אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
צוקרברג קורא ליותר חופש ביטוי - מתנגד לצנזורה ברשת החברתית צילום: בלומברג

צוקרברג קורא ליותר חופש ביטוי - מתנגד לצנזורה ברשת החברתית

בנאום באוניברסיטת ג'ורג'טאון התבטא מנכ"ל פייסבוק בשלל נושאים הקשורים לביקורות שספג כמי שעומד בראש הרשת החברתית הגדולה בעולם. המסר המרכזי: אין זה מתפקידה של פייסבוק לצנזר תכנים רק בגלל שהם אינם תואמים את הראיה של צד כזה או אחר במפה הפוליטית

17.10.2019, 21:57 | רפאל קאהאן

מארק צוקרברג נשא הערב (ה') נאום באוניברסיטת ג'ורג'טאון במהלכו התבטא בשלל נושאים שקשורים לביקורות שספג בשנה האחרונה כמנכ''ל הרשת החברתית הגדולה והמשפיעה בעולם - פייסבוק. הקו המאחד בין כל טענותיו היו שצריך לאפשר יותר חופש ביטוי ולהימנע מצנזורה של תכנים רק בגלל שהם לא תואמים את הראיה של צד כזה או אחר.

קראו עוד בכלכליסט

בסך הכל צוקרברג נאם במשך כ-40 דקות וחזר בעיקר על מסר אחיד, שפייסבוק או חברה פרטית לא צריכה להיות אמונה על בקרת תכנים או צנזורה שלהם. תוך שהוא מצטט גדולים וטובים כגון פרדריק דאגלס או אפילו את מרטין לותר קינג, העמיד צוקרברג את עצמו כמגן חופש הביטוי. "אני כאן היום כי אני מאמין שאנו חייבים לעמוד לצד חופש הביטוי", אמר.

פייסבוק סבלה בשנה האחרונה מהתקפה חריפה על כך שהיא מאפשרת פרסום של תכנים קיצוניים ופוליטיים בלי שאלה יהיו מקוטלגים ככאלה. וזאת אף בנוסף להיקף הפייק ניוז שפשט בה ושהשפיע לדברי לא מעט פרשנים ומומחי מדיה על תוצאות הבחירות האחרונות לנשיאות שהביאו לשלטון את דונלד טראמפ. "פרסומות פוליטיות הן חלק חשוב מהקול של המועמדים, בעיקר המקומיים", הסביר, "אלה קולות שמאתגרים ושעשויים לא להישמע דרך המדיה המסורתית".

צוקרברג על צנזור מודעות פוליטיות: "מבחינה עסקית זה לא שווה את הטרחה", צילום: בלומברג צוקרברג על צנזור מודעות פוליטיות: "מבחינה עסקית זה לא שווה את הטרחה" | צילום: בלומברג צוקרברג על צנזור מודעות פוליטיות: "מבחינה עסקית זה לא שווה את הטרחה", צילום: בלומברג

צוקרברג הודה שהרהר ברעיון להימנע מפרסום מודעות פוליטיות, אך החליט נגד כך. "מבחינה עסקית זה לא שווה את הטרחה", אמר. עוד הוסיף שיהיו טענות נגד פייסבוק, לא משנה באיזו דרך בה תנהל את הדברים. "אני מאמין שכשלא ברור מה הצעדים שאנחנו צריכים ליישם, הדרך הנכונה היא לעמוד לצד יותר (חופש) ביטוי". עוד הסביר שהבעיה עם פרסום פוליטי הוא שלא ברור היכן צריך למתוח את הגבול.

"ישנן יותר פרסומות בנושאים חברתיים מאשר מודעות בחירות. האם אנחנו צריכים לצנזר פרסומות בנושאי בריאות, הגירה או העצמה נשית? אם אנו לא מצנזרים את הקולות האלה האם זה הגיוני שנצנזר רק את המועמדים?", שאל צוקרברג.

דבריו של צוקרברג גם התייחסו לכך שפייסבוק היא חברה אמריקאית שמעוניינת להדהד את הערכים המסורתיים של אמריקה הדמוקרטית, בניגוד למשל לסין. דבריו מתחברים להצהרה של סמנכ''ל בכיר באפליקציית הסרטונים החברתית הסינית טיק טוק ולשעבר עובד פייסבוק שאמר מוקדם יותר החודש שהחברה חוסמת כל סוג של פרסום פוליטי.

הקרב נגד וורן

הרעיון שפייסבוק מגינה על ערכי הליברליות האמריקאית גם כנראה נועדו לעדן את התגובה של הסנאטורית אליזבת' וורן בשבוע שעבר שתקפה את צוקרברג על דברים שאמר מול עובדיו בשיחות פרטיות ובהן טען שפירוק פייסבוק אינו משהו שישלים עימו ושיילחם בכך בכל הכוח. וורן מובילה את קו פירוק ענקיות הטכנולוגיה וענתה לצוקרברג באופן מאוד יבש על טענותיו. צוקרברג כנראה הבין שהוא חייב להחזיר לעצמו את העדנה של הצד הדמוקרטי שעימו תמיד זוהה פוליטית.

הנאום של צוקרברג מהווה את ההזדמנות השלישית שלו החודש לשטוח את טענותיו מול המתקפות הבלתי פוסקות על החברה שלו. לרוב הוא נמנע מהצהרות פומביות אך כאן כנראה שהוא מזהה איום אמיתי על המקום של המדיה החברתית ושל פייסבוק בפרט בחברה המודרנית. בנאומו הוא מכנה אותה "הכוח החמישי", בפראפרזה על העיתונות שמכונה ה"כוח הרביעי". צוקרברג טוען שהמדיה החברתית מעניקה לכל אחד את היכולת להשמיע את קולו בציבור באופן נרחב ללא תיווך. "מדובר בכוח חדש בעולם שעומד לצד הכוחות המסורתיים הקודמים של החברה", סיכם.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות