צרפת: יום שני ברציפות לשביתה הקשה מזה יותר משני עשורים
אנשי המגזר הציבורי מוחים נגד שינוי במערכת הפנסיה, תוך חסימת כבישים והשבתת מוסדות לימוד; המטרו בפריז מפעיל רק 2 מ-16 הקווים שלו ופקקי ענק נרשמו בכניסה לפריז
קראו עוד בכלכליסט
לחברת הרכבות הלאומית צופה יום "מלא שיבושים" ברחבי המדינה, בשעה שהמטרו בפריז מפעיל רק 2 מ-16 הקווים שלו, ופקקים של יותר מ-350 קילומטר נרשמו בפרוורים של פריז לפני השעה 08:00, כך לפי העיתון הצרפתי לה מונד. התחבורה האווירית נפגעת גם היא עם ירידה של 20% בטיסות במדינה.
הממשל הצרפתי מסר שיותר מ-800 אלף איש הפגינו ברחבי המדינה אתמול (ה'), והמשטרה המקומית עצרה לפחות 90 אנשים בפריז בשעות הערב.
מספר איגודים קראו לעובדים להמשיך במחאותיהם במהלך סוף השבוע, וגורמים רשמיים בממשל הודיעו כי הם יפתחו בדיונים עם איגודי העובדים בשני בבוקר.
לפי דו"ח של ה OECD, לצרפת מערכת תשלומי פנסיה מהיקרות ביותר בעולם. הנשיא, עמנואל מקרון, הבטיח לפני בחירתו ב-2017 להפוך אותה להוגנת ופשוטה יותר, והוא דוחף עתה לשיטה אחת בלבד המבוססת על נקודות. היא תחליף את 42 תוכניות הפנסיה השונות הקיימות כיום. הן משתנות לפי מקצוע ואזור מגורים, ולפיהן עובדים מסוימים זכאים כבר עתה לפנסיה מלאה עוד לפני גיל הפרישה המינימלי, 62. מטרת השיטה החדשה היא שהפנסיונרים בכל המדינה יתרמו את אותו סכום, ויקבלו זכויות שוות.
הפרטים המלאים של התוכנית עדיין לא הוגשו לפרלמנט באופן רשמי. עם זאת תומאס מיכאלסקי, פרופסור לכלכלה בבית הספר HEC בפריז אמר ל-CNBC שהשינויים ישפיעו על פנסיונרים במשרות בעלות שכר גבוה ולאלו הנכנסים או עוזבים את כוח העבודה לעתים דחופות.
שינוי שיטת הפנסיה היא נושא מעורר מחלוקת בצרפת מזה יותר משני עשורים. ב-1995 הנשיא ז'אק שיראק נכנע בסופו של דבר לדרישות האיגודים אחרי שתוכניות לרפורמה בפנסיה שתיכנן עוררו הפגנות שנמשכו שבועיים. מאז, אף נשיא לא ניסה לשנות את הסכמי הפנסיות. השביתה הנוכחית היא הגדולה ביותר מסוגה מאז אותה שנה.
בנוסף, מקרון מתמודד גם עם מחאות הנמשכות כבר שנה אחרי שפרסום תוכניות להעלאת המיסוי על הדיזל. אנשי תנועת "האפודים הצהובים" יצאו לרחובות במהלך כמה חודשים עד שהממשלה הבטיחה לשפר את התוכניות.