעילותה של "פלס" - היחידה המשטרתית שהוקמה לחקר תאונות עבודה בסוף 2018. בימים האחרונים פורסם ב"הארץ" כי היחידה החדשה טרם חקרה ולו מקרה אחד של כשל בטיחותי. בתשובת המשטרה לבקשת קו לעובד, שנסמכה על חוק חופש המידע, צוין כי היחידה לא תחקור כל תאונת עבודה אלא תתמקד ב"אירועים בעלי מאפיינים ייחודיים, כמו תאונות מורכבות המערבות קריסת תשתיות, או כאלה שמצריכים ידע ומשאבים רבים, בהתאם לשיקול הדעת של הפיקוד".
ראובן בן שמעון, מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, חושב שלמדינה יש בהחלט משקל וחלק בסוגיה. "מה שקרה בחריש הוא צירוף מקרים מזעזע", אמר. "הבנייה שם אינטנסיבית מאוד בימים אלה, ומישהו נרדם בשמירה. חריש ידועה כאזור בעייתי, והמדינה חייבת לאייש משרות מיידיות של מפקחי בנייה.
לדבריו, "הבטיחו 60 מפקחים, וכיום יש 22 מפקחים על כ-15 אלף אתרים. לצערי, למרות הדחיפות, המפלגות לא עוסקות בתחום הבנייה במצעים שלהן. זה לא מעניין את הפוליטיקאים".
כמו באירופה
בקרב הפעילים בענף הבנייה גוברת ההבנה שישראל צריכה להתיישר לפי התקן האירופי לא רק במה שנוגע לחומרי הבנייה והבטיחות באתרים, כי אם גם בכל הנוגע למידת ההכשרה של הפועלים. כך באירופה, בין השאר, לא ניתן להיכנס לאתר בנייה ללא תעודה של פועל מוסמך.
גם חיימוביץ סבור שהגיעה העת להתאים את הסטנדרטים לנהוג במדינות המערב: "בסופו של דבר הכל מתחיל ונגמר בגישה. בארה"ב ובאירופה היחס לענף מצד כל השחקנים הפועלים בו הוא רציני ומקצועי, וזה משתקף בהתנהלות ואפילו בנראות של אתרי הבנייה. הקבלנים שם מבינים שהאחריות על כל מה שקורה בסביבת העבודה מונחת בסופו של דבר על כתפיהם – וזה גורם להם לפעול".
פיגומי Risk Free שחיימוביץ מייבא לישראל מאיטליה יתחילו להיראות בקרוב באתרי הבנייה ברחבי הארץ. "היתרון המרכזי בפיגומים האלה טמון בכך שהם עשויים מפלדה באיכות ובעובי לפי תקן ארופי, ושכל מרכיב בהם עבר בדיקה מחמירה ומקיפה הן בתכנון והן בהליך הייצור", הוא מסביר. "מעקות הבטיחות של המפלס העליון מורכבים כבר במפלס שמתחתיו, ובכך למעשה מייתרים את הצורך ברתימת הפועלים כמו גם בהרכבה ובפירוק של הפיגומים.
"אנחנו רוצים להביא לשינוי תרבות הבנייה בארץ ולהפוך את התחום הזה למכובד, מבוקש ואף יוקרתי", מסכם חיימוביץ. "כשזה יקרה, עבודת הבניין תיתפס כבטוחה, מעניינת ורווחית, ונראה צעירים ויוצאי צבא רבים שיבקשו לעבוד בתחום כעבודה מועדפת".
לכתבות נוספות היכנסו אל זירת הנדל"ן >>
לא התפרסמו תגובות לכתיבת תגובה