אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הפתעה: דווקא הפארם הרים את תוצאות רמי לוי סניף של גוד פארם | צילום: אוראל כהן

הפתעה: דווקא הפארם הרים את תוצאות רמי לוי

חברת רמי לוי שיפרה ב־2021 את הרווח הגולמי למרות ירידה במכירות. היעד עתה הוא תוכנית לפתוח כ־100 חנויות שכונתיות, לאחר שכבר רכשה את רשת "בית הפירות". אשר לעליות המחירים הצפויות, לפי הדו"ח זה תלוי במצב באוקראינה

31.03.2022, 11:51 | נורית קדוש

התחרות על מרכזי הערים לא עוצרת. רמי לוי מסמן את החנויות השכונתיות כמנוע צמיחה ונערך לפתוח בין 80 ל־100 חנויות שכונתיות. הכניסה האינטנסיבית למרכזי הערים, נועדה לסייע ללוי בהגדלת המכירות, אחרי שחתם את 2021 בירידה במכירות, למרות חיזוק זרוע הדיסקאונט.


קראו עוד בכלכליסט:

על כן בהתאם לתוכנית האסטרטגית, רכש לוי בחודש שעבר רשת חנויות עירוניות המונה שבעה סניפים ומחסן סיטונאי ופועלת בירושלים, בית שמש, כפר עציון וכנות תחת המותג "בית הפירות". הרכישה מהאחים אלון ויצחק חודדה, בתמורה ל־10 מיליון שקל, נעשתה באמצעות חברה בת בשם "פרש פוד", שהקים לוי לטובת העסקה. העסקה אושרה על ידי רשות התחרות, למרות כוח השוק הרב שיש ללוי באזור ירושלים.

ללוי יש כבר פעילות עירונית באמצעות קופיקס המפעילה 22 מרכולים שהוסבו בשנה החולפת למותג רמי לוי בשכונה, 12 סניפי סופר קופיקס ו־3 חנויות של שוויצריה הקטנה שרכשה החברה לפני שנתיים וחצי. המהלך יוצא לדרך, במקביל להשקה הצפויה של 50 סניפים של תת רשת חדשה של המתחרה ויקטורי, שתפעל במרכזי השכונות ולקראת השקת רשת חנויות סבן אילבן בנובמבר הקרוב על ידי אלקטרה צריכה.


הירידה של 2.2% במכירות רשת המזון של רמי לוי ב־2021, נרשמה למרות פתיחת שלוש חנויות חדשות, ואלו הסתכמו ב־5.83 מיליארד שקל. מכירות החנויות הזהות ברשת ירדו בשיעור חד יותר, של 5.3%. צמיחת פעילות רשתות גוד פארם וקופיקס ופעילות הסלולר של החברה, סייעה לקבוצה למתן את ההרעה בתוצאותיה ולחתום את השנה עם ירידה של 0.2% במכירות, שהסתכמו ב־6.45 מיליארד שקל.

למרות הירידה במכירות, שיפרה חברת רמי לוי שיווק השקמה את הרווחיות הגולמית, המשקפת את הפער בין מחיר קניית המוצרים על ידי החברה לבין המחיר במכירתם לצרכן. עלייה של 4.4% ברווח הגולמי של החברה הובילה לשיפור הרווחיות הגולמית ל־23.6% מהמכירות, לעומת 22.6% ב־2020. את השיפור הסבירה החברה בשיפור בתנאי הסחר ותרומת המותג הפרטי, שמחירי חלק ממוצריו עלו בשנה שעברה — ושהגיע לנתח של 20% ממכירותיה.

העלייה ברווח הגולמי, תוך שמירה על היקף ההוצאות, הובילה לעלייה של 14% ברווח התפעולי של החברה, שהסתכם ב־321 מיליון שקל. בעקבות כך, השתפרה הרווחיות התפעולית ל־5% מהמכירות לעומת 4.4% ב־2020.

