אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תוכנית החירום שתכפיל את שטחי התחבורה הציבורית צילומים: אוהד צויגנברג, אלכס קולומויסקי, ניב קנטור

בלעדי לכלכליסט

תוכנית החירום שתכפיל את שטחי התחבורה הציבורית

במשרדי התחבורה והאוצר מתכננים להכפיל את השטחים המיועדים למסופי תחבורה וחניוני אוטובוסים בגוש דן עד 2040. לפי התכנון הותמ"ל תקבל סמכויות לטיפול בנושא כדי לעקוף את משוכת ראשי הערים והתושבים המתנגדים לאוטובוסים ליד בתיהם. מינהל התכנון: הנושא לא הגיע לפתחנו

29.04.2019, 13:30 | אמיתי גזית

הוועדה לקידום מתחמי דיור מועדפים (ותמ"ל) עשויה להפוך לזרוע של הממשלה לקידום תוכניות לתחבורה ציבורית, כך נודע ל"כלכליסט". את היוזמה מוביל משרד האוצר, שתחת אחריותו נמצאת הותמ"ל נכון להיום, יחד עם משרד התחבורה, מתוך הבנה שדרושים אמצעי חירום תכנוניים כדי להתמודד עם האתגרים הכרוכים בפיתוח התחבורה הציבורית.

קראו עוד בכלכליסט

בשלב הראשון הוועדה צפויה לטפל בתכנון מסופי תחבורה וחניוני אוטובוסים באזור גוש דן, בהתאם לתוכנית־אב של פריסת תשתיות תפעוליות שהכינה חברת נתיבי איילון עבור משרד התחבורה. התוכנית ניתחה את הצרכים לשטחים תפעוליים לאוטובוסים ואף איתרה מאות דונמים שעליהם ניתן להקים מסופים נוספים, חניוני לילה וחניות תפעוליות ומינהליות. במקביל מכינים בנתיבי איילון תוכנית כלל־ארצית בנושא.

תחת המונח תשתיות תפעוליות לאוטובוסים נכנסים כמה סוגים של שימושים: מסופים – כלומר תחנה מרכזית שתאפשר מעבר מקו אוטובוס אחד לאחר, ומרכבת לאוטובוס; חניות המוגדרות מינהליות ותפעוליות – כאלה שמאפשרות להחנות את האוטובוס לפרק זמן קצר בין נסיעות לצורך התארגנות ומנוחה; ולבסוף, חניוני לילה לאוטובוסים.

מימין: שר התחבורה היוצא ישראל כץ, שר האוצר היוצא משה כחלון ומנהלת מינהל התכנון דלית זילבר, צילומים: אוהד צויגנברג, אלכס קולומויסקי, ניב קנטור מימין: שר התחבורה היוצא ישראל כץ, שר האוצר היוצא משה כחלון ומנהלת מינהל התכנון דלית זילבר | צילומים: אוהד צויגנברג, אלכס קולומויסקי, ניב קנטור מימין: שר התחבורה היוצא ישראל כץ, שר האוצר היוצא משה כחלון ומנהלת מינהל התכנון דלית זילבר, צילומים: אוהד צויגנברג, אלכס קולומויסקי, ניב קנטור

ראשי הערים בולמים

לפי המידע שהגיע לידי "כלכליסט", יש כיום בגוש דן כ־400 דונם של שטחים תפעוליים לאוטובוסים כאשר 250 דונם מהם על קרקע בייעוד שאינו מאפשר זאת. דוגמה בולטת לכך היא מסוף רידינג שהוקם במגרש בשטח 11 דונם שסומן כשטח ציבורי פתוח. כלומר כיום רק 150 דונם של מסופים יכולים להישאר על תלם ללא תכנון חדש. בנוסף, יש כ־500 דונם שמשמשים חניוני לילה. כך שבסך הכל יש כיום כ־900 דונם לשטחים תפעוליים ולחניוני לילה.

מדובר בכמות שטח מצומצמת מאוד ביחס לצרכים. תוכנית־האב שהכינו בנתיבי איילון חוזה כי ב־2040 גוש דן יזדקק ל־1,000 דונם למסופים ועוד 1,000 דונם לחניוני לילה. מכיוון שחלק מחניוני הלילה יהיו גם בתוך המסופים, יידרשו למעשה 1,600 דונם לשטחים תפעוליים לאוטובוסים ולחניוני לילה בגוש דן. הערכה זו מבוססת על יעדי משרד התחבורה שעל פיהם בשנת היעד כ־40% מהנסיעות יהיו בתחבורה ציבורית, זאת בהשוואה ל־17%–20% כיום. לשם השוואה, במטרופולינים אחרים במדינות המפותחות, כבר כיום כ־40% מהנסיעות הן בתחבורה הציבורית.

הבעיה היא שהקמה של מסוף לאוטובוסים מעוררת התנגדויות, תושבים לא אוהבים שאוטובוסים חונים ליד ביתם, וראשי ערים בולמים תוכניות כאלה. גורם במשרד התחבורה אמר ל"כלכליסט" כי "הדבר הזה הפך להיות חסם מאוד רציני להרחבת השירות לאוטובוסים. כולם מבינם שצריך את זה, אבל אף אחד לא רוצה את זה בחצר ביתו". כאשר תושבים מפעילים לחץ על ראשי הערים, הם פועלים לבלימת התכנון וכיום בלי תמיכה של ראש עיר אי אפשר לאשר תוכנית שכזו.

"כלי דורסני"

העברת התכנון לותמ"ל תקל משמעותית את התמודדות המדינה עם ראשי הרשויות, שכן מדובר בוועדה בעלת סמכויות חסרות תקדים בהיקפן. מדובר בוועדה שסמכויותיה מקבילות לאלה של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, ושעל החלטותיה לא ניתן לערער לערכאה תכנונית גבוהה יותר. כמו כן, החלטות הוועדה גוברות על כל תוכנית תקפה אחרת, כולל תוכניות מתאר ארציות. במשרד התחבורה הבינו את הבעיה וביקשו ממנהלת מינהל התכנון דלית זילבר לייסד ועדה שתתמחה בקידום תוכניות כאלה. בעקבות השיחות בין משרדי התחבורה והאוצר נולד הרעיון להכשיר את הותמ"ל לטובת העניין.

הותמ"ל הוקמה ב־2014 באמצעות הוראת שעה שתוקפה יפוג באוגוסט השנה, ואם הוא לא יוארך, הוועדה תפורק. במשרד האוצר ומינהל התכנון מכירים בחשיבות הוועדה וביכולת שלה לקדם במהירות פתרונות תכנוניים.

עד שנת 2018 אישרה הוועדה 52 תוכניות לבניית 164 אלף דירות, כאשר רק ב־2018 אישרה תוכניות לבניית 60 אלף דירות, כמות הזהה לכמות הדירות שאושרו באותה שנה בשתי ועדות מחוזיות מרכז ותל אביב גם יחד. עם זאת, חרף הנתונים, ראשי רשויות מקומיות, ארגוני סביבה והתארגנויות של תושבים מבקרים את פעילות הוועדה בטענה כי זהו כלי דורסני העוקף את הליכי התכנון וכתוצאה מכך מתעלם מעמדות שונות ומגוונות, ומשקף רק את עמדת הממשלה בכלל ומשרד האוצר בפרט.

כדי למזער את הביקורת בשבועות האחרונים זילבר אמרה באירועים פומביים כי פעילות הותמ"ל תצטמק, והיא תעסוק רק בקידום תוכניות התחדשות עירונית ותכנון במגזר הערבי. פעילויות אלה זוכות לתמיכה רחבת היקף.

אלא שבניגוד לכך, מסתמן כי יש תוכנית דווקא להרחיב את סל הסמכויות של הוועדה ולא לצמצם אותו. העיסוק במסופי תחבורה ציבורית אינו זר לוועדה, כבר היום משלבים זאת בתוכניות בנייה למגורים. כך, למשל, תוכנית לבניית 1,800 דירות באור יהודה כוללת תכנון של מסוף תחבורה ציבורית בהתאם לתוכנית שהכינו בנתיבי איילון.

ממינהל התכנון נמסר כי "נושא תכנון מסופי התחבורה לא הגיע עד כה למינהל התכנון. היה והנושא יגיע לפתחנו, הותמ"ל אינה הוועדה הרלבנטית לטיפול בנושא. ככל שיוחלט על קידום הנושא, הוא יובא לאחת מוועדות התכנון הרלבנטיות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



20 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

לכל התגובות