אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חולמים לפתוח בית קפה? כמה זה יעלה לכם והאם תרוויחו צילום: תומי הרפז

חולמים לפתוח בית קפה? כמה זה יעלה לכם והאם תרוויחו

כשיושבים בבית קפה ונפרדים מלמעלה מ-30 שקלים עבור קפה ומאפה זה נראה על פניו עסק רווחי ביותר. עד כמה באמת אפשר להתפרנס מזה, באיזה מיקום כדאי לבחור ומהן הגורמים הקריטיים להצלחה

20.04.2019, 12:02 | מעין מנלה

הקמת בית קפה היא חלום בו מחזיקים הרבה ישראלים, בין אם מדובר בצעירים שהשתחררו זה עתה מהצבא, אנשים שרוצים 'לצאת ממרוץ העכברים', לעשות שינוי קריירה או סתם כאלה שאוהבים קפה, אוהבים לבשל ולארח ורוצים להפוך את התחביב לעסק.

קראו עוד בכלכליסט

כשיושבים בבית קפה ונאלצים להיפרד מ-16 שקלים עבור כוס קפה אחת ולמעלה מ-30 שקלים עבור קפה ומאפה, זה גם נראה על פניו עסק רווחי ביותר. אבל עד כמה באמת אפשר להתפרנס מהקמת בית קפה, כמה כסף צריך להשקיע וכמה זמן לוקח עד שמחזירים את ההשקעה והעסק הופך לרווחי?

"לאחר בחינה של מאות דוחות כספיים של בתי קפה בגדלים שונים חלקם מותגים פרטיים וחלקם בזכיינות, אנחנו יכולים להצביע על שיעור רווח של 6% עד 14% ממחזור המכירות", אומר אלי קלדרון, שותף בקבוצת סטרשנוב קלדרון. כמובן שהרווחיות והצלחת העסק תלויה בעוד גורמים רבים וביניהם גם הניסיון, ההבנה העסקית ויכולת הניהול של הבעלים.

לפי קלדרון יש שלושה גורמים שמנבאים הצלחה לבתי קפה ולעסקים בענף המסעדנות בכלל: האחד – שמירה על רמת עלות חומרי הגלם כפי שהוגדרה מראש בתוכנית העסקית, שזה לרוב סביב 40% ממחזור המכירות; הכלל השני הוא יחס עלות כוח האדם בשיעור של עד 30% ממחזור המכירות והכלל השלישי הוא שעלות שכר הדירה פלוס דמי הניהול לא תעבור את ה-10% ממחזור המכירות.

ענף בתי הקפה הוא מהמסוכנים ביותר עסקית, צילום: אוראל כהן ענף בתי הקפה הוא מהמסוכנים ביותר עסקית | צילום: אוראל כהן ענף בתי הקפה הוא מהמסוכנים ביותר עסקית, צילום: אוראל כהן

ענף בתי הקפה גילגל בשנה שעברה כ-11.5 מיליארד דולר, כך לפי נתוני דן אנד ברדסטריט. הוא גם נחשב, יחד עם ענף המסעדנות למסוכן ביותר במשק מבחינה עסקית, כלומר, זהו הענף עם השיעור הגבוה ביותר של עסקים בסכנת סגירה. לכן, לפני שמחליטים לפתוח בית קפה כדאי לדעת שזה תחום מסוכן ולחשב האם משתלם להיכנס אליו .

אלי קלדרון, צילום: דיויד גראב אלי קלדרון | צילום: דיויד גראב אלי קלדרון, צילום: דיויד גראב

בישראל יש למעשה מעט מאוד בתי קפה, כלומר עסקים קטנים שמגישים קפה ואולי עוגות ומאפים. רוב העסקים שאנחנו נוהגים לקרוא להם בתי קפה הם בעצם מסעדות גם במהותן וגם מבחינת הרישוי הדרוש של משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה. "לעסקי מזון יש דרגות שונות של רישיון כאשר רישיון של בית קפה הוא הרבה יותר בסיסי ולא מאפשר לבשל יותר מדי. הקמת מסעדה כרוכה בהשקעות הרבה יותר גדולות הן מבחינת הרישוי והן מבחינת שטחי העבודה", אומר יורם אלמוג, יועץ לעסקים קולינריים.

עסק בתחום המזון המהיר כמו בית קפה בגודל של עד 100 מ"ר לרוב יידרש להשקעה שנעה בין 400 אלף שקל למיליון שקלים. סכום ההשקעה תלוי מאוד בגודל הנכס והאם מדובר במעטפת בטון בלבד או פינוי של עסק מזון שנמכר. ככל שהנכס נמצא ברמת גימור שמתאימה לפעילות דומה ההתאמות שנדרשות קטנות יותר ולכן גודל ההשקעה הנדרשת קטן יותר.

"מכיוון שמדובר באחד מהענפים המסוכנים ביותר, כאשר בונים תכנית עסקית לבית קפה צריך לחתור להחזר השקעה בטווח של 3-4 שנים. זאת על מנת לנטרל מהר ככל שניתן את החשש מאי היכולת של בית הקפה לייצר עודפים להחזר ההשקעה. אחרי שלוש עד חמש שנים בבתי קפה, כמו כל עסק, הסיכון יורד מכיוון שסביר להניח שבשנים אלו העסק ביסס את עצמו מבחינת לקוחות ואיתנות פיננסית", אומר קלדרון.

הקמת בית קפה בפריפריה מול המרכז

לפני שמחליטים היכן להקים את בית הקפה כדאי לדעת שכמחצית מבתי הקפה, המסעדות והבארים בישראל נמצאים באיזור תל אביב והמרכז. בתל אביב לבדה ישנם 6,000 עסקים בתחום המזון והאירוח. בצפון פועלים 20% מהעסקים בתחום, בדרום -12%, בחיפה – 11% ובירושלים -9%, כך לפי נתונים של דן אנד ברדסטריט.

בתרחיש של הקמת בית קפה באיזור המרכז, איזור ביקוש, למשל בתל אביב, בהשקעה של מיליון שקלים שמתוכם 500 אלף שקל בהלוואה, בעל העסק יכול להחזיר את ההשקעה בתוך שלוש שנים עד ארבע. כאשר מדובר בעסק בשנתו הראשונה לרוב בעל העסק ימשוך לעצמו שכר לאחר התייצבות תזרים המזומנים וכן לפי יתרות עודפים. "לרוב בעסקי המזון מסוג בתי קפה הבעלים מושך שכר בגובה 12 אלפי שקל עלות מעביד (שווה ערך לשכר ברוטו בסך 10,000 שקל בדומה לתפקיד אחראי משמרת או מנהל מסעדה), ואת השאר בהתאם ליתרות העודפים שנצברו אחת לתקופה", אומר קלדרון.

באיזור ביקוש בית קפה שעובד 26 ימים בחודש, 15 שעות ביום עם כניסה של 18 לקוחות בשעה בממוצע אשר משלמים בממוצע 35 שקל לפני מע"מ בהנחה שהם רוכשים קפה ומאפה – יגיע להכנסה חודשית של כ-245,700 שקלים. שכר הדירה באיזור הביקוש יהיה כ-20 אלף שקל כולל דמי ניהול ועלות העובדים נעה בין 25% ל-30% מהמחזור החודשי בממוצע.

בשנה הראשונה אותו בית הקפה יגיע לרווח נקי של 329,800 שקל ולתזרים מזומנים נטו של 229,799 שקלים לאחר שיחזיר מאה אלף שקל מתוך ההלוואה שנלקחה להקמה. בשנה השנייה הרווח הנקי יגדל וכך גם תזרים המזומנים עד שבשנה השלישית התזרים המצטבר יגיע לכ-824 אלף שקל ובשנה הרביעית לכ-1,200,000 שקל מה שמאפשר להחזיר את ההשקעה בתוך שלוש עד ארבע שנים.

אם עורכים תחשיב דומה לבית קפה שמוקם בפריפריה ההשקעה הנדרשת להקמה נמוכה יותר בכ-20%. כמו כן, שכר הדירה וההוצאות הנלוות נמוכים יותר אך גם הממוצע של ההכנסות לכל סועד נמוך יותר.

ההשקעה הנדרשת להקמת בית קפה בפריפריה היא כ-800 אלף שקל כאשר ההנחה בתחשיב היא שלבעל העסק יש הון עצמי של 400 אלף שקל וייקח הלוואה של 400 אלף שקל נוספים. בית קפה כזה שאינו באיזור ביקוש אשר פתוח 26 ימים בחודש, למשך 12 שעות ביום עם 18 לקוחות בשעה בממוצע אשר כל אחד מהם מכניס בממוצע 30 שקלים לפני מע"מ (עלות של קפה ומאפה) – יגיע להכנסה חודשית של 168,480 שקל. עלות העובדים נעה בין 25-30% ושכר הדירה מסתכם ב-10,000 שקל.

אותו בית קפה יגיע בסוף שנת הפעילות הראשונה לרווח נקי של 243 אלף שקל, שיביאו אותו לאחר החזר 80 אלף שקל מההלוואה לתזרים נטו של 163 אלף שקלים. בשנה הרביעית התזרים המצטבר יגיע ל-836,961 שקלים ואז מתרחש ההחזר על ההשקעה.

יורם אלמוג יורם אלמוג יורם אלמוג
אם כך, יש הבדלים בעלויות ההקמה והתפעול וגם בפוטנציאל הרווח בין בתי קפה בפריפריה מול המרכז וההחלטה על מיקום העסק היא קריטית. "עסקים בתחום המסעדות אפשר לחלק לכאלה שנועדו לספק מזון לנפש וכאלה שנועדו לספק מזון לגוף. מסעדות או בתי קפה שאין להן חוויה מיוחדת להציע חייבות להיות באיזורים בהם יש תנועה גדולה של אנשים. לא ניסע במיוחד לבית קפה. המסעדות היותר אקסקלוסיביות יכולות להרשות לעצמן להיות באיזורים לא מבוקשים שכן אנשים ייסעו במיוחד לשם בשביל החוויה. בנוסף, ההיצע הולך וגובר. כלקוח, לא אכפת לי כל כך אם אכנס לקפה גרג או לארומה או לקפה קפה כי החוויה לא מאוד שונה. לכן, צריך להקים את בית הקפה במקום שבו הלקוחות עוברים ממילא", אומר אלמוג.

הבדל מהותי וחשוב בין הקמת בית קפה בתל אביב לבין איזורים אחרים בארץ הוא שהתל אביבים סולדים מרשתות. לבתי קפה ששייכים לרשת כדאי לכן לבחור מקום שבו מסתובבים אנשים שמגיעים מחוץ לתל אביב. המקומיים מעדיפים בתי קפה קטנים, שכונתיים ומיוחדים. מחוץ לתל אביב יש דווקא ייתרון לרשתות. למרות זאת, זה לא חד משמעי שאם מקימים בית קפה מחוץ לתל אביב כדאי לבחור בזכיינות של רשת. "העיר עצמה או שמו של איזור מסויים בעיר לא אומרים כלום. צריך לבחון כל מיקום לגופו על מנת להחליט היכן לפתוח את בית הקפה", הוא אומר.

מה צריך יזם כדי להצליח בפתיחת בית קפה?

אחד הגורמים הכי חשובים לסיכויי ההצלחה של בית קפה הוא הניסיון ויכולות הניהול של היזם. לכן, ליזמים שמגיעים מתוך התחום או עם ידע והבנה מעמיקה של התחום יש ייתרון. "הענף הזה מושך הרבה מאוד אנשים שמגיעים מחוץ לתחום, מההייטק או משוחררי צבא קבע, זה ענף סקסי והרבה פעמים אנשים חושבים שהוא מאוד רווחי – אבל בניגוד לחנות בגדים או נעלים שהם עסקים שאפשר ללמוד מאוד מהר כאן, בלי מיומנות והבנה מעמיקה של התחום סיכויי ההישרדות צונחים באופן משמעותי", אומר אלמוג.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות