אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"להקפיא גביית מס על רכב צמוד למי שנוסע כעת פחות מ־100 ק"מ בחודש" צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

"להקפיא גביית מס על רכב צמוד למי שנוסע כעת פחות מ־100 ק"מ בחודש"

בועז סופר, לשעבר סמנכ"ל רשות המסים, הוא זה שגיבש את נוסחת המס של שווי השימוש. כעת בחוות דעת להתאחדות התעשיינים הוא מציע מתווה להקפאתו. יותר מ-200 אלף ישראלים שלא פוטרו, יאלצו לשלם למעסיקם עבור הרכב הצמוד במשכורת מרץ

01.04.2020, 08:28 | אודי עציון ותומר הדר
יותר מ־200 אלף ישראלים ברי מזל שלא פוטרו או הוצאו לחל"ת, ולא חויבו בידי המעסיק להחזיר לאלתר את הרכב הצמוד שלהם, ישלמו עבורו במשכורת חודש מרץ מס שווי שימוש. זאת בזמן שהם מרותקים לביתם בגלל הסגר ולא השתמשו בו כמעט בשבועות האחרונים.

קראו עוד בכלכליסט

בועז סופר, מי שכאשר שימש סמנכ"ל בכיר לתכנון ולכלכלה ברשות המסים לפני כעשור, היה האיש שגיבש את נוסחת המס הנגבה ממי שמקבל רכב צמוד, מציע כעת מתווה כיצד להקפיא את גבייתו בימי הקורונה.

 , צילום: אוראל כהן צילום: אוראל כהן  , צילום: אוראל כהן

כיום מחויב כל מי שמקבל רכב חברה לשלם מס על השימוש בו לפי הנוסחה הבאה: 2.5% משווי הרכב כשהיה חדש נחשבים מבחינת רשות המסים כתוספת הכנסה לעובד. רכב בשווי של 100 אלף שקל, למשל, נחשב מבחינת רשויות המס כתוספת הכנסה בסך 2,500 שקל, עליה מחויב העובד לפי דרגת המס הגבוה ביותר אליה הגיע במשכורתו.

אם הוא מרוויח בין 14,500 ל־20,500 שקל בחודש, ומגיע למדרגת מס של 31%, יעלה לו הרכב הצמוד 775 שקל נטו לחודש, לא משנה איזה שימוש עשה בו.

סופר משמש היום כמנכ"ל חברת הייעוץ הכלכלית רציונל. בחוות דעת שהגיש להתאחדות התעשיינים, והגיעה לידי "כלכליסט", מציע סופר לפטור כעת מהמס כל מי שנסע פחות מ־100 קילומטרים בחודש.

"בתקופה זו של ימי הקורונה מגדירה הממשלה שהציבור צריך להישאר בביתו ככל שניתן, עם מגבלות חמורות על היציאה למרחב הציבורי. יוצא איפוא שהשימוש הפרטי ברכב צריך להיות מינימלי, לנסיעה לטיפול רפואי, לרכישת מזון או תרופות. העובדה שברמה הנורמטיבית נקבע איסור נסיעה, אמורה להתכתב עם השיטה הנורמטיבית כאמור ליעיל, ולאפס את שווי השימוש מבלי לפגוע בניכוי ההוצאות בידי המעסיק".

 

 

  , צילום:יוסי אלוני צילום:יוסי אלוני   , צילום:יוסי אלוני

סופר גם מציע כיצד יאכף הפטור: היקף נסיעה של 100 ק"מ בחודש נתון, לא רק חודש קלנדרי, כאשר ההוכחה תהיה באמצעות שימוש בדלקנים המותקנים ברוב רכבי הליסינג, ומאפשרים חיבור למד הקילומטראז' של הרכב. אפשר גם להסתמך על צילום מד הקילומטרים לפני ואחרי, אולם שיטה זו קלה יותר למניפולציות.

סופר מסביר כי בכל מקרה יש להמשיך ולהכיר בהוצאות המעסיק על הרכב, שכן ההוצאות הקבועות כמו תשלום על החכירה שלו נמשכות, וכי מדובר בעובדים שעברו לעבוד מהבית, או שהוצאו לחל"ת, שנחשבת תקופת העסקה לכל דבר, כך שמדובר בהוצאה שמשרתת את המעסיק.

"ללא קשר להגינות ולצורך 'לעשות את הדבר הנכון'", מסכם סופר, "יש מקום לאמץ את התפיסה שקיים שימוש פרטי נורמטיבי אפסי בתקופה זו, מה שמצדיק חריגה חד פעמית מהסדר שווי השימוש הנוכחי לטובת העובדים ומבלי לפגוע בהיקף הניכויים של המעסיק".

רובי גינל, מנכ"ל התאחדות התעשיינים, פנה אתמול לערן יעקב, מנהל רשות המסים בההצעה שתאמץ את המתווה של סופר. גינל גם קורא לרשות למצוא פתרון לעובדים חיוניים שבגלל הביטול הכמעט מלא של התחבורה הציבורית, והאיסור על נסיעה של יותר מאדם אחד ברכב, קיבלו לרשותם כעת רכב כדי שיוכלו להגיע למקום עבודתם.

"עובדים חיוניים קיבלו רכבים לצורך הגעה לעבודה, ובכך השכר שלהם צפוי להיפגע משמעותית. יש לבטל את תשלום שווי השימוש לעובדים המשלמים שווי שימוש לראשונה בחודש מרץ 2020 ואילך", כותב גינל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות