אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שיכון ובינוי, אגד ו־CRCC: "מישהו מנסה לסכל את זכייתנו במכרז הקו הסגול והקו הירוק" צילום: נת"ע

מעקב

שיכון ובינוי, אגד ו־CRCC: "מישהו מנסה לסכל את זכייתנו במכרז הקו הסגול והקו הירוק"

קבוצת החברות הגיבה להודעה של נת"ע כי תפסול את הצעתה אם לא תקבל הסברים משכנעים לתמחור הנמוך. טוענת: בדיקת ההצעה שלנו לא יכלה להיות אמיתית מפני שבוצעה בזמן קצר ועל בסיס מידע חלקי. גורמים בקבוצה: "אם ניפסל נתבע את נת"ע בארץ ובחו"ל, מתחת למים ומעל למים"

31.10.2021, 06:00 | יובל שדה

קבוצת אורבניקס המתמודדת במכרז הקו הירוק והסגול ברכבת הקלה בגוש דן, שמורכבת משיכון ובינוי, אגד ו־ CRCC הסינית, טוענת כי "מאן דהוא מנסה לסכל את זכייתה במכרז". במכתב תקיף שנשלח לנת"ע (החברה הממשלתית שמנהלת את הקמת קווי הרכבת הקלה בגוש דן)טוענת הקבוצה כי בנת"ע מדליפים מידע לתקשורת באופן שפוגע בה וכי בחינת ההצעה שהגישה היתה בעייתית וחלקית.

קראו עוד בכלכליסט:

גורמים מקבוצת אורבניקס אמרו ל"כלכליסט" כי הפער בין ההצעה שלהם לבין הערכת המחיר של נת"ע עומד על כ־10%בלבד. עוד טענו כי לא ניתן לשנות את תנאי המכרז לאחר שהוגשו הצעות, וכי אם ההצעה תיפסל "נתבע את נת"ע בארץ ובחו"ל, מתחת למים ומעל למים".

מנכ"ל נת"ע חיים גליק, צילום: נת"ע מנכ"ל נת"ע חיים גליק | צילום: נת"ע מנכ"ל נת"ע חיים גליק, צילום: נת"ע

הרקע למכתב הוא הצעת המחיר הנמוכה שהגישה אורבניקס למכרז הקו הירוק והקו הסגול, הצעה שלפי נת"ע היא "בלתי סבירה וזאתעד כדי חוסר כדאיות כלכלית". נת"ע ביקשה הסברים על המחירים הנמוכים אך אלה לא הניחו את דעתה, וההצעה נשלחה לבדיקה שלחברת הבקרה והייעוץ שבח הנדסה. גם בדיקה זו הניבה כי מדובר בהצעה עם תמחור בעייתי. בעקבות זאת נת"ע הודיעה לקבוצה כי אם לא יינתנו הסברים מספקים להיתכנותה הכלכלית – ההצעה תיפסל.

במכתב התגובה טוענת אורבניקס כי הדלפת המכתב לתקשורת גרמה לה "לנזקים שלא ישוערו" וכי ההדלפה מעידה שלא היתה כוונה אמיתית מצד נת"ע לבחון את הנושא. עוד טוענת אורבניקס כי הבדיקה של שבח לא יכלה להיות "אמיתית" מפני שבוצעה בזמן קצר ועל בסיס מידע חלקי. כמו כן תוהה אורבניקס מדוע הטענותהועלו רק עכשיו והאם בכלל ניתן לבדוק בזמן כה קצר הצעה שעבדו עליה "במשך שנה וחצי ובהשקעה של מיליונים".

המכתב מתייחס גם לכך שייתכן שנשקלו שיקולים הנוגעים לזהות החברות בקבוצה. הכוונה ללחצים אמריקאיים בנוגע להשתתפות CRCC הסינית במכרז. גורמים ממשלתיים אמרו ל"כלכליסט" כי לחצים אלו אמיתיים, וכי הממשלה לא פועלת בצורה טובה מספיק על מנת לפתור את העניין. מנת"ע נמסר: "מענה יישלח לגורמים המעורבים בזמן הקרוב".

לאחרונה בכירים בממשל ביידן התבטאו נגד המעורבות של חברות סיניות בכלכלות המזרח התיכון, ואמרו שהדבר עלול לפגוע ביחסים של המדינות הללו עם ארה"ב וכי הדבר אף עלול לפגוע בריבונות של אותן מדינות. חברת CRCC הוכנסה לפני מספר חודשים ל"צו איסור ההשקעה" של הנשיא ביידן. מדובר בצו שחתם עליו הנשיא האמריקאי בחודש יוני, שמהווה הרחבה לצו שחתם עליו טראמפ בעבר, ואוסר השקעה ב־59 חברות סיניות, שלפי הממשל האמריקאי קשורות במישרין או בעקיפין לצבא ולמודיעין הסיני.

בסך הכל ניגשו למכרזי הקו הירוק והסגול כחמש קבוצות, כאשר שלוש מתוכן כוללות חברות סיניות. רשימת הקבוצות שמתמודדות על הקמת שני הקווים החדשים במכרזים כוללת את CAF הספרדית בשיתוף שפיר; CRRC ו-CRCC הסיניות עם שיכון ובינוי ואגד; אלסטום בשיתוף אלקטרה ודן; CREC הסינית בשיתוף בומברדייה הקנדית, אקסלנס, קרן נוי והפניקס, והקבוצה החמישית הכוללת כאמור את צ'יינה הארבור, בשיתוף מנרב, אלייד וכלל.

הזוכות במכרז הקו הירוק והקו הסגול אחראיות בין היתר על הקמה ותחזוקה של מערכות החשמל, האיתות ואספקת הקרונות. לפי הערכות, שני הקווים מיועדים להשקה עד סוף 2027 ועלותם נאמדת בכ־30 מיליארד שקל. הם צפויים להתחבר לקו האדום (פ"ת־ת"א־בת ים) שמוקם בימים אלו וצפוי להיפתח בעוד יותר משנה.

מטעם נת"ע נמסר: "מכתב מענה מטעם נת"ע, יישלח לגורמים המעורבים בזמן הקרוב".

מנכ"ל שבח הנדסה עופר גריל: ״הבדיקה בוצעה באמצעות צוות מקצועי ומנוסה, בהם מהנדסים וכלכלנים בכירים. כפי שידוע היטב בענף התשתיות, שבח הנדסה מחויבת אך ורק לאמינות, מקצועיות, מצוינות ושקיפות, העומדים כנר לרגליה בכל פעילותה״.



שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות