אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברת תשתיות הולנדית תובעת מנת"ע 33 מיליון שקל צילום: שאול גולן

חברת תשתיות הולנדית תובעת מנת"ע 33 מיליון שקל

לכלכליסט נודע שהחברה, שנשכרה לעבודות תת־קרקעיות בקו האדום של הרכבת, טוענת שנת"ע דרשה לשנות את שיטת החפירה אחרי 4 שנות עבודה

30.05.2021, 08:13 | ליטל דוברוביצקי


החברה ההולנדית Haskoning DHV Nederland B.V, שבין היתר מספקת שירותים ופתרונות בתחומי התחבורה והתשתיות, הגישה ביום חמישי האחרון לבית המשפט המחוזי בתל אביב תביעה על 33 מיליון שקל נגד נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים להסעת המונים) בטענה כי נותרה חייבת לה כספים על עבודות שביצעה עבורה, כך נודע ל"כלכליסט". 


קראו עוד בכלכליסט:


נת"ע היא חברה ממשלתית האחראית על קידום התכנון וההקמה של המערך להסעת המונים במטרופולין גוש דן.

התובעת טוענת, באמצעות עורכי הדין דן פרידמן ויואב זטורסקי ממשרד פרידמן, יונגר ושות', כי התקשרה עם נת"ע בנוגע לביצוע עבודות שונות בקשר לעשר תחנות תת־קרקעיות בקו האדום. בתביעה נטען כי נת"ע החליטה על הקמת הקו האדום, העתיד להוות את "חוט השדרה" של מערכת הרכבות בגוש דן, אשר יעבור באזור העמוס ביותר במטרופולין (פתח תקווה־בני ברק־רמת גן־תל־אביב־בת־ים) וישרת את מספר הנוסעים הרב ביותר בהשוואה לקווים עתידיים שיוקמו. 

על פי הטען בתביעה, באמצע שנת 2016 עלה אצל מנהל הפרויקט של נת"ע הרעיון לעבור לשיטת חפירה הידועה כחפירה יבשה, ובתוך זמן קצר לאחר מכן נתבקשה התובעת לבחון את העניין. "בחודש דצמבר 2016 יצאה הוראה רשמית לשינוי שיטת החפירה לחפירה יבשה. יודגש כי הרקע לשינוי כאמור הוא סיבות הקשורות בנת"ע, ולא ביוזמת התובעת או בעקבות העבודה שבוצעה על ידה. 


עבודות בפרויקט הרכבת הקלה, צילום: אוראל כהן עבודות בפרויקט הרכבת הקלה | צילום: אוראל כהן עבודות בפרויקט הרכבת הקלה, צילום: אוראל כהן

"המעבר לשיטת חפירה יבשה כאמור גרם לכך שהיה צריך לשנות גם את סדר העבודות בקשר עם התחנות התת־קרקעיות, כאשר במקום לתעדף את בניית תחנות הרכבת התחתית הוחלט לתעדף את תהליך חפירת המנהרות. הנה כי כן, לאחר למעלה מארבע שנים של קונספט תכנוני מסוים ועבודות בהתאם לו, החליטה נת"ע לשנות את אותו קונספט. למותר לציין כי שינויים אלה חייבו את התובעת לשינויים מהותיים, על כל העלויות הכרוכות בכך, בגינן הוצאו הוראות שינוי".

התובעת טוענת עוד כי "בפועל, אף שהתובעת ביצעה לגבי הוראות השינוי את מלוא העבודה שהוטלה עליה באופן מקצועי ומיטבי, כאשר נת"ע אף עושה שימוש בתוצרי עבודה זו — נותרה נת"ע חייבת לתובעת כספים רבים, בסכומים המצטברים לעשרות מיליוני שקלים. יצוין כי חלק מדרישות התשלום על פי הוראות השינוי אושרו על ידי נת"ע, אך אף על פי כן לא שולמה התמורה בגינן. חלק מדרישות התשלום על פי הוראות השינוי נדחו על ידי נת"ע ללא הצדקה, וביחס לחלק מהן לא התקבלה כל התייחסות מטעם נת"ע (אישור או דחייה) במשך שנים, ללא צידוק. 

"יודגש כי לא רק שהתובעת לא קיבלה את הכספים המגיעים לה מנת"ע, אלא גם מתכנני משנה מקומיים (עמם יש לתובעת הסכם). 

"אי לכך התנהלותה של נת"ע השפיעה לא רק על התובעת, אלא גם על מספר חברות מקומיות, אשר ממתינות פרק זמן ארוך מאוד לתשלום התמורה לה הן זכאיות". 


עו"ד דן פרידמן, צילום: אייל טואג עו"ד דן פרידמן | צילום: אייל טואג עו"ד דן פרידמן, צילום: אייל טואג

עוד נטען כי בנוסף לחוב שחייבת נת"ע לתובעת, "גרמה נת"ע לתובעת בהתנהלותה להוצאות רבות נוספות. בין היתר מדובר בחיוב התובעת לגשת לשולחן המשא ומתן עם נת"ע פעמים רבות ולהשקיע זמן רב בכך; וב'הפרטת סמכויות' של נת"ע והאצלתן לגופים מטעמה, שאינם מתואמים עם נת"ע או בינם לבין עצמם, דבר שגרר עלויות רבות". 

טרם הוגש כתב הגנה.

מנת"ע נמסר בתגובה כי עד לרגע זה לא הגיעה לידי החברה התביעה המתוארת לעיל.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות