אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מכונית הכסף: מה קונים הישראלים שנוהגים על יותר ממיליון שקל? אסטון מרטין DBX | צילום: יצרן

גלגל חמישי

מכונית הכסף: מה קונים הישראלים שנוהגים על יותר ממיליון שקל?

הקורונה עדיין כאן, הלקוחות בתחושה ש"חיים רק פעם אחת", ההייטקיסטים התעשרו, והיבוא האישי והיבוא המקביל פורחים. כל אלו מובילים לבום שטרם נראה במכירות מכוניות היוקרה. "מועדון המיליון" - קווים לדמותו

28.01.2022, 07:17 | תומר הדר

ענף הרכב הישראלי פותח את שנת 2022, בדומה לקודמותיה, בקול בכי ונהי. יבואני הרכב מתלוננים כבר כעת שאינם יכולים להשיג מכוניות חדשות בכמות מספקת, ובנוסף זמני אספקת המכוניות מתארכים והולכים. בקיצור, "המצב גרוע", אם להאמין ליבואני הרכב. אבל היבואנים בוכים היטב וגם יורים היטב, אם לשפוט לפי נתוני 2021, שהייתה שנת שיא לענף הרכב הישראלי.  

קראו עוד בכלכליסט:

מדיווחי יבואני הרכב משתקפת מגמה מעניינת בנוגע לדגמי 2022. כשיבואן רכב מגיש בקשת יבוא למכונית, משרד התחבורה מעבד את בקשתו והמכונית מגיעה בתוך שבועות ספורים. כבר בינואר יבואני הרכב השונים החלו בתהליכי רישום של מכוניות חדשות, שמחיריהן חורגים הרבה מעבר לתקציב של משפחה ישראלית ממוצעת. נתוני משרד התחבורה לחודש ינואר (שטרם הסתיים) חושפים בקשות יבוא בהיקף חסר תקדים למכוניות, שמחיריהן המוצהרים חוצים את רף מיליון השקלים. ינואר 2022, אם כן, נרשם כאחד החודשים העמוסים ביותר מבחינת היקף הייבוא של מכוניות שיצטרפו בקרוב ל"מועדון המיליון". 


פרארי F8 טריבוטו. שלכם תמורת 2 מיליון שקל, צילום: יצרן פרארי F8 טריבוטו. שלכם תמורת 2 מיליון שקל | צילום: יצרן פרארי F8 טריבוטו. שלכם תמורת 2 מיליון שקל, צילום: יצרן

ברשימת היבוא של החודש הזה ניתן למנות מספר דגמי ב.מ.וו 5 M במחיר מוצהר של 1.15 מיליון שקלים, דגמי ב.מ.וו 8 M במחיר מוצהר של כ-1.7 מיליון שקל, אאודי 8 R ב-1.2 מיליון שקל, מרצדס 400G ב-1.2 מיליון שקל, אסטון מרטין DBX בכ-1.7 מיליון שקל, שפע דגמי פרארי, כולל פרארי פורטופינו בכ-1.8 מיליון שקל ופרארי 8 F טריבוטו בכ-2 מיליון שקל, בנטלי קונטיננטל ב-2.2 מיליון שקלים ובנטלי פלינג ספר ב-2 מיליון שקלים. וזהו רק קצה הקרחון. נתונים אלה אינם כוללים מאות מכוניות, שבעליהן כבר נכנסו לרשימה של שנת 2022, ומחיריהן נעים בין חצי מיליון שקלים למיליונים.  

תגלית היבוא האישי

כאמור, חודש ינואר טרם הסתיים, וכבר נחשול אדיר של מכוניות יוקרה עושה את דרכו לארץ. גורמים בענף הייבוא של רכבי יוקרה מספרים על זינוקים מרשימים במסירות של מכוניות יוקרה בינואר, וגם בענף היבוא המקביל מדברים על משלוחים חסרי תקדים בהיקפם של רכבים במחיר של חצי מיליון שקל ומעלה.

 אבל מה הופך דווקא את ינואר 2022 לחודש כל כך מבוקש ביבוא מכוניות שמיועדות לעשירים? ובכן, ראשית, מדובר בשנה חדשה, ומי שרוכש מכונית, שמחירה חצי מיליון שקלים ומעלה, רוצה שנת מודל חדשה. אבל זאת לא הסיבה היחידה. המכוניות שנרשמות על ידי משרד התחבורה בינואר אינן בהכרח המכוניות שמגיעות בינואר. לפעמים מדובר במכוניות שמועד הגעתן מאוחר יותר, ומרישומי משרד התחבורה עולה שרבות ממכוניות היוקרה מיובאות לישראל ביבוא מקביל או ביבוא אישי. חלק ניכר מהדגמים החשמליים המובילים של אאודי, מכוניות הספורט-אקסטרים של ב.מ.וו ולא מעט דגמים של מרצדס - כל אלה רשומים על-ידי משרד התחבורה ככלי רכב שייובאו על ידי יבואני הרכב הוותיקים. לצדם מתגלה כמות בלתי מבוטלת של כלי-רכב שמגיעים ארצה דווקא ביבוא מקביל ועל ידי יבואני רכב אישיים, כלומר אזרחי ישראל שמביאים מכונית למטרתם הפרטית. 

תיפרדו מ-1.7 מיליון שקל. אסטון מרטין DBX, צילום: יצרן תיפרדו מ-1.7 מיליון שקל. אסטון מרטין DBX | צילום: יצרן תיפרדו מ-1.7 מיליון שקל. אסטון מרטין DBX, צילום: יצרן

בשנה שעברה עלה משמעותית היקף היבוא המקביל, ורבות היו מכוניות יוקרתיות. בהתחשב בעובדה שיבואני הרכב הגדולים רוכשים את המכוניות העממיות בזול יחסית, והישראלי הממוצע אינו אשף יבוא, אזי אין טעם ביבוא מכוניות עממיות ביבוא מקביל. אבל כשמדובר במכוניות יוקרתיות, המצב שונה: למי שמייבא מכונית יוקרה ביבוא אישי יש הידע והקשרים לייבא - ובמחיר זול יחסית. אפשר לומר שב-2021 "גילו" הישראלים את היבוא האישי והיבוא המקביל, והשנה הם מיישמים את מה שלמדו. 

"קורלציה בין גלי הלקוחות לגלי הקורונה"

אבל קיימת סיבה נוספת לזינוק בהיקף רישומי רכבי היוקרה בשנת 2022, וזה עוד לפני סוף החודש: ללקוחות יש כסף. גורמים בענף הרכב מדווחים על "היסטריה חסרת תקדים" למכוניות יוקרה, ועל לקוחות שמוכנים לעשות הכול כדי להקדים מסירות. גל האומיקרון תורם לכך לא מעט. "בין הקורונה ובין הלקוחות, שרוכשים מכוניות יוקרה, יש קורלציה מאוד מעניינת. הלקוחות באים בגלים, שלמרבה האירוניה מקבילים לגלי הקורונה", מסביר גורם בענף הרכב. "בשנה שעברה התרחש גל של הנפקות ויוניקורנים, אבל הלקוחות האלה לא היו בהכרח מהסוג שיקנה אאודי, מרצדס או פרארי. אנחנו מדברים כאן על ישראלים שגם אם יש להם 600 אלף שקל לקנות מכונית, הם יחשבו פעמיים. מה שקרה זה שהקורונה לא ממש עוזבת אותנו, והלקוחות בתחושה שחיים רק פעם אחת. למרבה האירוניה דווקא כשהקורונה זוקפת ראש, עולות המכירות של מכוניות יוקרה". 

הקורונה לא ממש עוזבת אותנו, והלקוחות בתחושה שחיים רק פעם אחת. למרבה האירוניה דווקא כשהקורונה זוקפת ראש, עולות המכירות של מכוניות יוקרה

המגמה הזו אינה תקפה רק לגבי לקוחות של "כסף חדש". גם הכסף הישן מושפע מהקורונה: "לקוחות שלנו מבינים שבפועל הקורונה כאן כדי להישאר, והם מחפשים מכוניות פינוק, אבל צריך להבדיל בין מכוניות שהן המיינסטרים הגרמני לבין מכוניות שהן באמת מעניינות: מרצדס E קלאס, אאודי 6 A. כל רכבי השטח, זה נחמד אבל זה משעמם להם. יש עליית רף מעניינת: אם כל החברים של הלקוח שלנו קנו את מכונית המנהלים של היצרנית הגרמנית, אז הלקוח שלנו יקנה את הגרסה הספורטיבית והחזקה כדי להרגיש יותר מיוחד משום שעכשיו קורונה, עכשיו חיים רק פעם אחת", מסביר גורם באחת הסוכנויות.

רכבי שטח: חצי מיליון שקל הם רק פתיחה

גורמים בענף הרכב מצביעים גם על צמיחה מואצת בביקוש לכלי-רכב מסוימים שעד כה לא זכו לתשומת לב רבה, בעיקר רכבי שטח יקרים - ואמריקאיים. כאן עיקר המיקוד אינו ביבואני הרכב הוותיקים אלא דווקא ביבוא מקביל וביבוא אישי, במיוחד של גרסאות אקסטרים של רכבי שטח של ג'יפ, כאלה שאינן מיובאות לישראל על ידי יבואנית ג'יפ הוותיקה. למשל, רנגלר שמצויד במנוע ענקי בעל שמונה בוכנות או רנגלר שמצויד בחבילת "ריקון", שמוסיפה לרכב גם צמיגים גדולים. 

מבוקשות: גרסאות משודרגות של ג מבוקשות: גרסאות משודרגות של ג'יפ רנגלר | צילום: יצרן מבוקשות: גרסאות משודרגות של ג

גם ברכבי השטח, הכסף הגדול מדבר והתחרות גדולה. ה"מתחרים" נפגשים בשטח כדי להשוות ביצועים, ומוכנים להוציא סכומי עתק. בעוד שמחיריהם של חלק מרכבי השטח, במיוחד של ג'יפ, נעים לפי המחירים ההצהרתיים בין 400 ל-500 אלף שקלים, בפועל יכולות להצטבר תוספות בהיקף של 100 אלף שקלים ואפילו יותר. לצד הרנגלר ניתן למצוא גם את הג'יפ גראנד צ'רוקי החדש, שאינו מיובא לישראל על ידי יבואנית ג'יפ הוותיקה, ועוד גרסאות אקזוטיות שונות של טנדרים של ג'יפ. לצד הג'יפים ניתן לראות ברשימה גם נוכחות נאה של פורד עם הברונקו

גם ביבוא ישיר וגם ביבוא שאינו ישיר, ובעיקר במקרה של היבואנים הלא-ישירים, הגרסאות שמגיעות לישראל מוצעות על-ידי היבואן בדרך כלל עם אבזור בשווי של עשרות עד מאות אלפי שקלים, מה שמקפיץ את המחיר מעבר לרף של חצי מיליון השקלים.

שנת רכבי העשירון העליון?

האם מגמה זו של ייבוא רכבי יוקרה תימשך עמוק לתוך השנה הנוכחית? התשובה היא כן, אלא אם יהיה מחסור בכלי רכב. אחת הסיבות העיקריות לכך היא שערי המטבע שפעלו עד כה לטובת הלקוחות שמייבאים את המכוניות ביבוא מקביל, כלומר לא ישירות דרך יבואן הרכב הוותיק. בקרב יבואני הרכב הוותיקים המחיר יחסית קשיח והיבואן גוזר קופון. המכוניות, כמובן, חדשות מהניילון והמחירים אינם זולים. 

ביבוא זעיר ניתן להעביר את הפרשי המטבע ישירות לכיסו של הלקוח, וגם להצטייד במכוניות שנסעו מעט יחסית בחו"ל ולכן נחשבות משומשות. ומעבר לכך, כאמור, המגפה עדיין כאן. הלקוחות, שרוכשים מכוניות יוקרה, צברו לא מעט כסף שהיה אמור להתבזבז על חופשות ובילויים. היוניקורנים, הספאקים וההנפקות עדיין בתנופה – והמשמעות של כל אלה היא ששנת 2022 מסתמנת כשנה בה יעלה על הכביש מספר בלתי מבוטל של מכוניות שמיועדות לעשירים.

תגיות