אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלוף הדירות החדש: האוצר מציע לעיריות להתאבד צילום: אריק דורי

פרשנות

בלוף הדירות החדש: האוצר מציע לעיריות להתאבד

המדינה עשויה לאפשר לעיריות לאשר ליזמים להסב לדירות עד 35% משטחי המשרדים שלהם. אלא שלעיריות אין שום תמריץ לוותר ולו על מ"ר אחד של משרדים, שתעריף הארנונה שלהם גבוה פי חמישה מזה שהם גובים על דירות מגורים

29.06.2020, 08:06 | דרור מרמור

האוצר מציע לעיריות את האפשרות המפתה להתאבד כלכלית תוך סחיטת כותרת שמכריזה על הגדלת היצע הדירות ביישוב - וגלגול האחריות לעבר השלטון המקומי. כך, לפי טיוטות חוק ההסדרים, המדינה עשויה לאפשר לרשויות המקומיות לאשר ליזמים להסב לדירות 30%–35% משטחי המשרדים שהם מתכננים. הרי משבר הקורונה הוכיח שלא צריך כל כך הרבה משרדים - בגלל העבודה מהבית, בגלל ההאטה, בגלל האפשרויות הטכנולוגיות - ועל פניו אין דבר הגיוני יותר מלאשר הסבה של חלק ממגדלי המשרדים למגורים.

קראו עוד בכלכליסט

בניית מגדלי משרדים, צילום: אריק דורי בניית מגדלי משרדים | צילום: אריק דורי בניית מגדלי משרדים, צילום: אריק דורי

אלא שלעיריות אין לא תמריץ ולא פריבילגיה לוותר ולא על מ"ר אחד של משרדים. אף ראש רשות מקומית שעיניו בראשו לא יתנדב להוסיף עוד דירות ועוד תושבים לאחריותו, כל שכן על חשבון שטחי תעסוקה ומשרדים. ראשי הערים אמנם אוהבים לדבר על הצורך בפתרונות דיור לדור הצעיר, אך יודעים היטב שכל משפחה חדשה שמצטרפת לעיר מכריחה אותם להפחית את איכות השירותים שהעיר מספקת לכלל התושבים. ככה זה כשתשלומי הארנונה שמשלמים תושבים חדשים מכסה בקושי שליש מהשירותים שהם מקבלים חזרה מהעירייה, והכסף בקופה נאלץ להתחלק על פני יותר אנשים.

מנגד, תעריף הארנונה למשרדים גבוה בערך פי חמישה למ"ר, ודיירי המשרדים צורכים שירותים מינימליים, לכל היותר פינוי זבל וקצת גינון. גם אם הוספת דירות תדרבן את היזמים לבנות מהר יותר, קשה לראות עיריות שיסכימו מרצונן לצמצם את שטחי התעסוקה וההכנסות העתידיים.

האוצר יכול היה לנקוט יוזמה ולתקן באומץ את מודל ההכנסות המעוות של הרשויות המקומיות, באופן שאולי יאלץ את התושבים לשלם יותר ארנונה אבל יספק לרשויות תמריץ אמיתי לאשר בנייה של עוד ועוד דירות - ובכך באמת להוביל לירידת מחירים אמיתית. נראה שבמקום זאת באוצר מעדיפים להמשיך לחפש מתחת לפנס פתרונות קצרי טווח ופופוליסטיים.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

11.
מתי הבחירות ברשויות המקומיות?
מ"ר מאושר למגורים שווה במרכז הארץ פי 12 ממ"ר לבניה. כלומר אם בניה איכותית למגורים/משרדים עולה כ6000 ש"ח למטר, עוד כ1000 ש"ח תכנון, אגרות מימון וכו' - מחיר המכירה על ציר ז'בוטינסקי בפתח תקוה עולה כ8,000 ש"ח למ"ר, לעומת כ19,000 ש"ח למטר למגורים. כלומר שווי קרקע למגורים 12,000 ש"ח (19-6-1) ושווי למשרדים 1,000 ש"ח (8-6-1) כלומר יש כאן 11,000 ש"ח רווח על הקרקע שמתוכם 50% היטל השבחה. לפני הבחירות ראשי הערים אוהבים לפנק את התושבים, וישמחו לקבל בבת אחת כמה מאות מיליונים של היטלי השבחה, ואחרי הבחירות התושבים יאלצו לרדת ברמת השירותים, כי הביאו מלא תושבים חדשים ולא הגדילו את התקציב השוטף.
בלה  |  01.07.20
10.
עירוב שימושים
העיקר שהממורמר נתן כותרת- בלוף הדירות החדש. מעניין רק שבכתבה אין כל התייחסות לנושא של מיקרו דיור/דיור מיוחד, משמע: דירות קטנות שלא יחייבו את הרשויות במתן כלל השירותים אותם מנה בפרשנותו, שכן דירות קטנות של עד 60 מר אינן מיועדות למשפחות אלא לזוגות צעירים / הגיל השלישי / רווקים שמעוניינים לגור במרכז העניינים. למגמה זו, אשר תופסת תאוצה בעולם ובישראל בפרט, קוראים ״עירוב שימושים״: לגור, לעבוד ולבלות במתחם אחד. לשם העולם צועד ולשם ישראל הולכת.
יזם  |  01.07.20
לכל התגובות