באוקטובר האחרון נחקר לוי באזהרה ברשות התחרות, במקביל לבכירים נוספים בענף, בחשד להסדר כובל. זאת, לאחר שורת התבטאויות בתקשורת ביחס לצורך בהעלאת מחירים. בנושא עליות המחירים העתידיות, ציינה הקבוצה בדו"ח כי העימות הצבאי באוקראינה, עלול להיות בעל השלכות עולמיות ומקומיות על רמות המחירים של מוצרים ושל הובלה ימית.


 מנכ"ל גוד פארם, אדם פרידלר, צילום: דנה קופל מנכ"ל גוד פארם, אדם פרידלר | צילום: דנה קופל  מנכ"ל גוד פארם, אדם פרידלר, צילום: דנה קופל

הכסף מגיע מהפארם

בכוונת החברה להמשיך בהרחבת פעילותה בתחום הדיסקאונט ולהערכתה, לרשת הדיסקאונט המונה 56 סניפים, יש פוטנציאל התרחבות ל־20 סניפים נוספים, באזורים שבהם אינה פועלת עדיין, מבלי שאלו יצרו קניבליזציה לסניפי הרשת הפעילים. בנוסף, בשבוע הבא צפויה החברה להשיק חנות ראשונה בפורמט Cash and Carry בחיפה, למכירה למכולות ועסקים קטנים, תחת מותג רמי לוי לעסקים, והחברה צופה פתיחתם של כארבעה מרכזים נוספים כאלה במהלך 2022 — שיתחרו בשופרסל השולטת בתחום.

רשת גוד פארם מפעילה היום 45 סניפים וכעת מוקמים חמישה סניפים נוספים. בשנתיים האחרונות, הכפילה החברה את מספר הסניפים ברשת ובכוונתה לפתוח בשנים הקרובות עוד 50 סניפים. בינואר השנה זכתה גוד פארם במכרז משרד הבריאות לאספקת ערכות בדיקה מהירה לאבחון קורונה בהיקף של כ־250 מיליון שקל. בעקבות כך ולאור העלייה בהיקף המכירות של בדיקות אנטיגן מתחילת השנה, צופה החברה כי מכירות גוד פארם יתרמו משמעותית להכנסות החברה ברבעון הראשון של 2022.


רמי לוי על רקע סניף של "רמי לוי בשכונה", צילום: אוראל כהן רמי לוי על רקע סניף של "רמי לוי בשכונה" | צילום: אוראל כהן רמי לוי על רקע סניף של "רמי לוי בשכונה", צילום: אוראל כהן

על תרומתה של גוד פארם ללוי, ניתן ללמוד מכך שמכירות מגזר "אחרים", הכולל את גוד פארם, קופיקס ופעילות חברת התקשורת, צמחו ב־23.1 מיליון שקל ל־665.3 מיליון שקל. העלייה הושגה מצמיחת קופיקס שהכנסותיה עלו ב־15 מיליון שקל ומצמיחת גוד פארם שאחראית ליתרת הסכום, יחד עם פעילות התקשורת. התרומה של הרשת, באה לביטוי בצורה משמעותית יותר בשורת הרווח התפעולי, שצמח ב־59% ל־59.8 מיליון שקל. עיקר הצמיחה ברווח התפעולי הושגה מרשת גוד פארם ופעילות התקשורת, שכן הרווח התפעולי של קופיקס הסתכם בכ־2 מיליון שקל. השיפור ברווחיות של שיווק השקמה, הזניק ב־20.4% את הרווח הנקי שחצה לראשונה את רף 200 מיליון השקלים.

לאחר פרסום הדו"חות, הכריזה החברה על חלוקת דיבידנד בסך של כ־64 מיליון שקל. עלות שכרם של חמשת בכירי החברה הסתכמה ב־9.1 מיליון שקל, ש־4 מיליון שקל מהסכום הם לרמי לוי, בעל השליטה (39.8%) המכהן כמנכ"ל. עלות שכרם של רעייתו עדינה העובדת בחברה בחצי משרה כסמנכ"ל וגזברית ועלות שכרם של בתו יפית המשמשת סמנכ"לית שיווק וחתנו אופיר אטיאס המשמש מנהל פיתוח, הסתכמה ב־1.38 מיליון שקל. בחברה מועסקים עוד 11 אחים וגיסים של לוי, בעלות שכר כוללת של 3.1 מיליון שקל.

תגיות