אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האם הקורונה תלמד את הישראלים שכדאי לעבוד מהבית ולמנוע פקקים וזיהום אוויר צילום: דוד הכהן

ניתוח כלכליסט

האם הקורונה תלמד את הישראלים שכדאי לעבוד מהבית ולמנוע פקקים וזיהום אוויר

בסוף יוני צפויה רשות המסים להציג מתווה חדש ל"מס הירוק" וסביר להניח שהוא יושפע מהמשבר העמוק במשק ויכלול לא רק מס על הרכב, אלא גם על גודש וקילומטרז'. אם הישראלים ישכילו להפנים את יתרונות העבודה מהבית ייתכן שרשות המסים תצטרך להתמודד עם סכומי גבייה נמוכים

04.04.2020, 08:00 | תומר הדר

בימים אלה רוב הישראלים נצורים בביתם, אך מי שכן יוצאים לעבודה חיונית, מגלים שזמני הנסיעות התקצרו באופן ניכר ואין פקקים. בדיקת כלכליסט מגלה למשל כי זמן הנסיעה מהרצליה לתל אביב ביום חמישי בשעה 16:00, שעת העומס הקבועה, ארכה 6 דקות בלבד מרגע היציאה מהרצליה ועד לכניסה למחלף השלום.

קראו עוד בכלכליסט

בימים כתיקונם, התנועה נעצרת כמעט לחלוטין לפני גני התערוכה לנוסעים דרומה ולאחר מכן מטפטפת בהדרגה עד מחלף השלום בתהליך שלוקח מעל 25 דקות, אם יש מזל. הסיבה לתנועה שזרמה באין מפריע ברורה: הקורונה.

אך בל נשכח: בעוד כמה שבועות הסגר צפוי ככל הנראה להצטמצם ואז החיים ישובו אט אט למסלולם. ואז תעלה השאלה:  האם המעסיקים ילמדו משהו מהקורונה והאם הדבר יביא לירידה בגודש בכבישי ישראל.

כץ התחמק מגביית מס גודש

גודש, כך ניכר, הפך לנושא מרכזי ומטריד בימים שלפני הקורונה. במהלך כהונתו של שר התחבורה הקודם ישראל כץ, שייתכן ויהיה שר האוצר בממשלה הבאה, ניתן היה להצביע על מספר הזדמנויות היסטוריות לטפל בנושא הגודש. אלא שהזדמנויות אלה הוחמצו בידי כץ בנימוק שחזר על עצמו: הטלת אגרת גודש היא עוד מס על הצרכן. אבל האמת היא שאגרת גודש היא פשוט אגרה שמשרד התחבורה צריך לקחת מהציבור וכץ היה עלול להיות חתום על נטילתה. ואל נשכח, משרד התחבורה הוא בכל מקרה מכונת גבייה: אגרות רישוי, למשל.

התוצאות ההרסניות של סירובו של שר התחבורה לשעבר לייצר מערכת כזו, שתגדיר מהו גודש, כיצד ניתן לתמחר אותו, כיצד ניתן להגדיר אותו בצורה טכנולוגית (למשל התקנת משדרים במדוניות) וכיצד ניתן למנוע אותו - ניכרו בשטח עד החודש שעבר, אז הגעה מערי הלוויין לתל אביב הפכה לעניין של מעל שעה. הגעה מחיפה לתל אביב ברכב בתחילת שבוע בשעות הבוקר הפכה לעיתים לסיוט שאורך בין שעתיים לשלוש - ופרקי הזמן הממושכים שהישראלים מבלים בכביש הפכו למכת מדינה.

נתונים ממדינות שונות בעולם מלמדים על שתי מגמות מעניינות: ירידה בהיקף הפקקים וירידה בהיקף זיהום האוויר. אלה בדיוק התהליכים שעברה ישראל בשבועיים האחרונים. השאלה היא האם זה יימשך.

