אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לבנת וסוארי מציעים 43 מיליון שקל בשביל פרטיות מוחלטת צילום: אוראל כהן

בלעדי לכלכליסט

לבנת וסוארי מציעים 43 מיליון שקל בשביל פרטיות מוחלטת

תעבורה של משפחת לבנת ואלייד של סוארי, שמחזיקות בכ־83% מחברת ממן, הגישו הצעה לרכישת מניות הציבור בפרמיה של 10%. אם ההצעה תיענה, יהיה להם קל יותר לקיים את קשרי הגומלין עם הלקוחה הגדולה UPS ישראל, שגם בה הם שולטים

10.06.2020, 07:54 | גולן חזני

מה הניע את משפחת לבנת ויצחק סוארי לפעול למחיקת חברת הלוגיסטיקה ממן מהבורסה ולהגיש הצעת רכש לכל אחזקות הציבור, פחות משבועיים לאחר שרכשו את המניות של אל על בחברה (25%, כולל מימוש אופציות) תמורת 65 מיליון שקל?

קראו עוד בכלכליסט

תעבורה שבשליטת משפחת לבנת, שמחזיקה ב־65.93% ממניות ממן, וחברת ההשקעות אלייד, שבראשה עומד סוארי יחד עם בנו גארי סוארי, שמחזיקה ב־17.5% ממניות ממן, הגישו אתמול הצעה לרכוש את מלוא האחזקות של הציבור בממן (16.57%) לפי מחיר של 5.62 שקל למניה ובהשקעה כוללת של 43 מיליון שקל.

המחיר המוצע היה גבוה ב־9.4% מזה שבו מניית ממן פתחה את יום המסחר, אולם במהלכו היא זינקה ב־18% ‑ נתון שמשקף את הערכת בעלי המניות כי בעלי השליטה בממן עוד יעלו את גובה ההצעה. לאחר העלייה, שווי ממן הגיע ל־280 מיליון שקל. גבוה ב־40 מיליון שקל מהשווי שאיתו התחילה את היום, אך רחוק מאוד משווי השיא שאליו הגיעה ב־2017, אז נסחרה לפי שווי שוק של 400 מיליון שקל. אם ההצעה תתקבל, תעבורה תעלה לאחזקה של 70% בממן ואלייד תחזיק ביתר המניות. הציבור יכול להשיב להצעה עד ל־24 ביוני.

הלפרין לא מודאגת

ממן — שבראשה עומדים המנכ"ל בועז צפריר והיו"ר נחמה רונן - עוסקת במתן שירותי לוגיסטיקה ומטען, ומפעילה את מסוף המטענים הגדול בנתב"ג. אחד הלקוחות הגדולים של החברה הוא השלוחה הישראלית של חברת השילוח הבינלאומית UPS, לצד חברות שילוח אחרות כמו DHL ואוריין. אבל UPS ישראל היא לא רק לקוח גדול, היא למעשה מעין חברה־אחות. ב־2015 רכשה אלייד, יחד עם ירון גזית, 45% מ־UPS ישראל בתמורה ל־72 מיליון שקל ולפי שווי חברה של 160 מיליון שקל. מי שעוד קודם לכן החזיקה ב־45% מהחברה היא משפחת לבנת.

לא חובבי חברות ציבוריות

הבעלות הצולבת, שתתקיים הרחק מעין הציבור במידה והצעת הרכש תיענה, עשויה להעניק ל־UPS ישראל יתרון לכאורה על פני מתחרותיה בכל הנוגע לפעילות של ממן. האחרונה עשויה להעדיף לפרוק משלוחים של UPS לפני אלו של המתחרות, או לתעדף את הטיפול במשלוחים שלה לחו"ל או באחסנה בארץ. ברשות התחרות, שבראשה עומדת מיכל הלפרין, לא רואים את הנושא כבעייתי, וזאת בשל הפעילות הקטנה יחסית של UPS - כ־15 מיליון שקל בשנה.

בשל מבנה הבעלות הצולבת, ומשום שממן היא חברה ציבורית, חלק מההתקשרויות האלו עשויות להיחשב כעסקאות בעלי עניין, שדורשות אישור של רוב מבין בעלי מניות המיעוט, כך שהצעת הרכש, אם תצליח, תפטור את הצדדים מ"כאב הראש" הזה. רשות התחרות מצידה עשויה להמשיך לעקוב אחר קשרי הגומלין בין החברות.

כמו כן, לבנת וסוארי אינם ידועים כחובבי חברות ציבוריות. למעשה, מבין עשרות החברות שעליהן חולש קונצרן תעבורה, רק ממן היא ציבורית. אלייד מצידה, מכרה בשנה שעברה את אחת האחזקות הציבוריות היחידות שלה - 19% מקבוצת אשטרום, ובכך החמיצה את הזינוק במניה, שהיתה אחת הכוכבות הבולטות בבורסת ת"א ב־2019.

מסוף המטענים בנתב"ג אינו הפעילות היחידה של ממן. היא מחזיקה גם בחברות לשירותים לוגיסטיים, שירותי תעופה והשכרת נדל"ן. החברה מעסיקה 2,800 עובדים. הכנסותיה ב־2019 עמדו על 960 מיליון שקל והרווח הנקי עמד על 30 מיליון שקל. עם זאת, משבר הקורונה הביא לירידה משמעותית בפעילות ובהכנסות של החברה מתחום שירותי התעופה.

לפני כשבועיים מכרה אל על 25% מהחברה (15% ממניות החברה ואופציות ל־10% נוספים) לידי אלייד, שנכנסה לראשונה לממן, ותעבורה. אל על מכרה את האחזקות כדי לקבל לידיה מזומנים במטרה להתמודד עם המשבר העמוק שבו היא מצויה.

צבי לבנת, מבעלי תעבורה , צילום: אוראל כהן צבי לבנת, מבעלי תעבורה | צילום: אוראל כהן צבי לבנת, מבעלי תעבורה , צילום: אוראל כהן

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות