אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מבחן רכב

יוצא מהשטח המשעמם: הכביש־שטח שלא שכח לשמוח

קופרה פורמנטור הוא רכב שנכפה עליו להיות כביש־שטח, אבל רוצה להיות מכונית ספורטיבית. הוא מספק חוויית נהיגה מהנה בתנוחה נמוכה על גבי צמד מושבים קדמיים מצוין. חבל רק שלא התגברו על כמה פגמים בתא הנוסעים

04.04.2021, 23:00 | תומר הדר

 

 

הרבה נהגים אוהבים לגנוב את הסיבובים שבכביש ליד מושב ליאון. בכביש של ליאון יש לא פחות מארבעה סיבובים בזה אחר זה. הסיבוב הראשון מוציא את המכונית משיווי משקל, קוראים לזה תת־היגוי, מצב אכזרי שבו המכונית פשוט רוצה להמשיך קדימה, כמו פטיש נטול גלגלים שמוטל במהירות ולא יכול לעצור. הסיבוב השני הופך את המצב לאנטי־תזה של תת־היגוי: היגוי יתר, מצב שבו המכונית נכנסת לסיבוב מהר, החלק הקדמי שלה אוחז נפלא אבל הפיזיקה מחליטה שהחלק האחורי שלה צריך לומר שלום לכביש ולהתנתק. הפטיש שדוהר קדימה כבר אינו פטיש, עכשיו הוא מטוטלת, סוג של מטרונום שהישבן שלו לא רוצה להישאר על הכביש. 

קראו עוד בכלכליסט

בשני האפקטים אפשר להילחם בקלות: כדי לעצור את הפטיש של תת־ההיגוי צריך לבלום קלות, אבל לא לבלום ברמה שתגרום לרכב להחליט דווקא להמשיך קדימה. אפשר גם להרפות מהגז, לגרום למשקל של הרכב לשוב אל הצמיגים הקדמיים ולהציל את המצב. כשהמכונית נמצאת במצב מטרונום, או מטוטלת, יש דרך שונה להתמודד. אפשר לדכא את הישבן הסורר באמצעות מנות מדודות של גז ואפשר להיכנע למצב אבל להפוך את הלימון ללימונדה, דווקא לעודד את הישבן הסורר, לצאת להחליק. זה גוזל מאיות שנייה יקרות מהזמן שנדרש כדי להשלים את הסיבוב, אבל זה מהנה. שבריר שנייה של הנאה ושביעות רצון בשרשרת ארוכה של שברירי שנייה של הנאה בכביש של ליאון. אחר כך עלייה ארוכה, אחר כך ירידה ארוכה. בין לבין יש סיבובים, סיבובים עיוורים, סיבובים קשים, סיבובים עם עליות וירידות חדות.  

 , צילום: טל אזולאי צילום: טל אזולאי  , צילום: טל אזולאי

בחזרה לנהגים שמקצרים את הסיבוב: לאחד מהם יש רכב כביש־שטח יפני או קוריאני ומבט מופתע. הוא מתעלם מהפס הלבן, נוסע בנתיב הנגדי, הכל כדי לא להפעיל חס וחלילה את ההגה, לא להגיע למצב שצריך חס ושלום לנהוג. קופרה פורמנטור נמלטת בשבריר שנייה. שתי הורדות הילוך מהירות, מכה של גז, ישבן יוצא החוצה באמצע הסיבוב, קצת על השוליים. הנהג של הקוריאני או היפני פותח עיניים. נדהם. הוא בסדר, אי שם בנתיב הנגדי, כל היתר כנראה משוגעים.

קופרה פורמנטור
קופרה פורמנטור צילום: טל אזולאי

הפך למותג עצמאי מסיאט

קופרה פורמנטור הוא רכב הכביש־שטח הראשון של קופרה, מותג הרכב הספורטיבי של סיאט, שהיא בעצמה חלק מקבוצת פולקסווגן. עד לאחרונה סיאט קראה לדגמים הספורטיביים של מכוניותיה "קופרה". אבל זה לא היה מספיק, גם לא מספיק מבחינה תדמיתית וגם לא מספיק מבחינה של עשיית כסף. לכן קופרה פוצלה מסיאט וכעת היא מותג עצמאי. הרכב הראשון של קופרה הוא פורמנטור, שם שנשמע כמו שם של מעבד מזון לפלפלים חריפים במיוחד. בעתיד בקופרה יציגו גם רכב חשמלי, כעת לפורמנטור יש מנוע בנזין בלבד. פורמנטור שלנו הוא פורמנטור צנוע, הגרסה הבסיסית שמצוידת במנוע מוכר של קונצרן פולקסווגן: 1.5 ליטרים, בהנעה קדמית, תיבת הילוכים אוטומטית כפולת מצמדים.

יש סיבה לבחירה בגרסה הזו: רוב יצרני הרכב באשר הם לא יודעים לייצר רכב כביש־שטח ספורטיבי יומיומי. נהפוך הוא, בעבר היו לא מעט יצרניות רכב, החל בפיג'ו וכלה באלפא רומיאו שידעו איך לייצר מכונית משפחתית שמסוגלת גם לייצר חיוכים גדולים. לא הגרסאות הספורטיביות הקיצוניות, אלה עם הטורבואים, הספוילרים ותשומת הלב האדירה, דווקא אלה שנחבאות אל הכלים. כיום כמעט ולא נותרו שחקנים אמיתיים בפלח השוק הנפלא הזה וגם במקרה של פורמנטור יש פשרה: כדי להימכר, קופרה בחרה קודם כל ברכב כביש־שטח, תצורה שלא נבנתה מעולם כדי לנסוע מהר. אבל בקופרה עשו את פורמנטור נמוך, רחב, עד כמה שניתן לא להיות רכב כביש־שטח. המנוע מפיק 150 כוחות סוס. פעם זה היה הרבה, היום זה נחשב מעט. קצב ההתקדמות סביר ותו לא.

שילוב הילוכים מרגיז

אם בסיאט באמת היו רוצים, היו מוסיפים בקלות עוד כמה כוחות סוס, אולי צליל מנוע יותר מרשים. אבל בקופרה בחרו ההפך, לפחות בגרסה שמיועדת לא להתבלט. חיצונית קל לזהות את פורמנטור. בעלי קופרה אחרים מגיבים אליו במבול של שאלות מלוות בצפירות, רעם אגזוזים, והצעות להתחרות.

הזהות המותגית חזקה, פועל יוצא כנראה של מחסור מוחלט בחלופות ספורטיביות. פורמנטור הבסיסי הוא פורמנטור היותר נאה. אין לו ספוילרים ענקיים, אין לו חישוקי גלגל בקוטר אדיר, רק מראה נקי ומפוסל, בעיקר בחלק הקדמי ובפגוש האחורי.

תא הנוסעים של פורמנטור הוא שילוב של לא מעט תאי נוסעים של קונצרן פולקסווגן, עם תוספות נעימות. אותו שילוב הילוכים מעצבן עם כפתור שהופך את מלאכת העברת ההילוכים הידנית לבלתי אפשרית. אותו ממשק של סיאט שלפעמים משלב בקרת אקלים או רדיו ולפעמים יוצא לשביתה קצרה. חבל שאין שליטה בבקרת מתלים שמסוגלת להקשיח מעט את פורמנטור, אך כל אלה פחות משנים למי שרוצה לנהוג. צמד המושבים הקדמיים מצוין, התמיכה מעולה. ההגה בשרני ונופל ישירות אל כפות הידיים ותנוחת הנהיגה מזכירה שמדובר ברכב שנכפה עליו להיות כביש־שטח, אבל רוצה להיות מכונית ספורטיבית: תנוחת הישיבה נמוכה, הבקרות העיקריות לנהיגה בטווח יד, גם איכות החומרים מפתיעה לטובה עם ציפוי נאה ללוח המחוונים בחלק העליון.

ליודעים לנהוג

חזרה לכביש. קופרה פורמנטור הוא רכב שיודע לעשות את מה שיצרני רכב רבים לא זוכרים: לייצר רכב ספורטיבי עממי. לא כזה שנוסע במהירות שמגיעה למהדורות החדשות, כן כזה שאפשר לקחת לכביש מפותל ולצאת עם חיוך בצד השני. כלומר כזה שרוב יצרני רכבי הכביש־שטח וגם רוב נהגי ישראל לא צריכים ולא מחפשים, בטח שלא במציאות עמוסת הפקקים של 2021, שנה של תפר בין מכוניות חשמליות, אוטונומיות ובעיקר משעממות.

 , צילום: טל אזולאי צילום: טל אזולאי  , צילום: טל אזולאי

פורמנטור יוצא מהסיבובים שמחברים בין ליאון לבית גוברין. שוב סיבוב בעייתי, אחיזה מועטה, נטייה בולטת לתת היגוי, אך בסוף הסיבוב יש עלייה תלולה. עלייה תלולה דורשת מחשבה תחילה, ביצוע שיעור פיזיקה מהיר בראש נהג שהעדיף לימודי תקשורת: בראש הגבעה הגלגלים הקדמיים יתרוממו מעט. המשקל על החלק הקדמי יורד, האחיזה נעלמת, הרכב ימשיך קדימה. אלא אם לפני העלייה תבוצע בלימה מהירה ואז הפניה מהירה של ההגה. פורמנטור שמח לסייע. המשקל עובר, המטוטלת בפעולה. פורמנטור מדויק, נשלט. עצירה לנשימה, חיוך, פניית פרסה, פעם נוספת אל הסיבוב כדי לנסות שוב ואולי לעשות זאת מהר יותר. רוב הנהגים לא יסתובבו, לא ינסו לקחת את הסיבוב מהר יותר. ימשיכו למחוז חפצם. פורמנטור אינו מיועד עבורם. עבור הקומץ שיודע לנהוג, מחפש ליהנות ומבין את הייחוד שברכב כביש שטח שאינו משעמם להחריד – פורמנטור יהיה עסקה מצוינת.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות