אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם נפתחה, אלה הטרנדים החמים שתמצאו בה צילום: רויטרס

תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם נפתחה, אלה הטרנדים החמים שתמצאו בה

הדור ה-5 בסלולר, טלוויזיות 8K, מלחמת הטכנולוגיה בין ארה"ב לסין, הרכב האוטונומי ובריאות דיגיטלית הם רק כמה מהתחומים שיוצגו ב-CES השנה. אבל מה שמפחיד בכל אלה הוא ההתעלמות המוחלטת מהפרטיות של המשתמשים, בין אם בבית או במכונית

07.01.2020, 16:17 | לילך באומר, לאס וגאס

תערוכת ה-CES, תערוכת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, שמתרחשת כל ינואר בלאס וגאס נפתחה היום (ג'). השנה צפויים לפקוד את התערוכה מעל כ-170 אלף מבקרים, מיותר מ-160 מדינות, שישוטטו בין הדוכנים והתצוגות של כ-4,500 חברות. לצד חברות ענק כמו גוגל, אמזון, סמסונג ופייסבוק, והשנה אפילו גם אפל, אפשר יהיה למצוא סטארט-אפים קטנים בתחילת דרכם אשר מפציעים בזירה הבינלאומית בפעם הראשונה.

קראו עוד בכלכליסט

מלבד ההזדמנות לשמוע על השקות חדשות, ה-CES נחשבת לתערוכת הטכנולוגיה אשר מספקת את ההצצה הטובה ביותר לטרנדים הטכנולוגיים והצרכניים שישפיעו על חיינו בשנה הקרובה. אך מה הטרנדים העכשוויים ששווה לשים לב אליהם? הנה כמה מהחשובים.

הדור החמישי בסלולר 

דור 5, צילום: שאטרסטוק דור 5 | צילום: שאטרסטוק דור 5, צילום: שאטרסטוק

טכנולוגיית הדור ה-5 בסלולר (5G) הייתה אחד הנושאים החמים של התערוכה בשנה שעברה. מנכ"ל ורייזון הנס וסטברג ניצל את נאום הפתיחה שלו כדי לדבר על האופן שבו הדור ה-5 ישפיע על הכלכלה. גוגל הודיעה על פרוייקט אתנה למחשבים ניידים שמשלבים אינטליגנציה מלאכותית ו-5G. מנכ"ל סמסונג, היון-סוק קים הציג את האב-טיפוס של החברה לגלקסי S10 5G, הודיע על השקתו במהלך 2019 - ומכר 6.7 מיליון יחידות ממנו עד כה. השנה, התחזיות צופות שמכשירי דור חמישי יהיו בכל מקום, אך לאו דווקא כטלפונים. Dell, למשל, הודיעה לפני מספר ימים על השקת מחשבים וצגים עם קישוריות דור 5 מובנית וחלק אפילו מצפים לראות את אפל מצטרפת לחגיגה. מעל 15 מהאירועים והפאנלים שמתוכננים להתרחש במהלך ארבעת ימי הכנס הם בנושא טכנולוגיית דור 5.

רזולוציית 8K 

 

מסך 8K מסך 8K מסך 8K

בהגדרתה, רזולוציית 8K מציגה תמונה ברוחב של לפחות 7,680 על 4,320 פיקסלים. היא מבטיחה רמת פרטים טובה פי ארבע מרזולוציית 4K ששולטת היום בשוק, וחדות תמונה פי 16 מ-HDTV. רמת הפרטים והצבעוניות שלה משודרגת עד כדי כך שהיו כאלה שהשוו אותה לאומנות הייפר-ריאליסטית. למרות שהטכנולוגיה קיימת כבר כמה שנים, עוד לא היה לה ביטוי של ממש במוצרי צרכנים. השנה, LG הקדימה את אור הזרקורים של התערוכה כאשר היא הודיעה על השקתן של שמונה טלוויזיות 8K כבר בסוף השבוע האחרון. הודעת החברה הגיעה יומיים בלבד אחרי שיריבתה סמסונג הודיעה על חבירה להתאגדות ה-8K לשם פיתוח תכנית הסמכה עבור הטכנולוגיה, וכמה ימים לפני שסמסונג הציגה את טלוויזיית ה-8K שלה, אשר מתהדרת בעיצוב חסר מסגרת. עם זאת, שתי החברות פועלות כרגע לפי שני סטנדרטים שונים של 8K, מה שמראה שיש עוד הרבה עבודה לעשות לפני שהטכנולוגיה תיכנס לשימוש נרחב במוצרי צרכנים.

אפיפות או הצלילה לתוך התוכן

המציאות המדומה מכניסה את המשתמש לעולםם וירטואלי שאופף אותו , צילום: צילום מסך המציאות המדומה מכניסה את המשתמש לעולםם וירטואלי שאופף אותו | צילום: צילום מסך המציאות המדומה מכניסה את המשתמש לעולםם וירטואלי שאופף אותו , צילום: צילום מסך

מילה אחת שחוזרת שוב ושוב גם בהקשר של דור 5 וגם בהקשר של 8K היא אימרסיה (Immersion), או אפיפות בעברית תקינה. שתי הטכנולוגיות מבטיחות לחבר את המשתמשים באופן עוד יותר עמוק לעולם הוירטואלי. טכנולוגיית דור חמש לא מציעה רק רוחב פס גבוה יותר ותקשורת מהירה יותר, אלא מהפך בכל מה שקשור בצריכת תוכן, החל משימוש באינטרנט הדברים ועד מציאות מדומה או מוגברת בזמן שידורי ספורט. גם בכל מה שקשור לטכנולוגיית 8K, הגישה היא כיצד חדות השידור והצבעים מכניסה את הצופה עוד יותר לתוך החוויה.  

ארה"ב מול סין

 

ארה"ב וסין מחממות את היחסים?, צילום: רויטרס ארה"ב וסין מחממות את היחסים? | צילום: רויטרס ארה"ב וסין מחממות את היחסים?, צילום: רויטרס

 

2019 עמדה במובנים רבים בסימן מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין. אחרי מאבקים הדדיים על מכסים שהחלו עם החלטתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ להגדיל את המס על שלל מוצרים מיובאים בינואר 2018, השנה האחרונה הסתכמה בגידול נוסף מצד ארה"ב של רשימת החברות הסיניות שנאסר עליהן לנהל עסקים עם חברות אמריקאיות, כאשר וואווי במיוחד חוותה קשיים בעקבות הוספתה לרשימה במאי. בין אם ההסכם אכן יחתם ובין אם לא, מלחמת הסחר נתנה את אותותיה ב-CES. ההתאחדות שמארגנת את התערוכה, ה-CTA, כבר הודיעה שההשתתפות הסינית הצטמצמה משנה שעברה. בולטת במיוחד היעדרותן של עליבאבא וטנסנט. סביר להניח שאיוונקה טראמפ, בתו והיועצת של טראמפ אשר תהיה אחת הדוברות המרכזיות, לא תאמר משהו על הנושא. בהודעה הרשמית על השתתפותה נמסר שתדבר על יצירת משרות בשוק העבודה, פיתוח קישורים, והכשרה מחדש, אבל הקו התקיף שהוביל אביה נגד סין וטענותיו החוזרות על גניבה של קניין רוחני וטכנולוגיות בידי המעצמה האסייתית הובילו במידה רבה להיעדרות הסינית הנוכחית.

חלום הרכב האוטונומי נדחה

הרכב האוטונומי של קוואלקום, צילום: קוואלקום הרכב האוטונומי של קוואלקום | צילום: קוואלקום הרכב האוטונומי של קוואלקום, צילום: קוואלקום

בתערוכה של לפני שנה ולפני שנתיים, הרכב האוטונומי היה בין הכוכבים הבולטים. ב-CES 2019, כמעט כל יצרן רכב הציג קונספט כלשהו של רכב ללא נהג, כאשר BMW הגדילה לעשות ואפשרה לבאי התערוכה להזמין "רכב אוטונומי" דרך ליפט, עם נהג ליד הגה, ליתר ביטחון. חודשיים לפני, מובילאיי ואינטל הודיעו על מיזם מוניות אוטונומיות משותפות עם פולקסווגן וצ׳מפיון מוטורס, ובראיון שניתן בזמן הכנס לכלכליסט אמר מייסד ומנכ"ל מובילאיי אמנון שעשוע שהפרויקט אמור להגיע למסחור מלא עם רכבים אוטונומיים רמה 4 כבר ב-2022; מאז נדמה שהתעשייה התפקחה מעט. השחקנים הגדולים בשוק מודים, אלו יותר ואלו פחות, שהרעיון יותר קשה ליישום מאשר חשבו בתחילה, והדגש הפך להיות בעיקר על ציי רכב ושימושים מסחריים ולא על רכב אוטונומי פרטי. אבל תחבורה היא עדיין נושא תוסס בתערוכה, עם דגש על רכבים חשמליים, קורקינטים, ואפילו רעיון למכונית מעופפת פרי שיתוף פעולה בין יונדאי לאובר. שתי החברות הציגו את הקונספט ביום שני בכנס, ומודל אמור להיות מוצג לקהל בהמשך השבוע.

בריאות דיגיטלית  

הבריאות הדיגיטלית נכנסת בדלת הראשית ל-CES 2020, צילום: שאטרסטוק הבריאות הדיגיטלית נכנסת בדלת הראשית ל-CES 2020 | צילום: שאטרסטוק הבריאות הדיגיטלית נכנסת בדלת הראשית ל-CES 2020, צילום: שאטרסטוק

 

בריאות דיגיטלית היא טרנד שצובר תאוצה כבר כמה שנים, נתמך על ידי התפתחויות בתחום הביג דאטה והבינה המלאכותית ומושפע מהשינוי הכללי שעובר על ענף הרפואה. כמו גם מהדגש הגובר שגופים וחברות בתעשייה שמים על רפואה מותאמת אישית. בישראל, היכן שלחברות בריאות דיגיטלית יש יתרון משמעותי עקב המידע הרפואי הרב שנצבר על ידי קופות החולים הישראליות, הנושא בולט במיוחד, לפי נתוני סטראט-אפ ניישן סנטרל, 662 מיליון דולר הושקעו ב-2019 בסטארטפים בתחום, עלייה של 32% מ-2018. גם ב-CES, מספר המציגים בתחום הבריאות הדיגיטלית עלה ב-25% משנה שעברה, לפי נתוני המארגנים. בין המציגים חברות גדולות כמו פרוקטר אנד גמבל, סטארט-אפים שנמצאים עדיין ברמת הקונספט, ואפילו נציגות ישראלית כמו הום סקינוביישנס (Home Skinovations).

הטרנד החסר - פרטיות, פרטיות, פרטיות

פרטיות משתמשים עלתה לכותרות פעמים רבות בשנתיים האחרונות, החל מסקנדל פייסבוק וקיימברידג' אנליטיקה ועד לגילוי שאמזון ואפל אפשרו לבקרים אנושיים להקשיב לקטעי אודיו שהוקלטו על ידי אלקסה וסירי. ביג דאטה ויישומי אינטרנט של הדברים, שני תחומים שרק ילכו ויתפסו תאוצה בחיי היום-יום של כולנו, מצריכים דיון מעמיק יותר בנושא מצד השחקניות הגדולות בשוק, אבל נושא הפרטיות נשאר על להבה קטנה במהלך התערוכה. רק שני מושבים מתוכננים נוגעים בנושא הפרטיות. הראשון דן בנושאי פרטיות וביטחון בראי טכנולוגיות בינה מלאכותית. השני, פאנל של סמנכ"לי פרטיות (Chief Privacy Officer Roundtable), כולל דמויות קצת יותר בולטות, ביניהן ג'יין הורוואת' (Jane Horvath), מנהלת הפרטיות הגלובלית הבכירה (senior director of global privacy) של אפל, ואחראית הפרטיות של פייסבוק, ארין אגן (Erin Egan). יהיה מעניין לעקוב ולראות איך שתי חברות שמצאו את עצמם במים חמים לאחרונה, פייסבוק הרבה יותר מאפל, יתייחסו לנושא.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות