אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ביונד מיט תנצל את מחירי הבשר בארה"ב כדי למשוך לקוחות צילום: רויטרס

משבר הקורונה

ביונד מיט תנצל את מחירי הבשר בארה"ב כדי למשוך לקוחות

יצרנית התחליפים הצמחיים תציע אריזות חיסכון ותוריד מחירים כדי לצמצם עוד יותר את פער המחירים מול הבשר, שמהווה חסם להרחבת קהל הצרכנים

09.05.2020, 20:44 | נועם אוסטפלד

יצרניות תחליפי הבשר בארה"ב קופצות על ההזדמנות שנוצרה בעקבות עליית מחירי הבשר במדינה ומתכוונות להרחיב את קהל לקוחותיהן. ביונד מיט ואימפוסיבל פודס, שתי השחקניות הבולטות בענף, נערכות להשקת מבצעים ומוצרים חדשים כמו גם להרחבת נקודות המכירה. זאת, ברקע התפרצויות קורונה חמורות בקרב עובדי מפעלי בשר בארה"ב, שגרמו בשבועות האחרונים לסגירתם וצמצום היקף ייצור הבשר במדינה.

קראו עוד בכלכליסט

דונלד מקלי, אנליסט בבנק ההשקעות ברנברג, הסביר ל"פייננשל טיימס" כי אגרנות צרכנים וסגירת מפעלי הבשר רק יתרמו למכירות חברות תחליפי הבשר. "אנחנו מאמינים כי עקומת הצמיחה יכולה להתעקל גבוה יותר בזמן הקרוב, בזמן שמחסור בשר פוטנציאלי עשוי להגדיל את ההתנסות בתחליפי בשר כאלטרנטיבה", טען. 

בשבוע שעבר טיפסה מניית ביונד מיט ב־26% לאחר שהחברה דיווחה על תוצאות חיוביות, ביניהן זינוק של 141% ברווחי הרבעון הראשון לעומת התקופה המקבילה אשתקד. גם בהכנסות החברה נרשמה עלייה חדה באותה התקופה, זאת על אף סגירתן של מסעדות המשווקות את מוצריה, בצל מגפת הקורונה. המכירות הקמעונאיות ברשתות המזון פיצו על האובדן.

הפרעות אספקת הבשר נרשמו על רקע ירידה של 27% בעיבוד בשר בקר בארה"ב באפריל לעומת אותה התקופה בשנה שעברה. יתרה מכך, מומחים בתעשייה מצביעים על עלייה בביקוש לבשר כתוצאה מהסגרים שהוטלו. "כל מסעדה שחשופה לבשר טרי נמצאת בסיכון", טען ג'יימס רת'רפורד, אנליסט בבנק ההשקעות סטיבנס בשיחה עם העיתון. כך לדוגמה, בשבוע שעבר אזלו מוצרי בשר בקר מכ־1,000 סניפים של רשת ההמבורגרים וונדי'ס.

לא רק מסעדות נפגעו מהמצב אלא גם הצרכנים הקמעונאים, כאשר בסוף אפריל האמירו מחירי הבשר בסופרים ב־8% תוך שבוע. עליית מחירי הבשר צמצמה את הפער בינם ובין מחירי התחליפים, שנמכרים בדרך כלל במחיר גבוה משמעותית. לטענת הבנק האמריקאי וולס פארגו, המחירים הקמעונאיים של מוצרי ביונד נוטים להיות גבוהים פי שניים או שלושה ממחירי בשר טחון.

פערי המחירים נתפסים כאחד האתגרים המשמעותיים לתעשיית תחליפי הבשר, וכמכשול המפריע לה להגדיל את קהל צרכניה. כעת, על רקע המשבר בתעשיית הבשר ולקראת עונת הברביקיו האמריקאית, חברות תחליפי הבשר מעלות הילוך. "כשמסתכלים על בשר בקר, שנמכר עכשיו לסיטונאים תמורת 4.1 דולר לחצי קילו, וממירים את זה למחירים קמעונאיים, יש לנו סיכוי", אמר מנכ"ל ביונד מיט אית'ן בראון בראיון לרשת CNBC בשבוע שעבר. הוא הוסיף כי ברבעון השני של השנה החברה תוזיל את מחיריהם של מוצרים נבחרים.

החברה הכריזה כי לקראת הקיץ תשווק אריזות חיסכון ותצא במבצעים כדי למשוך לקוחות חדשים ולהגדיל את נתח השוק שלה. גם המתחרה אימפוסיבל פודס משפרת עמדות. בשבוע שעבר הודיעה החברה על התרחבות נוספת בשוק הקמעונאי, עם השקת מוצריה ב־1,700 סניפים של רשת הסופרים האמריקאית קרוגר.

התפשטות הווירוס אילצה מפעלי בשר של חברות דומיננטיות בתעשייה כמו טייסון פודס, קארגיל, JBS USA ו־National Beef, לסגור מפעלים בשל חשש להידבקות המונית. ארבע החברות מחזיקות יחד ב־85% משוק הבשר האמריקאי. לשם השוואה, ב־1977 ארבע השחקניות המובילות בשוק זה היוו 25% ממנו.

מתוך חשש לאספקת הבשר לאזרחים, בסוף החודש שעבר חתם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ על צו נשיאותי המורה למפעלי הבשר להישאר פתוחים גם בזמן המגפה. עדיין לא ברור כיצד או מתי ישפיע הצו על מחירי הבשר, אך לא מן הנמנע שיצרני התחליפים ימצאו עצמם בשבועות הבאים מתמודדים מחדש עם תחרות גוברת מצד תעשיית הבשר.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות