אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ההפסד השנתי של סלקום גדל ל-170 מיליון שקל, עלייה של 19% בתזרים צילום: אוראל כהן

ההפסד השנתי של סלקום גדל ל-170 מיליון שקל, עלייה של 19% בתזרים

את הרבעון ה-4 סיימה החברה בהפסד של 44 מיליון שקל, הפסד רבעוני תשיעי ברצף; החברה אמנם איבדה במהלך השנה 6 אלף מנויי טלוויזיה לאור מחיקות, אך גייסה 15 אלף מנויי אינטרנט, ושיעור הנטישה הממוצע השנתי בסלולאר קטן; גולן טלקום תרמה 20 מיליון שקל לרווח הנקי במהלך 2020; התוצאות מתפרסמות על רקע מכירת דסק"ש

17.03.2021, 15:53 | אביאור אבו

סלקום מסיימת את שנת 2020 עם הפסד של 170 מיליון שקל – כך עולה מהדו"ח שפרסמה היום (ד') חברת התקשורת בניהולו של אבי גבאי, שמסכם שנה ראשונה בתפקיד. את 2019 סיימה החברה בהפסד של 107 מיליון שקל, המבטא העמקה של 58.8%.

קראו עוד בכלכליסט

תוצאות החברה מתפרסמות על רקע אישור משרד התקשורת ורשות התחרות השבוע לעסקת המכירה של מניות דסק"ש, בעלת השליטה בסלקום (48%), לקבוצת משקיעים בראשות מגה אור של צחי נחמיאס, ביניהם גם רמי לוי, שגברו על בעל השליטה היוצא אדוארדו אלשטיין.

סלקום רשמה הפסד רבעוני תשיעי ברצף, למרות הרווחים מגולן טלקום, צילום: חיים הורנשטיין, שוקה כהן סלקום רשמה הפסד רבעוני תשיעי ברצף, למרות הרווחים מגולן טלקום | צילום: חיים הורנשטיין, שוקה כהן סלקום רשמה הפסד רבעוני תשיעי ברצף, למרות הרווחים מגולן טלקום, צילום: חיים הורנשטיין, שוקה כהן

תוצאות החברה כוללות גם את תוצאות גולן טלקום, החל ממועד השלמת עסקת הרכישה בספטמבר. תרומת גולן בארבעה חודשים של 2020 לרווח הנקי הסתכמה בכ-20 מיליון שקל. העמקת ההפסד מיוחסת בעיקר להפסד התפעולי שהסתכם ב-23 מיליון שקל, בהשוואה לרווח תפעולי של 24 מיליון שקל ב-2019, וזאת לאור פגיעת נגיף הקורונה בהכנסות החברה משירותי נדידה לחו"ל. ה-EBITDA הסתכם ב-918 מיליון שקל, ירידה של 2.3% לעומת התקופה המקבילה.

את הרבעון הרביעי סיימה החברה בהפסד של 44 מיליון שקל. זהו רבעון תשיעי ברציפות אותו סלקום מסיימת בהפסד, כאשר את הרבעון המקביל סיימה בהפסד של 54 מיליון שקל. ההפסד התפעולי עמד ברבעון על 13 מיליון שקל, לעומת הפסד של 27 מיליון שקל ברבעון מקביל.

גידול שנתי של 19% בתזרים המזומנים הפנוי

הכנסות החברה ב-2020 הסתכמו ב-3.676 מיליארד שקל, ירידה של 0.8% לעומת שנה מקבילה. הירידה מיוחסת לנסיגה של 5.8% בהכנסות מציוד קצה (ובעיקרם במגזר הנייח כמו ממירים) שהסתכמו ב-878 מיליון שקל.

למרות סגירת מרכזי הסחר והקניונים עקב משבר הקורונה גדלו מכירות ציוד הקצה במגזר הנייד (כמו מכשירים סלולריים) ב-6.5%, הודות לפעילות האונליין המואצת של רשת חנויות הסלולר דינמיקה שבבעלות סלקום. הירידה בהכנסות קוזזה כנגד עלייה קלה של 0.8% בהכנסות משירותים שהסתכמו ב-2.8 מיליארד שקל, על רקע הפגיעה בשירותי נדידה ותיירות פנים.

ההכנסות ממגזר הסלולר רשמו עלייה של 1% לעומת התקופה המקבילה והסתכמו ב-2.36 מיליארד שקל. ההכנסות מהמגזר הנייח (טלוויזיה, טלפוניה ואינטרנט) ירדו ב-3.2% לעומת שנה מקבילה והסתכמו ב-1.48 מיליארד שקל. הכנסות החברה ברבעון הרביעי עלו ב-4.4% לעומת הרבעון מקביל והסתכמו ב-973 מיליון שקל.

תזרים המזומנים נטו מפעילות שוטפת ירד ב-7.3% לעומת שנה מקבילה והסתכם ב-960 מיליון שקל. השקעות החברה הסתכמו ב-2020 ב-454 מיליון שקל, ירידה של 16.8% לעומת 2019.

תזרים המזומנים הפנוי הסתכם ב-250 מיליון שקל, גידול של 19% לעומת 2019 (בנטרול התמורה ממכירת רשת הסיבים של סלקום ל-IBC ב-181 מיליון שקל ב-2019). ללא הנטרול, קטן התזרים ב-36%. החברה מציינת כי הוצאותיה קטנו ב-110 מיליון שקל ביחס ל-2019 (ללא פחת וללא השפעת גולן). ההון של החברה הסתכם בסוף 2020 ב-1.88 מיליארד שקל, בדומה להון בסוף 2019.

החוב ברוטו של החברה עמד בסוף 2020 על 3.4 מיליארד שקל, במקביל ליתרת מזומנים ושווי מזומנים של 1.1 מיליארד שקל, כך שהחוב נטו הסתכם ב-2.3 מיליארד שקל. בסוף 2019 עמד החוב נטו על 1.9 מיליארד שקל ובסוף הרבעון השלישי של 2020 על 2.3 מיליארד שקל.

ה-ARPU מסלולר עמד על 47.3 שקל

בתחום הסלולר קפצה מצבת המנויים מ-2.744 מיליון בסוף 2019 ל-3.204 מיליון בסוף 2020, לאור רכישת גולן טלקום שמציבה את סלקום כחברת הסלולר הגדולה בישראל, עם נתח שוק של כ-35%. סלקום שינתה בדוחות הנוכחיים את אופן שיטת הספירה כך שלא כללה 427 אלף מנויי דאטה (כמו סים לרכב) המניבים הכנסה זניחה לחברה.

שיעור הנטישה הממוצע השנתי עמד על 40.2%, לעומת 48.8% ב-2019, לאור קיטון בכמות הניודים בין חברות הסלולר. ההכנסה החודשית הממוצעת למנוי (ARPU) עמדה בסוף השנה על 47.3 שקל, לעומת שנה מקבילה אז עמדה על 50.7 שקל, לנוכח ירידה בהיקף פעילות הרומינג. במהלך השנה השיקה סלקום חבילות דור 5 חדשות.

בתחום הטלוויזיה גייסה החברה 13 אלף מנויים ב-2020, אלף מתוכם ברבעון הרביעי, כך שהמצבה עמדה בסוף השנה על 252 אלף. למרות זאת, איבדה החברה בשורה התחתונה 6 אלף מנויים במהלך השנה, לאור מחיקה של 19 אלף מנויים. מדובר על האטה בקצב גיוס המנויים ברבעון, שכן ברבעון הקודם גייסה החברה 6 אלף מנויים וברבעון לפניו גייסה 4 אלף מנויים.

בתחום האינטרנט גייסה סלקום השנה 15 אלף מנויים במסגרת השוק הסיטונאי, 4 אלף מתוכם ברבעון הרביעי. מצבת החברה עומדת נכון להיום על 297 אלף, 105 אלף מתוכם לקוחות סיבים אופטיים. מדובר על האטה בקצב גיוס המנויים ברבעון, שכן ברבעון הקודם גייסה סלקום 6 אלף מנויים וברבעון לפניו גייסה 4 אלף מנויים. סלקום מחזיקה יחד עם HOT בבעלות בחברת הסיבים IBC, שנכון להיום נגישה לכ-600 אלף משקי בית בישראל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות