אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קופיז סוגרת 8 סניפים: "הרשת על סף קריסה" צילום: עמית שעל

בלעדי לכלכליסט

קופיז סוגרת 8 סניפים: "הרשת על סף קריסה"

רשת הקפה צפויה לסגור יותר משליש מסניפיה עד סוף יוני. הבעלים משה מזרחי: "מודל ה־5 שקלים נכשל. אם המצב יימשך, בחודשיים הבאים ייסגרו עוד 6–7 סניפים"

15.06.2020, 06:56 | מירב קריסטל

רשת בתי הקפה קופיז (cofizz) צפויה לסגור שמונה מתוך 22 סניפיה עד סוף החודש, כך נודע ל"כלכליסט". לדברי בעלי הרשת משה מזרחי רבים מקרב סניפי הרשת, שמנתה בשיאה 55 סניפים, לא ישרדו את החודשים הקרובים. לפי מזרחי, בשיאה גלגלה הרשת 15 מיליון שקל בחודש ואילו כעת היא מגלגלת 1.7 מיליון שקל בחודש בלבד. עד סוף יוני צפויים להיסגר סניפי רשת בפתח תקווה, בנתניה (התחנה המרכזית), בכרמיאל, ברמת גן, בראשון לציון, ברחובות וכן שני סניפים בחיפה. לפי מזרחי, "אם המצב ימשך כך אני מאמין שבחודשיים הבאים עוד 7–6 סניפים יסגרו".

קראו עוד בכלכליסט

להערכת מזרחי לא מדובר בבעיה נקודתית של קופיז אלא במכה כללית שהעניק משבר הקורונה לעסקים מסוגה: "כל סוגי הרשתות שמוכרות ב־5–6 שקלים יסגרו את רוב הסניפים. מודל ה־5 שקלים לתפריט נכשל, התחום הזה הולך לקרוס טוטאלית", הוא אומר. "לאנשים אין כסף והם לא חוזרים לשגרה, אין תיירים ואנשים חוששים לצאת מהבית. התנועה היא לא כמו קודם. לקוחות לא באים ובעלי הנכסים רוצה תשלומי שכירות, יש ארנונה, מע"מ וביטוח לאומי והמשכורת של העובדים חייבת להיכנס ב־10 לחודש. לי יש סניף בבעלותי בירושלים, והודעתי לבעלי הנכס שמסתמן שאני סוגר".

סניף של קופיז. "לאנשים אין כסף והם לא חוזרים לשגרה", צילום: עמית שעל סניף של קופיז. "לאנשים אין כסף והם לא חוזרים לשגרה" | צילום: עמית שעל סניף של קופיז. "לאנשים אין כסף והם לא חוזרים לשגרה", צילום: עמית שעל

מזרחי ממקד את הכשל במודל הזכיינות שהפעילה את הרשת, ובמצב הקשה של הזכיינים על רקע משבר הקורונה: "בחודש האחרון כל מתחיל להתמוטט מבחינות הוצאות הזכיינים", הוא מספר. "חזרנו (מההסגר — מ"ק) אבל המכירות בקופה הן 60% ממה שהיה לפני הקורונה. אין דרך לשרוד את התקופה הזו. אם חוזרים לשגרה זה סיפור אחר".

לדברי זכיין באחד מסניפי הרשת, משבר הקורונה העצים קושי שהיה קיים עוד קודם לכן: "המצב כבר היה קשה והקורונה גלגלה אותנו לקצה. אין עבודה, קשה לנו לשלם לספקים וגם ביטלתי את משגיח הכשרות כי לא יכולתי לעמוד בעלויות. אני סוגר את העסק".

"זכיין משלם דמי זיכיון וקונה סחורה מספקי הרשת. בזמן הקורונה הזכיין לא עבד, צבר חובות מול הספקים, ואז הם עצמם בבעיה", מפרט מזרחי. "זה גלגל. בגלל זה הספק מבקש תשלום במזומן. ואם לספק יש מזומן אז זה אקמול לשבועיים־שלושה, ואז הספר מבקש את החוב שיש לזכיין ופה זה נעצר. לאט־לאט הסחורה מתחילה להיגמר ברשת. פתאום אין מאפים בסניפים וחסרים כריכים. ואני כבעלי הרשת, מה אני יכול לעשות? אני מתקשר לספר ומבקש ממנו לספר סחורה לסניף, אבל הוא משיב שלזכיין יש חוב כלפיו של 20 אלף שקל.

"זה לא רק אנחנו, יש זכיינים של רשתות קפה אחרות במודל שלנו עם חוב של 200–100 אלף שקל. כולם ללא יוצא מהכלל במצב קריסה. ההבדל בינינו לבין קופיקס הוא ששם הזכיינים מקבלים סחורה מהרשת, ואצלנו מספקים של הרשת. אם שם לזכיין יש חוב של 250 אלף שקל הרשת יכולה להורות לו לוותר על הסניף ולקחת אותו". לפי דו"חות קופיקס הרשת רשמה ירידה של 30% בהכנסות בתי הקפה ברבעון האחרון, וחלק מסניפיה טרם חזרו לפעול לאחר היציאה מההסגר.

למרות זאת, מזרחי סבור ש"סניפים חזקים יחזיקו מעמד, כמו תחנה מרכזית ת"א או בר אילן בירושלים. השם קופיז יישאר אבל התנועה ברשת תרד ב־90%. הכל יכול לקרוב אבל במצה הנוכחי בגלל הקורונה, אין לרשת זכות קיום".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות