אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המדינה לא פוסלת הפעלת רציפי מטען כללי בנמל מפרץ חיפה על ידי הסינים צילום: בלומברג

פרסום ראשון

המדינה לא פוסלת הפעלת רציפי מטען כללי בנמל מפרץ חיפה על ידי הסינים

משרד התחבורה ואגף התקציבים באוצר לא שוללים שחברת SIPG הסינית תעסוק בפעילות של פריקה וטעינת מטען כללי, כך עולה ממכתב שנשלח ליו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, בהמשך להתנגדותו לבקשה של החברה להפעיל את רציפי המטען הכללי בנמל המפרץ

11.08.2021, 09:17 | יובל שדה

מכתב משותף של משרד התחבורה ואגף התקציבים באוצר נשלח שלשום (9.8) לאבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. מכתב זה הוא מענה של שני המשרדים למכתב ששלח אדרי לפני שבועיים, המתנגד לבקשה של חברת SIPG הסינית שמעוניינת להפעיל רציפי מטען כללי בנמל המפרץ בחיפה. הפקק בנמלי ישראל, שבמסגרתו עומדות עשרות אוניות מחוץ לחיפה ואשדוד, הוא ברובו פקק של אוניות מטען כללי המכילות מוצרי גלם כמו ברזל, עצים, ותבואה.

קראו עוד בכלכליסט:

מכתב התשובה לאדרי מהווה התייחסות רשמית ראשונה של משרד התחבורה לאפשרות שנמל המפרץ הסיני יוכל לעסוק בפריקה וטעינה של מטען כללי לצד פריקה וטעינה של אוניות מכולה. המכתב, שעליו חתומים עדי חכמון סגנית הממונה על התקציבים ואבנר פלור סמנכ"ל משרד התחבורה, נפתח בתיאור העומס החריג בנמלי ישראל שנזקו מוערך "במאות מיליוני שקלים לחודש המושתים על המשק הישראלי" – כך לפי המכתב.

נמל חיפה , צילום: ורהפטיג ונציאן נמל חיפה | צילום: ורהפטיג ונציאן נמל חיפה , צילום: ורהפטיג ונציאן

המכתב ממשיך בתיאור הניסיונות לפתרון המשבר על ידי פניות חוזרות ונשנות של המשרדים לנמל אשדוד וחיפה בכדי שאלו יסייעו בפתרון המשבר. לטענת המשרדים, למרות כל הפעולות שננקטו וחרף הזמן הרב שחלף מתחילת המשבר, לא נראית הקלה בעומס ואין מנוס מנקיטת "אמצעים נוספים" שיביאו לפתרון המצב.

שני המשרדים מתארים שאין שום מניעה כי חברת SIPG תעסוק בפעילות של ניטול (פריקה וטעינה) מטען כללי, וכי האפשרות שדבר זה יקרה כבר כתובה בכתב ההסמכה של החברה מ-2015. המכתב מסתיים בבקשה נוספת של המשרדים לנמלים ולעובדיהם לנקוט בכל האמצעים שברשותם כדי להפחית את העומס בנמלים.

נמל המפרץ שמופעל על ידי חברת SIPG הסינית צפוי להיפתח לפעילות מלאה בעוד כשלושה שבועות, ב-1 בספטמבר. נכון לעכשיו, הנמל אמור לעסוק רק בפריקה וטעינה של מכולות ולא בפריקה וטעינה של מטען כללי.  לפני כחודש הנמל החל בפעילות של פינוי מכולות ריקות לטובת פתרון "משבר הקונטיינרים" שהכביד על נמלי ישראל, על היצואנים ועל היבואנים. בעורף הלוגיסטי של נמל אשדוד ונמל חיפה הצטברו בחודשים האחרונים עשרות אלפי מכולות שהקשו על עבודת הנמל, והשפיעו גם על מחירי האחסון עקב מחסור בשטח פנוי.

ההסתדרות ביקשה למנוע את האפשרות שנמל המפרץ יפעל גם בסקטור המטען הכללי וזאת בכדי להגן על הנמלים הממשלתיים מהתחרות הצפויה להם. בשלב הנוכחי סקטור המטען הכללי לא היה צפוי להיפתח לתחרות וזו הייתה צפויה להתרחש רק בתחום המכולות.

לפני כשבועיים, פנתה חברת SIPG הסינית למנכ"ל האוצר רם בלינקוב ולמנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק בבקשה להשתמש ברציפים 7 ו־8 בנמל חיפה לטובת פריקה וטעינה של מטען כללי בכדי לסייע לפתרון הפקק בנמלים, כדברי החברה. במכתב ציינה החברה כי היא מעוניינת להקל על העומס בנמלים על ידי שימוש ברציפים 7 ו־8 הריקים לצורך פריקה וטעינה של כלי רכב, מטען כללי ובפרט אוניות ברזל ועצים, באמצעות מנופי אונייה או מנופים ניידים. ב־SIPG טענו כי ככל שידוע להם, ההקמה של רציפים 7 ו־8 הושלמה וניתן להכשירם לצורך פריקת מטענים "בזמן קצר".


שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות