אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הניגוב צפוי להתייקר: אחוה מצטרפת לבארכה ומעלה את מחירי הטחינה

בלעדי לכלכליסט

הניגוב צפוי להתייקר: אחוה מצטרפת לבארכה ומעלה את מחירי הטחינה

אחוה ששולטת בשוק עם נתח של 32%, מעלה את המחיר בטענה לעליית מחירי השומשום, ימים ספורים אחרי בארכה. תשקיע 30 מיליון שקל במפעל שלישי

10.07.2019, 07:03 | נורית קדוש

יצרנית הטחינה הגדולה בישראל אחוה מצטרפת למתחרה בארכה, ומעלה את מחיר הטחינה הגולמית. ל"כלכליסט" נודע שאחוה ביטלה את ההנחות שהעניקה לקמעונאים על מחיר המחירון שלה, בשיעור של עד 10%. המהלך מגיע ימים אחדים לאחר שבארכה ביקשה מהרשתות להעלות את מחיריה בכ־8%, בטענה לעלייה מתמשכת במחירי השומשום בבורסות הסחורות בעולם בשנתיים האחרונות.

קראו עוד בכלכליסט

בשלב זה רשתות השיווק טרם אישרו את הבקשות להעלאת מחירים, אולם שליטתן של אחוה ובארכה בשוק ונתונים שהציגו לפיהם חומר הגלם המרכזי לייצור הטחינה התייקר בשיעור חד מגבירים את סיכויי האישור, גם אם לא בשיעור גבוה כפי שביקשו. "נצמצם את ההנחות הניתנות עקב הזינוק במחירי השומשום האיכותי בעולם", אמר סמנכ"ל השיווק של אחוה יובל מלאך.

ייצור טחינה במפעל בארכה. חומר גלם בשורה של מוצרי מזון נוספים, צילום: באדיבות בארכה ייצור טחינה במפעל בארכה. חומר גלם בשורה של מוצרי מזון נוספים | צילום: באדיבות בארכה ייצור טחינה במפעל בארכה. חומר גלם בשורה של מוצרי מזון נוספים, צילום: באדיבות בארכה

לפי נתוני חברת המחקר סטורנקסט, מכירות הטחינה בשוק הקמעונאות בישראל הסתכמו ב־2018 ב־157 מיליון שקל. אחוה הובילה את השוק עם נתח שוק כספי של 32% ונתח שוק כמותי של 39.4%, המעיד על תמחור נמוך. בארכה היא השחקנית השניה בשוק, ומחזיקה בנתח כספי של 27.1% ובנתח כמותי דומה של 26.6%. במקום השלישי מחזיקה טחינה אל ארז עם נתח שוק כספי של 13.6% ונתח כמותי של 9.5%.

עליית מחירי חומר גלם כטחינה משפיעה לרוב על מעגלים נוספים של מוצרים המכילים את אותו חומר גלם, ומובילה לגל התייקרויות נוסף. כך, הטחינה היא חומר גלם מהותי בסלטי החומוס, היכולים להכיל עד 40% טחינה, וכן במוצרי חלבה המבוססים על שומשום. עם זאת, מאחר ולא מדובר בחומר הגלם היחיד אלא בחלק מסל של מרכיבים, ספק אם יש מקום להעלאת מחירי המוצרים הנגזרים בשלב זה. עליית מחירי הטחינה מצטרפת לשורת התייקרויות שחווה הצרכן בשוק המזון מסוף 2018, כמו במוצרי הנייר, הטונה והמשקאות.

במקביל נודע ל"כלכליסט" שאחוה ממשיכה להרחיב את השקעותיה בתחום ייצור המזון. החברה מקימה בימים אלו מפעל לייצור טחינה באזור התעשייה אריאל, שנבנה על שטח של 10 אלף מ"ר ובהשקעה של כ־30 מיליון שקל. מימון הבנייה נעשה מההון עצמי בהתאם למדיניות החברה.

מוצרי טחינה של אחוה ובארכה. אוחזות יחד ב־67% מהשוק מוצרי טחינה של אחוה ובארכה. אוחזות יחד ב־67% מהשוק מוצרי טחינה של אחוה ובארכה. אוחזות יחד ב־67% מהשוק

זהו מפעל הטחינה השלישי שהחברה מקימה, ויחד יחלשו שלושת המפעלים על שטח של כ־30 אלף מ"ר ויעלו את קצב ייצור הטחינה של החברה לארבע טונות מדי שעה. לדברי בעלי אחוה יעקב מלאך, המהלך צפוי להרחיב משמעותית את פעילות החברה, שמכירותיה נאמדות ב־180 מיליון שקל בשנה.

שוק הטחינה בישראל ובעולם נמצא בצמיחה מתמשכת, הודות להשתייכותו לקטגוריית מזונות־העל בעלי ערכים תזונתיים חיוביים. על פי נתוני אחוה, ישראל היא הקניינית השנייה בגודלה בעולם של שומשום אתיופי, אחרי סין. אחוה מייבאת לארץ כ־15 אלף טונות שומשום מדי שנה וכ־30% מתוצרת הטחינה של החברה מיועדים ליצוא, בעיקר לארה"ב ואירופה.

תגיות