אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
עכשיו זה רשמי: רגב רוצה עוד 1.1 מיליארד שקל לקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב צילום: אלכס קולומויסקי

נחשף בכלכליסט

עכשיו זה רשמי: רגב רוצה עוד 1.1 מיליארד שקל לקו הראשון של הרכבת הקלה בתל אביב

כפי שנחשף ב"כלכליסט", שרת התחבורה גיבשה רשימת תוכניות האצה למשק בתחומי התחבורה, כאשר הסעיף הראשון כולל תוספת תקציבית לקו האדום; ועדת ההיגוי של הפרויקט תדון בבקשה בשבוע הבא

13.07.2020, 22:15 | ליאור גוטמן

ועדת ההיגוי של פרויקט הרכבת הקלה צפויה להתכנס בשבוע הבא לאחד הדיונים החשובים בחיי הפרויקט, שם תונח בקשה לקבל תוספות תקציב משמעותיות לטובת השלמת העבודות בקו הראשון (הקו אדום, פתח תקווה-תל אביב-בת ים)

קראו עוד בכלכליסט

כפי שנחשף אתמול (א') ב"כלכליסט",  שרת התחבורה מירי רגב גיבשה רשימת תוכניות האצה למשק בתחומי התחבורה, כאשר הסעיף הראשון כולל את התוספת התקציבית הנדרשת לדעת המשרד עבור פרויקט הקו האדום, ובהיקף של כ-1.1 מיליארד שקל. נוסח הבקשה של משרד התחבורה מחדד שמדובר ב"תוספת תקציבית לצורך השלמת תקציב הבצ"מ (בלתי צפוי, ל"ג) והעבודות הנדרש לפרויקט בהמשך לדיונים עם חברת נת"ע".

השורה התחתונה היא אחת - במידה שהתקציב יאושר, מדובר בחריגה רשמית של כ-6.5% ועד לרף חדש שמתקרב לעלות של כ-17.8 מיליארד שקל, זאת לעומת תקציב מאושר של כ-16.7 מיליארד שקל במקור, ובפער עצום לעומת תקציב של כ-10.7 מיליארד שקל עם הלאמת הפרויקט בשנת 2010.

אם מוסיפים את התוספות הנדרשות לעובדה שהלו"ז להשקת הפרויקט זז מאמצע 2013 (בזכיינות המקורית), לשנת 2017 (אחרי ההלאמה) ועד ל-2023 (לא סופי), התמונה שמתקבלת היא מטרידה ומעלה שאלות קשות על היכולת של המדינה לנהל את המיזם.

מירי רגב, צילום: אלכס קולומויסקי מירי רגב | צילום: אלכס קולומויסקי מירי רגב, צילום: אלכס קולומויסקי

אז עבור מה נדרשות התוספות? תלוי את מי שואלים, אבל בדו"ח מבקר החברה קובי נבון שפורסם בסוף מאי  נכתב כי "לפי טיוטת דו"ח חברת הבקרה ממרץ 2020 התקציב יחרוג מעבר ל־660 מיליון שקל על פי תחזיות החברה, שכן יהיו הפתעות נוספות הן בשל התייקרות של כ־100 מיליון שקל וגם בשל סעיפים לא צפויים".

במילים אחרות, כבר לפני כחודשיים הונף דגל אדום עם תוספות שלא אושרו - אבל מחויבות המציאות - בהיקף של כ-780 מיליון שקל, כאשר התוספת שרגב מקווה להשיג היא "השלמת תקציב הבצ"מ", כלומר תקציב שנשמר בצד לעת חירום ולמקרה שמכרז נקודתי או פרויקט אחר מתגלה תוך כדי תנועה כיותר יקר ממה שחשבו.

לחברת נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שאחראית על הפרויקט, היה כזה תקציב, ואולם דו"ח המבקר נבון גילה שתקציב הבצ"מ מוצה כמעט עד תומו, ולכן יש צורך באחד חדש.

עבודות בקו האדום, צילום: אוראל כהן עבודות בקו האדום | צילום: אוראל כהן עבודות בקו האדום, צילום: אוראל כהן

"כלכליסט" פנה למשרד האוצר וביקש לדעת האם הכסף יעבור, כאשר התגובה הרשמית היתה שהבקשה לתוספות תשלום עוד לא התקבלה. רגב מצידה התעקשה היום בסרטון שהפיצה כי הציגה לישראל כץ את הפרויקטים שהיא רוצה לקדם, במטרה לעורר את המשק ולהפוך את רשימת הפרויקטים שכץ מכיר לסוג של מנוע צמיחה למשק.

אז מה הסיכוי שהכסף יעבור בסופו של יום בצורה מלאה או חלקית? תלוי את מי שואלים. כל בכירי האוצר מסכימים שמדובר בתוספת שאף אחד לא חזה אותה בעבר, זאת מבלי להתייחס לחלקם באחריות ל"מריחה" של הפרויקט. עם זאת בצד היותר ריאלי, חלקם סבורים שבסופו של יום מדובר בפרויקט שגם עבר את נקודת האל חזור, גם מחויב המציאות לאור עומסי התנועה במרכז, וגם כזה שכל יום שהוא לא עובד בפועל העלות שלו רק תלך ותתנפח. ההחלטה האם להעביר תוספות תקציביות תתקבל בשבועות הקרובים. 

תגיות