אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"מחיר למשתכן" דועכת: פחות מ־50% הצלחה בשיווק המגרשים צילום: דור מנואל

"מחיר למשתכן" דועכת: פחות מ־50% הצלחה בשיווק המגרשים

במחצית הראשונה של 2018 שיעור ההצלחה בשיווק מגרשים היה 59%, אך מאז הוא בירידה כשקבלנים לא ניגשים למכרזים שאינם רווחיים מספיק. רשות מקרקעי ישראל: "העסקאות יעלו אחרי הבחירות"

08.07.2019, 08:05 | דותן לוי
ירידה בשיעורי ההצלחה של שיווק מגרשים לקבלנים בתוכנית "מחיר למשתכן". כך עולה מבדיקת "ידיעות אחרונות". אחרי שבמחצית הראשונה של 2018 עמד שיעור ההצלחה על 59%, במחצית השנייה של 2018 ובמחצית הראשונה של 2019 ירדו שיעורי ההצלחה במכרזים אל מתחת ל־50%: 45% ו־49%, בהתאמה. המשמעות: במקרים רבים קבלנים מעדיפים שלא לגשת למכרזים, במקומות שלהערכתם לא רווחיים. לא ברור אם התוכנית תימשך לאחר הבחירות, אך נראה שהיא לא תסתיים בבת אחת אלא תצומצם עם הזמן.

קראו עוד בכלכליסט

במחצית הראשונה של 2018 פורסמו תוצאות מכרזים ל־16,379 דירות, מתוכם הצליחה המדינה לשווק לקבלנים מכרזים ל־9,708 דירות. אלא שבמחצית הראשונה של 2019 יש ירידה הן בתוצאות עם 14,452 דירות והן בהצלחות: 7,081 דירות, 49% הצלחה.

רשות מקרקעי ישראל מגדילה שיווקים לקראת סוף השנה כדי לעמוד ביעדיה, וייתכן כי במחצית השנייה של 2019 אחוזי ההצלחה במכרזים יירדו עוד.

מחיר למשתכן , צילום: דור מנואל מחיר למשתכן | צילום: דור מנואל מחיר למשתכן , צילום: דור מנואל

את ההצלחה במכרזי "מחיר למשתכן" ניתן למדוד הן לפי ההצלחה של רמ"י לשווק את המגרש לקבלן, והן לפי היקף הזכאים בתוכנית שנרשמו להגרלות ולאחר מכן התקדמו לרכישת הדירה. במחצית הראשונה של 2018 הערים שבלטו בשיווקים מאסיביים שהצליחו היו בפריפריה הקרובה: 1,343 דירות שווקו בנתיבות, 1,024 בבית־שמש, 1,008 בקריית־ים ו־1,191 באשקלון. לצידם היו גם שיווקים מוצלחים במרכז, כמו 1,168 דירות בקריית־אונו. במחצית הראשונה של 2019 בלטו שיווקים של 1,183 דירות בבני־ברק, 1,076 בראש־העין, ו־1,232 בירושלים. הצלחות נוספות היו באשקלון, 643 דירות, ובמעלה אדומים – 459.

במחצית הראשונה של 2018 נכשלו בבית־שמש מכרזים ל־1,063 דירות, באופקים 986 דירות ובדימונה 796. במחצית הראשונה של 2019 בבאר־שבע היו הכי הרבה מכרזים שנכשלו, ל־2,854 דירות, חלקן בשיווקים חוזרים (כשמכרז לא מצליח ורמ"י משווקת אותו פעם נוספת, ד.ל). בירושלים נכשל שיווק 778 דירות ובנתיבות 1,005.

אוהד סבן, סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי בחברת דונה הבונה יותר מ־3,000 דירות במחיר למשתכן: "בתחילה לקבלנים לא הייתה ברירה והם ניגשו למכרזים בכל הארץ, אבל בשנה־שנתיים האחרונות באזורים מסוימים בפריפריה השוק הוצף במכרזים בכמויות שאינו יכול לספוג, וקבלנים רבים לא רוצים לקחת סיכון. בנוסף, המדינה העלתה את דרישות המפרט בלי לתגמל קבלנים והרווח נשחק. שונתה גם מדיניות ההצמדה למדד, כך שמהזכייה במכרז ועד לחתימה עם הדיירים הקבלן לא מקבל הצמדה ונותר חשוף לעליות מחירים".

רמ"י בתגובה: "אנחנו ממשיכים לעמוד ביעדי השיווק ופרסום יחידות הדיור בהתאם ליעדי הממשלה ושומרים על היקפי השיווק כמו ב־2018. בשל הבחירות המוניציפליות והארציות, יש ירידה מסוימת בהיקף העסקאות, שבכוונתנו להאיץ עם כינון ממשלה חדשה. אין כוונה להוריד את כמות יחידות הדיור המשווקות".

המחצית הראשונה של 2018

מכרזים שפורסמו: 16,379 דירות

מכרזים שהצליחו: 9,708 דירות

שיעורי הצלחה: 59%

המחצית השנייה של 2018

מכרזים שפורסמו: 25,734 דירות

מכרזים שהצליחו: 11,789 דירות

שיעורי הצלחה: 45%

המחצית הראשונה של 2019

מכרזים שפורסמו: 14,452 דירות

מכרזים שהצליחו: 7,081 דירות

שיעורי הצלחה: 49%

הכישלונות הבולטים במחצית הראשונה של 2018 ו־2019

באר־שבע: 2,854 דירות

בית־שמש: 1,063 דירות

נתיבות: 1,005 דירות 

אופקים: 986 דירות

דימונה: 796 דירות

ההצלחות הבולטות במחצית הראשונה של 2019

ירושלים: 1,232 דירות

בני־ברק: 1,183 דירות

ראש־העין: 1,076 דירות 

אשקלון: 643 דירות

מעלה־אדומים: 459 דירות

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



7 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
הקבלנים למדו את השיטה.
עושים יד אחת ולא ניגשים למכרזים בתואנה של"חוסר כדאיות" וכך משרד השיכון נאלץ להעלות את מחיר המקסימום למ"ר וכך ההנחה מתמעטת והופכת ללא כדאית לזוכים. כשההנחה לא אטרקטיבית(עומדת על 10%) ממילא אין נרשמים, כשאין נרשמים הקבלנים לא בונים בטענה של חוסר ביקוש. וכך התוכנית נקברת מאליה אט אט. וזהו חלומם הרטוב של הקבלנים..
איתן  |  08.07.19
לכל התגובות