צילום: The Stellar Group Ltd
ההצלחה של שון וייסמן בוויאדוליד תלויה בסיטואציה
וייסמן יכול להיות הצלחה כבירה בריאל ויאדוליד. יש לו את האישיות ואת היכולות להיות חלוץ-לוחם-כובש בלה ליגה. אך הוא יכול להיות גם כמו מואנס דבור, שהגיע מזלצבורג האגרסיבית, המהירה והתוקפת לסביליה הסבלנית והאיטית ומצא את עצמו בסיטואציה שפשוט לא התאימה ליכולותיו ואישיותו. למרות מה שאנחנו חושבים, זה תלוי הרבה יותר בקבוצה מאשר באינדיבדואל
01.09.2020, 09:14 | אוריאל דסקל
בימים האחרונים ליאו מסי וז'וזפ מריה ברתומאו נשיא ברצלונה מסוכסכים ונראה שמסי בדרך החוצה מהמועדון הקטלוני. ברשתות החברתיות ניתן לזהות הקנטה חוזרת כלפיי אוהדי הקבוצה: 'עכשיו נגלה באמת אם אתם אוהדי ליאו מסי או אוהדי ברצלונה'. כאילו ישנה איזושהי בעיה עם אהדת קבוצה כלשהי בזכות שחקן כלשהו.
ואולם, מדעית זה רק טבעי שאנשים מזדהים יותר עם הצלחה של אינדיבדואל - ספורטאי ואפילו מנכ"ל חברה - מאשר הצלחות של קבוצות וארגונים. לאחרונה פורסם מחקר שמוכיח זאת.
בבית הספר לעסקים באוניברסיטת אוהיו סטייט ובאוניברסיטת קורנל שיתפו פעולה וערכו סקר בקרב 2,625 אמריקאים כדי לזהות לאילו סיפורי הצלחה האמריקאים מתחברים יותר.
"כולם רוצים שיוסיין בולט יזכה בעוד מדליית זהב בריצה. אין כל כך הרבה אנשים שרוצים שניו אינגלנד פטריוטס יזכו בעוד סופרבול", לפי פרופסר משנה ג'סי ווקר, עורך המחקר. "הסיבה? הצלחה כבירה של אינדיבדואלים מרשימה יותר אנשים מאשר הצלחה קבוצתית. כשאנחנו רואים את יוסיין בולט זוכה בשלוש מדליות זהב רצופות, אנחנו חושבים על כך שהוא מותח את הפוטנציאל האנושי וזאת בעוד שניצחונות קבוצתיים לא משנים את מה שאנחנו חושבים על מה שבני אדם יכולים להשיג. רגשית, אנשים מגיבים יותר להצלחה אינדיבדואלית מאשר הצלחה קבוצתית ולכן גם מתעניינים יותר בהצלחה אינדיבדואלית".
בסקר עצמו גילו שאנשים התעניינו יותר בהצלחה של בולט במקצים אינדיבדואלים מאשר בהצלחתו במירוץ שליחים - באותה אולימפיאדה. במחקר גם הציגו בפני הנחקרים סיפור הצלחה עסקית בפריזמות שונות. נחקרים שקראו על הצלחה של חברה שתלויה בהחלטות מבריקת של מנכ"ל חשבו שהחברה מוצלחת יותר מאשר אלו שקראו על אותה חברה, שסיפורה הובא כסיפור הצלחה של קבוצת מנהלים, שקיבלו החלטות משותפות מצוינות.
במחקר אחר - שנערך באיטליה - הגיעו לתוצאות זהות לגבי תפיסת הצלחה ספורטיבית בענף "קאלצ'יו פיורנטינו". והאמת היא שלא צריך מחקר כדי לדעת שבמשך 6 שנים "כולם" היו אוהדי שיקגו בולס וה-NBA בזכות מייקל ג'ורדן.
"זו הסיבה שחברות שמאוד מזוהות עם המייסדים והמנכ"לים שלהן, כגון אפל, מחוברות יותר מבחינה רגשית ללקוחות שלהן מאשר חברות חסרות פרצוף כגון IBM או סמסונג" לפי ווקר. "אנשים מחפשים אינדיבדואל להתחבר אליו ולשאוב ממנו השראה וליהנות מההצלחה שלו. בהצלחה קבוצתית פחות ברור מי מבין כל החלקים הזזים אחראי על ההצלחה. התוצאות מראות לנו שאנשים מייחסים הצלחה ליכולות של אנשים אחרים ופחות לסיטואציה שבה האינדיבדואל נמצא".