כביש 4 בימים רגילים, צילום: יובל חן כביש 4 בימים רגילים | צילום: יובל חן כביש 4 בימים רגילים, צילום: יובל חן

לעבוד מהבית

כדי שזה יקרה נדרשים מספר תנאים – שלמרבה האירוניה מתקיימים כיום ב"זכות" הקורונה: המעסיקים השכילו להבין שניתן לאפשר לעובדיהם לעבוד מהבית. הצורך להגיע אל משרד כדי לבצע כיום עבודות משרדיות מסוימות מיותר. שנית, הישראלים הבינו שניתן לעבוד מהבית, גם עם הילדים ברקע, גם עם מטלות הבית, וגם עם הסחות הדעת (שיסתיימו כשנחזור לשגרה). בנוסף, הישראלים הבינו שניתן לתת למכונית לנוח בחניה, אפילו לפרקי זמן ארוכים. כעת נצטרך לראות, האם בגל האופטימיות של החזרה לחיים הרגילים יזכרו המעסיקים והישראלים שלעבוד מהבית זה לא נורא.

מעבר לכך, כמו תמיד, גם הרגולטור קובע. אם השר כץ אכן יתמנה לשר אוצר הרי שזה יקרה  בתקופה גרועה יותר מבחינה תקציבית, וכץ שידוע ביכולותיו "להזיז דברים" יצטרך למצוא דרך לממן את החזרה לחיים במשק הישראלי, כולל בחינה של אגרות הגודש. העיתוי הנוכחי של הקורונה, השפעותיה והסיכוי הקלוש שהישראלים יבינו שאפשר לחיות בלי שעות מורטות עצבים בכבישים, לא יכול היה להתרחש בעיתוי יותר טוב עבור רשות המסים.

כביש ריק במרכז ת"א בימי הקורונה, צילום: דוד הכהן כביש ריק במרכז ת"א בימי הקורונה | צילום: דוד הכהן כביש ריק במרכז ת"א בימי הקורונה, צילום: דוד הכהן

מתווה חדש ל"מס הירוק"

רשות המסים תציג בעוד שלושה חודשים (סוף יוני) מתווה חדש ל"מס הירוק" – אותו מס קנייה שמוטל על מכוניות חדשות בישראל ואשר מעשיר את קופת המדינה במיליארדי שקלים.

המס הירוק עובד בשיטה פשוטה: על מכוניות מוטל מס קנייה (83% ברכב רגיל, 45% ברכב היברידי וכו'), ממנו מופחתים סכומים בהתאם לכמות הזיהום שהרכב פולט. התוכנית גמישה –  בכל פעם שהמדינה נכנסת לגירעון, היא מחליטה לשנות את תוכנית המיסוי ולהחמירה. יבואני הרכב מגיבים בדרך כלל בהיסטריה, מייבאים ארצה עשרות אלפי מכוניות טרם כניסת שינוי המס לתוקף – וממלאים את קופת המדינה בדיוק בזמן.

עבודה מהבית, צילום: שאטרסטוק עבודה מהבית | צילום: שאטרסטוק עבודה מהבית, צילום: שאטרסטוק

כך גם יהיה השנה: בסוף יוני תוצג נוסחה וליבואני הרכב "תינתן חצי שנה" לייבא מכוניות ארצה לפני שינוי המס. בשבועות האחרונים כלכליסט שב ובדק עם רשות המסים אם המועד אכן יישמר וברשות נמסר: המתווה החדש יוצג בזמן.

סביר להניח שהמתווה ישקף היטב את העובדה שמדינת ישראל זקוקה לכסף אחרי הקורונה. לפי הערכות מוקדמות, ייתכן שהמתווה יכלול לראשונה התייחסות לא רק למס על הרכב, אלא גם לנושאים כמו גודש ונסועה. אם הדבר יקרה והישראלים ישכילו להפנים את לקחי הקורונה והיתרונות שגלומים בעבודה מהבית, ייתכן שרשות המסים תצטרך להתמודד עם עידן חדש, שבו האזרח הקטן קובע לראשונה באופן אקטיבי כמה מס ישלם עבור הרכב. בנוסף הזיהום יירד והגודש יקטן. רק הכנסות המדינה כנראה ייפגעו.

ימים יגידו אם כך אכן יקרה. אך מה שבטוח, הקורונה ניקתה את כבישי ישראל וחבל אם הלקח לא יופנם. 

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות