אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפער הדיגיטלי: פי 8.5 מחשבים לתלמידים בעשירון העליון ביחס לתחתון צילום: עדי בן ארי

הפער הדיגיטלי: פי 8.5 מחשבים לתלמידים בעשירון העליון ביחס לתחתון

לפי סקירה של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, יישום הוראה מרחוק באופן ממושך יגדיל את הפערים במערכת החינוך שגם כך הם מהגבוהים ב-OECD; עוד עולה כי שיעור התלמידים ללא מחשב וללא אינטרנט עומד על כ-15% מסך כלל התלמידים במערכת, כשהערבים וחרדים נמצאים בנחיתות גדולה ביחס לשאר האוכלוסייה

28.06.2020, 13:03 | שחר אילן

הפער הדיגיטלי בין העשירון העליון לתחתון עומד על פי 8.5: לכל תלמיד מהעשירון העליון יש בממוצע 2.4 מחשבים לתלמיד אך רק לפחות מרבע מהתלמידים בעשירון התחתון יש מחשב. לרוב משקי הבית בעשירון התחתון אין מחשב או חיבור לאינטרנט והם חסרים את התשתית הנדרשת להוראה מרחוק: ל-97% ממשקי הבית בעשירון העליון יש חיבור לאינטרנט אבל רק ל-45% בתחתון.

קראו עוד בכלכליסט

כך עולה מסקירה שמפרסמת היום (א') הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, בנושא פערים חברתיים כלכליים ומגזריים במוכנות ללמידה מרחוק. היא קובעת כי "יישום הוראה מרחוק במערכת החינוך בישראל באופן נרחב וממושך עשוי להעמיק את הפערים בין התלמידים מרקע חברתי-כלכלי שונה". הפערים היו גם כך מהגבוהים ביותר במדינות ה-OECD עוד לפני משבר הקורונה, ונכתב כי "תלמידים המגיעים מרקע חלש עשויים למצוא את עצמם מחוץ למערך הדיגיטלי".

למידה מרחוק למידה מרחוק למידה מרחוק

עוד עולה כי כ-20% מהתלמידים בישראל מתגוררים במשקי בית ללא מחשב ול-27% אין בבית חיבור לאינטרנט. שיעור התלמידים ללא מחשב וללא אינטרנט עומד על כ-15% מסך כלל התלמידים במערכת, אבל החלוקה המגזרית מאוד בולטת.

הממצאים מלמדים על פערים ניכרים במוכנות ללמידה מרחוק בין יהודים לא-חרדים לערבים וחרדים המגיעים לעשרות אחוזים - "דבר המעמיד בשאלה את יעילות ההוראה במתכונת זו בקרב קהלים אלה". 80% מהתלמידים החרדים והערבים מגיעים משלושת העשירונים התחתונים. כך, רק 6% מהתלמידים היהודים הלא חרדים מתגוררים במשקי בית ללא מחשב ו-8% במשפחות ללא מנוי לאינטרנט. זאת בהשוואה ל-26% ללא מחשב ו-38% ללא חיבור לרשת בקרב תלמידים ערבים ו-42% ו-72% בקרב תלמידים חרדים (בהתאמה).

עוד קובעת הכלכלנית הראשית ש"היות וישנה חשיבות רבה לשיפור הישגי התלמידים המגיעים מהאוכלוסיות הערבית והחרדית לכלכלה ולחברה הישראלית בטווח הקצר והארוך, מעבר להוראה מרחוק במצב הקיים עלול להגדיל עוד יותר את הפערים הקיימים בהישגים במערכת החינוך".

תגיות