אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תתכוננו לראיון וידאו - איך לחפש עבודה בזמן משבר הקורונה צילום: שאטרסטוק

תתכוננו לראיון וידאו - איך לחפש עבודה בזמן משבר הקורונה

רעננו את קורות חיים, נצלו את המעבר לאונליין על מנת למצב את עצמכם כמומחים, למדו והרחיבו אופקים - חיפוש עבודה בזמן משבר דורש התאמה והסתגלות אך ניתן לנצל את התקופה כדי להכין את עצמכם ליום שאחרי

03.04.2020, 11:19 | מעין מנלה

משבר הקורונה פוגע קשות בשוק העבודה. עובדים רבים הוצאו לחופשות ללא תשלום, האבטלה מרקיעה שחקים עם מיליון מובטלים בישראל נכון לעכשיו, וחברות רבות הקפיאו גיוסים שתוכננו. למרות זאת, עדיין יש חברות שמגייסות עובדים גם בזמן המשבר, וכאשר הוא יסתיים יהיו עוד הזדמנויות ומשרות שצריך לאייש. חיפוש עבודה בתקופת המשבר דורש התאמות ובכל מקרה כדאי לנצל את התקופה כדי לשפר את קורות החיים ולהכין את עצמכם ליום שאחרי.

קראו עוד בכלכליסט

"בתקופה זו, כמות המשרות בשוק ותהליך חיפוש העבודה משתנים בהתאם. כל תעשייה מגיבה ומתנהלת אחרת, חווה את המשבר ומושפעת ממנות בצורה שונה גם בהיבט גיוסי כוח אדם. תעשיית ההייטק עוברת מהר יותר לעבוד בהשתלטות מרחוק (מהבית) ומקפיאה את רוב הגיוסים שאינם הכרחיים, וכך גם תעשיית שוק ההון. תעשיית הביומד מתנהלת באופן שתוכל להמשיך לתת שירותים ומגייסת למקצועות המחקר והתמך הרפואי. שוק הבינוי, התשתיות והאנרגיה ממשיך לגייס עובדים עבור התעשייה ועבור מכרזים בעולמות של בינוי ותשתיות שהיו פתוחים עוד לפני עידן המשבר (גיוסים אלו כוללים מנהלי פרויקטים, מנהלי עבודה, עובדי תעשייה, מנהלי ייצור, רכש, שרשרת אספקה, ועוד). תעשייה נוספת שממשיכה לגייס עובדים בתקופה זו (במיוחד עובדי צווארון כחול) באותה תדירות כבשגרה, היא תעשיית מוצרי הצריכה המתכלים, שכן רוב המשק שוהה בביתו וצורך יותר מזון וטואלטיקה", אומרת פול צוקר, מנכ"לית חברת ההשמה נישה מקבוצת דנאל.

פול צוקר, מנכ"לית נישה פול צוקר, מנכ"לית נישה פול צוקר, מנכ"לית נישה

אז איך מחפשים עבודה בתקופת המשבר?

 

חיפוש העבודה עצמו לא משתנה מהותית שכן החברות שמחפשות עובדים עדיין ממשיכות לפרסם באתרי הבית שלהן ובעמוד הלינקדאין. הן נעזרות ברשתות החברתיות ובחברות השמה כמו בימי שגרה. עם זאת, מכיוון שהכל אונליין וכל הקשרים הבלתי אמצעיים לא מתקיימים, צריך לעשות התאמות.

1. רעננו קורות החיים

 

כמו בימי שיגרה, לפני חיפוש העבודה צריך להתאים את קורות החיים למשרה הבאה בה תחפצו. "כל מועמד, בהתאם לדרג ולשוק אליו משתייך, יכול להיכנס לפורומים השונים, לאתרי הבית של החברות הרלוונטיות בתעשייה הרלוונטית, לאתרי חיפוש העבודה השונים, לחברות ההשמה ול'הד האנטרים' הרלוונטיים לתעשייה שלו, שם ימצא את המשרות הפתוחות העדכניות ביותר", אומרת צוקר.

נמרוד גרובר, הד האנטר בחברת לייטריקס חושב שקורות חיים זה כמו סלפי - צריך לפחות אחד לכל רשת חברתית ומומלץ בכמה פילטרים. כדי לנסח את קורות החיים הוא ממליץ ראשית לחפש את שלוש המשרות הטובות ביותר שאתם יכולים לחלום עליהם, לקרוא היטב את הדרישות ולנסח את קורות החיים באופן מדוייק למה שנדרש בכל משרה. "אתם צריכים להיכנס לרשימת ה'כוכבים' של המגייסת שתקרא את קורות החיים בתוך ערימה של מועמדים. לא אכפת לה שאתם חובבי בישולים וטיולים בחיק הטבע, היא מחפשת לסמן V על סעיף הדרישות בתיאור המשרה. כל מה שמדיד ותומך אובייקטיבית בדרישות צריך להיכנס למסמך: ממוצע ציונים בתואר, ניצחון בתחרות מקובלת בתעשייה הרלוונטית, הצלחות מספריות (״המוצר שניהלתי בתוך שנתיים הכפיל את רווחיו מ-X ל-2X״). היתר – לפח", הוא אומר.

2. מצבו את עצמכם כמומחים

 

נמרוד גרובר, הד האנטר בחברת לייטריקס, צילום: אייל מרילוס נמרוד גרובר, הד האנטר בחברת לייטריקס | צילום: אייל מרילוס נמרוד גרובר, הד האנטר בחברת לייטריקס, צילום: אייל מרילוס

הבידוד הכפוי מייצר למגייסים רבים זמן פנוי להכיר לעומק מועמדים וזו הזדמנות טובה לנסות להתבלט. "פרסמו את המאמר ששוכב על המדף האחורי בתודעתכם, היו הדוברים בכנס מקצועי של עולם התוכן שלכם (כן, וובינרים ומיטאפים וירטואליים בהחלט נחשבים). זה הזמן לבנות הרצאה - מקוונת כמובן - שמוכיחה עד כמה אתם מומחים בתחומכם. צרו פרויקט מדהים שישנה את פני התעשייה. זה הזמן להבליט את הייחודיות שלכם", אומר גרובר.

במידה שאתם יכולים לעשות התאמה של ההתמחות שלכם לעולמות שעתידים לקבל דגש כמו לימודים או עבודה מרחוק, כדאי לכם לחפש במקומות האלה או למתג את עצמכם בתור מומחים או מובילי דעה בתחומים שצפויים להיות 'חמים' אחרי המשבר. "מומלץ לבדוק מה מעניין אנשים מתחום העיסוק ולכתוב או לשתף כתבות פורצות דרך ומעוררות חשיבה, להקים בלוג או "ניוזלטר". לאתר את האנשים המובילים ולהתחיל להגיב להם ברשתות וכך בעצם לפתח קשרים ולבלוט", אומרת קרן הלפרין, סמנכלית משאבי אנוש, CPO, בחברת הסטארט אפ הישראלית נמוגו (Namogoo).

3. התכוננו לראיונות בוידאו

 

אחד הדברים החשובים בחיפוש עבודה בכלל, ובעת משבר בפרט, הוא להישאר זמינים ומחוברים, לשדר שאתם חדורי מוטיבציה , לענות לטלפונים ולמיילים בזמן קצר. השלב הראשון אליו אתם מכוונים לאחר שליחת קורות החיים הוא ראיון עבודה ובתקופה הקרובה אלה צפויים להיערך בווידאו. לכן, כשאתם מתכוננים לראיון קחו בחשבון שהוא יתקיים בווידאו . "ראיון זה ראיון, וצריך להתייחס אליו ככזה בכל פלטפורמה באמצעותה הוא מתבצע. לראיון מהבית, בשונה מראיון פנים אל פנים, יש יתרונות וחסרונות. היתרון העיקרי בראיון און-ליין הוא שזה מאפשר את הרצף העסקי של החברה ומאפשר להמשיך לשמור על מועמדים טובים. החיסרון הוא שהמועמד לא רואה את סביבת העבודה, לא פוגש בקולגות עימן מתעתד לעבוד, ולא חש מקרוב את האנרגיות שיש בארגון אליו הוא מועמד. לכן, מומלץ לעשות Due diligence על הארגון. כלומר, לשאול אנשים שעבדו או שעובדים בארגון אודות סביבת העבודה, התרבות הארגונית, הקולגות, ואפילו על הבוס המיועד", אומרת צוקר.

 

חיפוש עבודה בזמן משבר הקורונה, אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק חיפוש עבודה בזמן משבר הקורונה, אילוסטרציה | צילום: שאטרסטוק חיפוש עבודה בזמן משבר הקורונה, אילוסטרציה, צילום: שאטרסטוק

ישנם מספר דברים שיש לוודא לפני מועד הראיון. ראשית חשוב שהמרחב הביתי יהיה נקי מרעשי רקע בשמן הראיון. "דאגו להכין את השטח לפני, בדקו את האפליקציה שבאמצעותה תבצעו את הריאיון מבעוד מועד וודאו שאתם מכירים את כל היישומים שלה, בדקו שאיכות השמע והצפייה ברמה טובה. כמו כן, ראיון בווידאו עלול להיות מאתגר יותר, וייתכנו הפרעות כאלה ואחרות במהלך השיחה. לכן, חשוב שתעשו סימולציית הכנה לפני הריאיון ותגיעו כמה שיותר מוכנים ומגובשים על התשובות ועל המסרים המרכזיים שלכם. כמו בראיון פנים מול פנים, התחילו ב'סמול טוק' קצר על המצב, ותנו למראיינים להתחיל את הריאיון. כמובן שחשוב להגיע לראיון און ליין לבושים בצורה מקצועית ומסודרת, ממש כפי שהייתם עושים בראיון פרונטלי, כולל שיער מסודר וריח טוב. כל אלה יתרמו לתחושה הקרובה ככל הניתן של ראיון 'אמיתי'. בסופו של דבר, יש לשמור על אופטימיות ולהבין שכשהשוק משתנה גם כללי המשחק משתנים וצריך לשחק לפיהם ולעיתים זה אף מביא להזדמנויות מעניינות", היא אומרת.

קרן הלפרין, סמנכ"לית משאבי אנוש בנמוגו, צילום: מיה כרמי קרן הלפרין, סמנכ"לית משאבי אנוש בנמוגו | צילום: מיה כרמי קרן הלפרין, סמנכ"לית משאבי אנוש בנמוגו, צילום: מיה כרמי

4. חזקו וצרו קשרים

ההפסקה הכפויה מהשיגרה היא זמן טוב להקדיש מבט נוסף לדרך שבה אנחנו נראים ברשתות החברתיות ובעיקר בלינקדאין. "זה הזמן לשפץ את הפרופיל ולקבל פידבק מאחרים, לצלם תמונה איכותית ומרשימה", אומרת הלפרין.

"בזמנים כאלה חשוב מאוד לאתר אנשים שלא דיברנו איתם זמן רב לפנות אליהם להתייעצות כללית מקצועית או לקבלת חיבורים למקומות עבודה פוטנציאלים. חשוב להפיץ את הבשורה לכמה שיותר אנשים שעשויים להיות רלוונטיים, דווקא בזמנים כאלה אנשים פנויים יותר ועשויים לרצות לעזור יותר מתמיד".

5. למדו והרחיבו אופקים

עולם העבודה החדש דורש מאיתנו להמשיך ללמוד ולהתפתח כל הזמן והמשבר יצר הזדמנות לעשות חשיבה על הקריירה, לנתח את הכיוונים אליהם הולך השוק ולהחליט אילו כישורים אנחנו מעוניינים לרכוש שיקדמו אותנו מבחינה מקצועית. "התמקצעו בכל דרך שאתם חושבים שהיא מועילה, כאשר העדיפות היא לדרכים שניתן לחלוק עם אחרים. למשל, בעולם התוכנה, תרומה לבסיס קוד פתוח, מתן מענה לשאלות מקצועיות בפלטפורמה מקובלת ועוד. קראו ספרות אקדמית. מלאי את ימי החירום בידע ובהתנסות. שעה ביום שמוקדשת ללמידה ולצמיחה תוציא אתכם מהתקופה הזו כשידכם על העליונה ביחס למועמדים אחרים", אומר גרובר.

בנוסף, הוא מציע להרחיב אופקים מעבר למה שמצופה ממועמד לתפקיד בו אתם חפצים. "קראו ספרות יפה לצד ספרות מקצועית כללית על התחום. למדו את המגמות השונות בשוק. שפרו כישורים רכים ובין-אישיים. לימדו איך לספר סיפור שיבהיר למגייסים כי אתם יכולים להביט בסיטואציה לכאורה פשוטה ולגזור ממנה תובנות".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות