אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שתי ענקיות התחבורה השיתופית באסיה מנהלות שיחות למיזוג הפעילות צילום: בלומברג

שתי ענקיות התחבורה השיתופית באסיה מנהלות שיחות למיזוג הפעילות

Grab ו-Gojek, להן שווי שוק מוערך של כ-14 מיליארד דולר ו-9 מיליארד דולר בהתאמה, עשויות להפוך לאחד הסטארט-אפים הגדולים בעולם מבחינת הערכת שווי במידה והמיזוג יתממש

25.02.2020, 10:24 | רפאל קאהאן

שתיים מחברות הסטארט-אפ הגדולות באסיה נמצאות במגעים על מיזוג פוטנציאלי, כך עולה מדיווח של אתר The Information אמש (ב').

קראו עוד בכלכליסט

שתי החברות, Grab ו-Gojek, להן שווי שוק מוערך של כ-14 מיליארד דולר ו-9 מיליארד דולר בהתאמה, עשויות להפוך לאחד הסטארט-אפים הגדולים בעולם מבחינת הערכת שווי במידה והמיזוג אכן יתממש.

שתיהן פעילות בתחום התחבורה ומשלוחי המזון, והמשקיעים העיקריים שמאחורי כל אחת מהן מצפים לקונסולידציה של הפעילות מה שיקל על הקושי של שתיהן להגיע לרווחיות. גראב מגובה על ידי סופטבנק, והחברה היא זו שרכשה את הפעילות של אובר באסיה לפני כשנתיים. גוז'ק מנגד, מגובה על ידי טנסנט הסינית ופעילה בעיקר באינדונזיה ובדרום מזרח אסיה.

גראב שיתוף נסיעות, צילום: שאטרסטוק גראב שיתוף נסיעות | צילום: שאטרסטוק גראב שיתוף נסיעות, צילום: שאטרסטוק

בשלב הנוכחי לא ברור אם השיחות יובילו לאיחוד המיוחל. הבעיה העיקרית, כך עולה, היא הקושי לבצע הערכת שווי שוק שתהיה מקובלת על כל הצדדים. הערכה זו משפיעה על ההחלטה מי מהן תקבל את השליטה על השנייה. בעוד גראב מעוניינת לקבל לידיה את הרוב בדירקטוריון - בגוז'ק רוצים לראות מיזוג על בסיס חלוקה שווה של המניות. בנוסף מיזוג פוטנציאלי יעלה סדרה של בעיות רגולטוריות שעשויות להתבטא בקושי להשלים את העסקה אם זו תצא לדרך.

גראב בדרום מזרח אסיה, צילום: בלומברג גראב בדרום מזרח אסיה | צילום: בלומברג גראב בדרום מזרח אסיה, צילום: בלומברג

כאמור, שתי החברות טרם הצליחו להגיע לרווחיות או אפילו לייצר הכנסות מספיקות, אך ההערכה היא שהיריבות ביניהן מקשה עוד יותר. שתיהן פעילות באותו מרחב גיאוגרפי, כשהמתחרות האחרות לא מגיעות לקמצוץ מהיקף הפעילות שלהן. אובר, דידי צ'ושינג וטויוטה מחזיקות כל אחת בנתח משמעותי מגראב, בעוד גוגל, ויזה וקרן KKR מושקעות בגוז'ק בנוסף לטנסנט. גם גראב וגם גוז'ק מנסות לשכנע את המשקיעים שהן יצליחו לייצר רווח בעתיד - אך הקשיים של אובר, Ofo הסינית וליפט שפעילות באותן תחומים - מקשות על ההערכה הזו.  

עם זאת לגראב יש יתרון אחד, המשקיעים עדיין בוטחים בה יותר מאשר בגוז'ק. גראב אף הצליחה לסחוף משקיעה גדולה נוספת, קבוצת הפיננסים של מיצובישי UFJ, הבנק הגדול ביפן, הסכימה להשקיע כ-700 מיליון דולר בעסקיה בשבוע שעבר, כך על פי דיווח של Nikkei. מנגד, גוז'ק לא מצליחה לגייס הון נוסף לפעילות שלה מזה מספר חודשים ונמצאת במו''מ עם משקיעים אסטרטגיים נוספים.

הפוטנציאל המסחרי של שתיהן נחשב גדול מאוד. הן פעילות באזור שבו כ-600 מיליון לקוחות פוטנציאליים (גראב וגוז'ק לא פועלות בסין והודו). באינדונזיה בלבד ישנם כ-250 מיליון תושבים ומדינת האיים הגדולה נחשבת כאחד הנמרים הבאים בכלכלה האסייתית לצד תאילנד, וייטנאם והפיליפינים. על פי הערכות של גוגל, טמאסק וביין קפיטל, הפוטנציאל המסחרי של כלכלת האינטרנט באזור מגיעה לכ-100 מיליארד דולר והפוטנציאל המסחרי של תחום אפליקציות התחבורה השיתופית והמשלוחים יגיע לכ-40 מיליארד דולר ב-2025.
שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות