אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסוללה הישראלית שתנסה להזניק את הרכב החשמלי בהודו צילום: יובל חן

בלעדי לכלכליסט

הסוללה הישראלית שתנסה להזניק את הרכב החשמלי בהודו

הסטארט־אפ פינרג'י מלוד צפוי לשתף פעולה עם Indian Oil, מתאגידי האנרגיה הגדולים בעולם, במפעל סוללות לרכב חשמלי. העסקה שמוערכת בעשרות מיליוני דולרים אמורה לסייע בצמצום זיהום האוויר החמור בהודו

02.09.2019, 08:33 | תומר הדר ומאיר אורבך

הסטארט־אפ הישראלי פינרג'י צפוי לשתף פעולה עם ענקית האנרגיה ההודית Indian Oil בהקמת מפעל לסוללות עבור רכב חשמלי, כך נודע ל"כלכליסט".

קראו עוד בכלכליסט

לפי הערכות בענף, מדובר בעסקה בהיקף משוער של עשרות מיליוני דולרים. המפעל, שיקום ככל הנראה בהודו בשנה הבאה, מיועד לספק סוללות לרכב חשמלי לתעשיית הרכב ההודית ובהמשך גם לתעשיית הרכב העולמית.

פינרג'י (Phinergy), שפועלת מלוד והוקמה על ידי אביב צידון לפני כעשור, מתמחה בפיתוח סוללות המבוססות על אלומיניום, אוויר ואבץ, בניגוד לטכנולוגיות הנפוצות כיום בענף הרכב, המסתמכות בעיקר על שימוש בליתיום איון, חומר שכרייתו יקרה ומחצביו הולכים והופכים נדירים בעולם.

היתרון הירוק

פינרג'י גייסה עד כה 40 מיליון דולר, על פי IVC, משורה של משקיעים פרטיים, בהם צידון ויובל גולן, ומיצרנית האלומיניום אלקואה אשר השקיעה 10 מיליון דולר בחברה ב־2016. השווי המדווח באותה עת של פינרג'י עמד על 280 מיליון דולר. אלקואה היא שותפה טכנולוגית ועסקית של החברה הישראלית.

מייסד ומנכ"ל פינרג מייסד ומנכ"ל פינרג'י אביב צידון. טכנולוגיה חדשה להפעלת סוללות לרכב | צילום: יובל חן מייסד ומנכ"ל פינרג

במצגת שהציגה אלקואה למשקיעים באותה עת היא ציינה שפוטנציאל השוק שהחברה רואה למוצרים שהחברות מפתחות יחד עומד על כ־20 מיליארד דולר בשנת 2020. אלקואה ופינרג'י נמצאות במהלכים לשילוב הסוללות של פינרג'י בשבע חברות שונות בתחום תשתיות החשמל והרכב. היצרניות מגיעות מאירופה, מסין ומצפון אמריקה.

בידיעה לעיתונות שהוציאו שתי החברות אמר מרטין ברייר, נשיא אלקואה קנדה, שפינרג'י מציעה לראשונה פתרון שניתן למיחזור מלא עם פליטת פחמן דו־חמצני מינימלי.

אביב צידון, מייסד החברה, אמר באותו אירוע שאימוץ כלי הרכב החשמליים אטי בגלל הפחד של נהגים ממוגבלות מרחקי הנסיעה. "עם הטכנולוגיה של פינרג'י והמנהיגות התעשייתית של אלקואה אנו רואים הזדמנות להעביר את כלי רכב החשמליים לזרם המרכזי".

חברה ישראלית נוספת שפעילה בתחום היא סטורדוט שלה יש שיתופי פעולה בתחום עם החברות דיימלר הגרמנית ו־BP הבריטית. החברה אף היא מתעדת להקים מפעל גדול לייצור סוללות לרכבים חשמליים.

Indian Oil שמחצית ממניותיה נמצאת בבעלות הממשל ההודי נחשבת כיום לאחת מחברות האנרגיה המובילות בעולם. החברה, שבראשה עומד סנג'יב סינג, מעסיקה 35,442 עובדים ונמצאת ברשימת פורצ'ן 500. לפי דיווחי החברה, בשנת 2018 רשמה החברה הכנסות של יותר מ־77 מיליארד דולר ורווחים בגובה של כ־2.5 מיליארד דולר. על פי נתוני החברה, Indian Oil מחזיקה ב 11 מתוך 23 בתי הזיקוק בהודו.

בשונה מרוב מפעלי הסוללות לרכב חשמלי הקיימים כיום בעולם, המפעל שתקים Indian Oil בשיתוף עם פינרג'י אינו צפוי לייצר סוללות ליתיום איון, אלא סוללות המבוססות על הטכנולוגיה של פינרג'י. בראיון שהעניק לאחרונה סנג'יב סינג, מנכ"ל Indian Oil, לתקשורת ההודית הוא הדגיש כי "בבואנו לבחון את הרכב החשמלי, אנו מגלים כי סוללת הליתיום איון אינה הפתרון היחיד או הטוב ביותר, בטח שלא עבור מדינה כמו הודו שכל מרבציה אינם כוללים אפילו גרם אחד של ליתיום. הודו חייבת לחפש עבור סוללות הרכב החשמלי משאב שהוא זמין ופשוט לכרייה".

טובעים בזיהום

שוק הרכב ההודי נמצא בימים אלה בעיצומו של מעבר לרכב חשמלי שצפוי להיכנס לתוקף בעתיד. על פי נתוני איגוד יצרני הרכב ההודי, נמכרו בהודו בשנה שעברה לא פחות מ 3.4 מיליון מכוניות נוסעים, אך רק אלפים ספורים מהן היו חשמליים - 0.1% מהיקף המכירות הכללי לפי איגוד יצרני הרכב ההודיים. לנוכח הזיהום מממנו סובלת הודו הודיע הממשל ההודי על תוכנית בה יפעלו יצרני הרכב בהודו להסבה של חלק מן הדגמים להנעה חשמלית.

במקביל הודיע הממשל ההודי השנה על תכנית סובסידיות לרכב חשמלי בהיקף של 1.5 מיליארד דולר להטבות מס לרכב חשמלי. כיום יצרני הרכב ההודיים הגדולים - מהינדרה וטאטא - משווקים בהודו דגמים בודדים, אך במהלך השנים הקרובות ההיצע צפוי לגדול משמעותית עם הצגת דגמים חשמליים חדשים.

צידון היה היזם של חברת BVR, שלאורך חייה עברה תהפוכות רבות. בשיאה, החברה הגיעה לשווים גבוהים והיתה על סף עסקאות ענק עם בואינג וחברות אחרות. ב־2000, שנתיים לאחר הקמתה, מכר צידון את חלקו ב־BVR לאלישרא מקבוצת כור תמורת כ־7 מיליון דולר. זמן קצר לאחר המכירה נקלעה החברה לקשיים ומצבה החל להידרדר. ב־2004 היתה על סף חדלות פירעון, וצידון וקבוצת משקיעים רכשו אותה מידי אלישרא והחלו בתהליך הבראה לא קצר. בסופו, נמכרה החברה לאלביט תמורת 34 מיליון דולר בלבד ב־2009.

פינרג'י בחרה שלא להגיב.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות