אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מיכאלאנג'לו אחד תמורת 150 מפוטרים צילום: גטי אימג'ס

מיכאלאנג'לו אחד תמורת 150 מפוטרים

המוזיאונים בכל העולם סובלים ממצוקה כלכלית וירידה בהכנסות. לצד פתיחת שעריהם חינם ודרכים יצירתיות להחזיר אליהם את המבקרים, אחדים מהם מוכרים את יצירות המופת שלהם כדי לשרוד את המשבר

11.10.2020, 08:28 | רעות ברנע

המוזיאונים הגדולים בעולם נפתחו בהדרגה רק בחודשי הקיץ. העובדה שעמדו ריקים שבועות ארוכים הכניסה אותם למצוקה כלכלית ומחייבת אותם בפתרונות יצירתיים.

קראו עוד בכלכליסט

בניו יורק, המטרופוליטן, ה־MoMa, הוויטני והגוגנהיים נפתחו מחדש בסוף אוגוסט עם הגבלה של מבקרים, עד 25% מהתפוסה הרגילה. עתה המוזיאונים הללו מציעים שלל הטבות למי שנכנסים בשעריהם. על פי “הניו יורק טיימס”, ה־MoMa מציע כניסה חינם בהרשמה מראש באתר, הוויטני נוקט גישה של "שלם כפי יכולתך". הכניסה החופשית אמנם לא תעזור במאזן הכלכלי, אבל היא כן תסב מחדש את תשומת הלב לפעילות במוזיאונים. אחרים נאלצים לנקוט צעדים משמעותיים יותר כדי לאזן את תקציבם: מוזיאון ברוקלין מעמיד למכירה 12 יצירות מאוסף המוזיאו, ומציע למכירה עבודות איקוניות של אמנים כמו גוסטב קורבה וז'אן בפטיסט קאמי קורו, באמצעות בית המכירות הפומביות כריסטיס. "זה משהו שקשה לנו מאוד לעשות", הסבירה מנהלת המוזיאון אן פסטרנק ל”ניו יורק טיימס”. "אבל זה הדבר הכי נכון לעשות עבור המוזיאון כרגע לטובת אריכות הימים של האוסף".

עובדת של הרויאל אקדמי בגלריה בלונדון , צילום: גטי אימג עובדת של הרויאל אקדמי בגלריה בלונדון | צילום: גטי אימג'ס עובדת של הרויאל אקדמי בגלריה בלונדון , צילום: גטי אימג

גם במוזיאונים הגדולים בבריטניה המצב מאתגר מתמיד – מוזיאוני הטייט הודיעו כבר בחודש שעבר כי ייאלצו לפטר כ־300 עובדים בשל הירידה הדרמטית במספר המבקרים ובהכנסות. בעקבות ההודעה הכריזו עובדי המוזיאון על שביתה, וזכו לתמיכה של כ־300 אמנים מובילים שדורשים בעצומה מהמוזיאון לחזור בו מהפיטורים. גם הרויאל אקדמי, מהגלריות המוזיאליות החשובות בלונדון, מצוי בקשיים, ועל פי ”הגרדיאן” הם כרגע עומדים לפני דילמה — האם לפטר כ־150 עובדים או למכור את אחת מהעבודות האיקוניות באוסף שלהם, תחריט השיש “טאדיי טונדו” של מיכאלאנג'לו מ־1505.

אבל לא רק בפן הכלכלי נאלצים המוזיאונים לערוך שינויים, אלא גם ברמה האדמיניסטרטיבית של הביקור עצמו. ראשית, רבים מהם דורשים הרשמה מראש באתר המוזיאון, כך שביקור ספונטני הוא אפשרות שהולכת ונעלמת מהעולם. גם מספר הכרטיסים מוגבל בהרבה, יש חובה על עטיית מסכות, ובהרבה מוזיאונים, כמו למשל הלובר בפריז, יש מסלול מוסדר בכיוון אחד עם שמירה על ריחוק חברתי שבו יכולים לצעוד המבקרים, ללא אפשרות להשתהות או לחזור אחורה.

לצד זאת צצות יוזמות חדשות לצפייה באמנות, כמו "VOMA", המוזיאון הראשון שהוא כולו וירטואלי שהושק בתחילת ספטמבר. זו יוזמה פרטית של האמן האמריקאי סטיוארט סאמפל. זהו מוזיאון שכולו וירטואלי ללא כל בסיס פיזי אף שהוא מאפשר לגולשים לשוטט בחללים ה"בנויים" שלו מבפנים ומבחוץ. אחרי שמתקינים את התוכנה במחשב הפרטי (בכתובת: voma.space) אפשר להתחיל ולנוע ב־360 מעלות בשתי הגלריות שלו שמציגות עבודות של אמנים כמו אנרי מאטיס, אדואר מונה וג'ספר ג'ונס. צוות המוזיאון, שעובד בשיתוף פעולה עם המוזיאונים החשובים בעולם, משתמש בתצלומי היצירות הקיימות במוזיאונים הפיזיים ובאמצעות טכנולוגיה מיוחדת הופך את הצפייה בהם לתלת־ממדית.

בישראל אחד המוזיאונים המצויים במשבר הוא מוזיאון ישראל, שדחה את פתיחתו למשך חודשים ארוכים בשל החשש מכניסה לגירעון כלכלי. המשבר הזה נפתר, בסופו של דבר, הודות לתרומה של 4 מיליון שקל מתורמים אמריקאים. המשכן לאמנות בעין חרוד תכנן להציג תערוכת מכירה לטובת המשך פעילותו השוטפת בתל אביב במאי האחרון, עד שההנחיות על התקהלות טרפדו אותה, והמוזיאון לאמנות האסלאם בירושלים מוציא כעת למכירה פריטים היסטוריים מהאוסף שלו. מכירת הפריטים, שתתקיים באמצע אוקטובר באמצעות בית המכירות סותבי’ס בלונדון, אמנם מתוכננת כבר קרוב לשנתיים, אבל המשבר הנוכחי לא שיפר את מצבו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות