אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הלמ"ס מעוניינת לעקוב אחר תנועת משאיות ולקבל מידע על סיווג מטענן פקק בנתיבי איילון | צילום: דנה קופל

בלעדי

הלמ"ס מעוניינת לעקוב אחר תנועת משאיות ולקבל מידע על סיווג מטענן

קול קורא שפרסמה הלשכה, המבקש פתרונות למעקב על כבישי ישראל, עשוי לשרת הפחתה בשעות העומס או החלה עתידית של אגרות גודש

27.06.2021, 10:52 | תומר הדר

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) פרסמה - לראשונה בישראל - קול קורא שבמסגרתו יתקיים מעקב אחרי כלי רכב הנעים בכבישי ישראל. כך עולה מתוכן מסמכים שהופצו השבוע בקרב גורמים בענף הרכב. 

קראו עוד בכלכליסט:

מהמסמכים עולה כי הלמ"ס מעוניינת לקבל הדגמה של פתרונות לאיסוף דיגיטלי של מידע על נסיעות של משאיות. המידע שיתקבל, כך עולה עוד מהמסמך, יסקר הובלת מטענים "לטובת מקבלי ההחלטות". המטרה היא "סיוע בתכנון תחבורה, שינוי רגולציה ושיפור הבטיחות בדרכים". המערכת, מפרטת הלמ"ס במסמך, תתעד "את כל תנועות המשאית למשך כל שעות העבודה שלה במשך 7 ימים רצופים".

פקק תנועה בתל אביב, צילום: אוראל כהן פקק תנועה בתל אביב | צילום: אוראל כהן פקק תנועה בתל אביב, צילום: אוראל כהן

מעקב מסוג זה שמתכננת הלמ"ס עשוי לתת מענה לבעיית העומס בכבישים, באמצעות הנחיה שתאסור על משאיות לנוע בשעות העומס. אולם, המשק תלוי במשאיות לצורכי אספקה רציפה, ולכן ייתכן שהלמ"ס הוסיפה בקול הקורא שלה הערה לגבי סיווג המטענים - כלומר, מה נושאת המשאית. מידע על מהות המטען עשויה ליצור מצב שבו משאית המשנעת מוצרי מזון, למשל, תוכל להיכנס לערים גם בשעות העומס או לנוע בנתיבים מוגדרים. יש לציין כי כבר כיום קיימות בירושלים ובתל אביב מגבלות על כניסת משאיות לשטחים העירוניים, אך אלה חלות רק על משאיות ישנות ומזהמות.

ייתכן גם שמעקב מסוג זה של תנועת משאיות יוכל לשמש בעתיד להטלת אגרות גודש - קביעת תעריף שיוטל על משאיות שיכנסו לערים הגדולות בשעות מסוימות. אולם גם במקרה כזה קטיעה של שרשרת אספקת מוצרים חיוניים עלולה להיות בעייתית.


תגיות