אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הישראלים מתאמצים שלא לשלם מס ברשת צילום: אוראל כהן

בדיקת כלכליסט

הישראלים מתאמצים שלא לשלם מס ברשת

לפי נתוני שופ אנליטיקס, ב־5 מתוך 6 אתרים מובילים בחו”ל בהזמנות לארץ, ישראלים מקפידים לא להזמין מעל 75 דולר כדי לא לשלם מע”מ. רק ב־SHEIN סל ממוצע הוא 269 שקל, החייב במס

30.06.2021, 08:15 | אורנה יפת

בחמישה מתוך ששה אתרי הסחר הבינלאומיים הפופולריים בארץ הקונים הישראלים משתדלים שלא לעבור את תקרת הפטור ממע"מ, ומקפידים לרכוש מתחת ל־75 דולר. כך עולה מנתוני חברת שופ אנליטיקס, שמנטרת את הקניות של הישראלים באונליין באמצעות פאנל רוכשים דיגיטלי. האתרים שנבדקו הם עלי אקספרס, SHEIN, אתר בגדי הילדים הבריטי NEXT, אסוס, אמזון והאתר האמריקאי לתוספי מזון וויטמינים IHERB.

קראו עוד בכלכליסט:

האתר הפופולרי ביותר בקרב הישראלים מבחינת כמות הזמנות הוא עלי אקספרס הסיני, שבו הישראלים מבצעים הכי הרבה עסקאות. מחיר עסקה ממוצעת של ישראלים באתר הסיני עומד על 50 שקל בלבד, וזאת בשל מחירם הנמוך במיוחד של המוצרים באתר. 

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין, צילום: אוראל כהן מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין | צילום: אוראל כהן מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין, צילום: אוראל כהן

מבין ששת האתרים המובילים בהזמנות של חבילות מישראל, סל הקנייה הגבוה ביותר של הישראלים הוא מאתר האופנה SHEIN ועומד על 269 שקל בממוצע לעסקה, היחיד שעובר את רף 75 הדולרים. SHEIN הפך בשנתיים האחרונות לאתר פופולרי במיוחד בקרב נשים ונערות בשל אטרקטיביות המחירים. זו גם הסיבה שאין פער גבוה במיוחד בין כמות העסקאות של הישראלים באתר שקונים בסכומים של מעל תקרת הפטור ממע”מ לבין כמות העסקאות מתחת לפטור: 42% מהעסקאות של הישראלים ב־SHEIN הן מעל תקרת הפטור ממע"מ, ו־58% בלבד מתחת לתקרת הפטור. 

מעבר לסל יקר יותר

על פי שופ אנליטיקס, באתר הבריטי NEXT מחיר העסקה הממוצע בהזמנות לישראל עומד על 201 שקל, כאשר 87% מהעסקאות שנעשות הן מתחת לתקרת הפטור ממע"מ, ורק 13% הן מעל התקרה.   

אתר בריטי נוסף החביב על הישראלים הוא אסוס, שבו גובה העסקה הממוצעת של הזמנות מישראל עומד על 216 שקל. גם באסוס משתדלים הישראלים לא לעבור את תקרת הפטור ממע"מ: 84% מהעסקאות באתר נעשות מתחת לתקרת הפטור של 75 דולר. 

מאתר IHERB אוהבים הישראלים לרכוש תוספי מזון וויטמינים, שמחירם בארץ נחשב גבוה. באתר זה העסקה הממוצעת של ישראלים עומדת על 226 שקל, כש־73% מהעסקאות הן מתחת לתקרת הפטור ו־27% הן מעל התקרה. באמזון סכום העסקה הממוצע עומד על 189 שקל וגם באתר האמריקאי 78% מהעסקאות שמבצעים הישראלים הן מתחת לתקרת הפטור ממע"מ ורק 22% מהעסקאות הן מעל התקרה.   

למרות הנתונים, נתי יעקובי, מנכ"ל שופ אנליטיקס, לא בטוח שלביטול הפטור תהיה השפעה מהותית. "הפטור ממע"מ שהיה תולדה של ועדת טרכטנברג, האיץ מאוד את חדירת האי־קומרס לישראל, וביטולו כעת, תשע שנים לאחר שנקבע, לא אמור לשנות דרמטית את היקף הרכישות", אמר. לדבריו, ביטול הפטור אמנם יציג את השחקנים הישראלים כפחות יקרים אל מול החלופה הבינלאומית, אולם ייתכן שיגרום לאפקט הפוך, ודווקא יגדיל את סל הקנייה של הישראלים מאתרים בינלאומיים. "חלק גדול מהרכישות מהאתרים הבינלאומיים הן בכוונת מכוון מתחת לרף הפטור, ומשיתבטל הפטור, ייתכן שנראה סלי קנייה גדולים בהרבה מאותם אתרים בינלאומיים. תקרת הפטור מהווה מחסום פסיכולוגי בקרב הצרכנים. אם תבוטל והמחירים באתרים הבינלאומיים ימשיכו להיות זולים, ייתכן שזה יגרום לצרכנים לקנות בסכום יותר גדול". 

גם תמיר בן שחר מחברת הייעוץ צ'מנסקי בן שחר חושב שמגמת האונליין כבר התחזקה, וביטול הפטור ממע"מ לא יעצור אותה. "ההערכה היא כי ביטול הפטור יקטין רק בשוליים, אם בכלל, את היקף הקניות באונליין”, הוא אומר, “גובה המס הוא שולי במרבית הקניות הקטנות המבוצעות והגבייה שלו לא תבטל את ביצוע הקניות בכלל". 

לדברי בן שחר, גובה המע"מ אינו משמעותי ביחס למחירים הנמוכים שבהם נמכרים פריטים באתרים הבינלאומיים הפופולריים בקרב הישראלים. "מע"מ בגובה 17% על קניית מוצרים ב־5, 10, 50 או אפילו 100 שקל זה סכום שולי וקטן יחסית. הקנייה באתרים מחו"ל תמשיך להיתפס ככדאית ללקוחות בכלל וביחס למחיר הגבוה יותר הנגבה בפועל בחנויות בארץ בפרט".

מנכ”ל שופ אנליטיקס נתי יעקובי, צילום: צחי שמש מנכ”ל שופ אנליטיקס נתי יעקובי | צילום: צחי שמש מנכ”ל שופ אנליטיקס נתי יעקובי, צילום: צחי שמש

סיוע לשחקנים הגדולים

בן שחר טוען כי השינוי בהרגלי הצריכה כבר התרחש, ולא נוכל לחזור אחורה. "התרגלנו להקליד על הספה בבית ולהזמין באונליין, ושהשליח יביא לנו את החבילה הביתה ולפעמים שגם ייקח בחזרה. הצרכן הישראלי התרגל למדוד ולבדוק את המוצר בבית במזגן ולא בעומסים בחנויות ובתורים שנוצרו בקופות. ביטול הפטור יעשה הפוך מעידוד התחרות והורדת המחירים בישראל. אם תהא השפעה בשוליים, היא תעזור רק לשחקנים הגדולים ולא בהכרח לקמעונאי הקטן מרחוב הרצל ברחובות".

ביטול הפטור ממע”מ עלה שלשום לכותרות לאחר שנודע כי שר האוצר אביגדור ליברמן שוקל בחיוב לבטל אותו. אתמול בכנס הורוביץ הופיע ליברמן וגם שם אמר כי הנושא יעלה לסדר היום במשרד האוצר. כפי שנחשף אתמול ב”כלכליסט”, גם הוועדה לקידום ענפי המסחר והשירותים שהוקמה במשרד הכלכלה בראשות פרופ' צבי אקשטיין וסמנכ"לית המשרד מיכל פינק תציג בשבועות הקרובים את המלצותיה בעניין לשרת הכלכלה אורנה ברביבאי. 

בדו”ח הביניים שהוציאה הוועדה לפני חצי שנה היא המליצה לבטל את הפטור כנגד הקמת מערכת חיוב מס דיגיטלי שתחסוך עלויות לצרכנים. מלשכתה של השרה הנכנסת נמסר כי היא "לומדת את המשמעויות העולות מהמלצות הוועדה. השרה עתידה להיפגש בימים הקרובים עם כותבי הדו”ח ועם משרד האוצר כדי לקבל החלטות". 




שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות