אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
גוגל תכריז רשמית על פרויקט הכבל התת ימי שיחבר בין אירופה לאסיה - ויעבור בישראל אניה של גוגל מניחה כבל תת ימי | צילום: Google

בלעדי

גוגל תכריז רשמית על פרויקט הכבל התת ימי שיחבר בין אירופה לאסיה - ויעבור בישראל

הפרויקט כולל הנחת שני כבלים שיחברו בין הודו, עומאן, ג'יבוטי, ערב הסעודית וירדן, לאיטליה, צרפת, יוון וישראל, בהיקף השקעה של מאות מיליוני דולרים. החיבור בין שני הכבלים יעבור קרקעית בישראל, לאחר עבודות תשתית שתבצע בזק עבור השותפות בפרויקט

29.07.2021, 16:00 | רועי ברגמן

ענקית הטכנולוגיה גוגל צפויה להכריז היום (ה') רשמית על עבודות פרויקט הכבל התת ימי שיחבר בין אסיה לאירופה ויעבור בישראל; כך נודע ל"כלכליסט". התוכנית להנחת הכבל נחשפה לראשונה ב"וול סטריט ג'ורנל" בנובמבר אשתקד, אך לא זכתה עד היום לתגובה רשמית מהחברה. מדובר בשיתוף פעולה בין חברת הענן של גוגל לחברת ספארקל (Sparkle), שבשליטה מלאה של טלקום איטליה, יחד עם שותפים נוספים. היקף ההשקעה בפרויקט הוערך בכ-400 מאות מיליון דולר על ידי חברת הייעוץ Salience Consulting מדובאי.

קראו עוד בכלכליסט:

הפרויקט כולל הנחה של שני כבלים תת ימיים: הראשון - בלו (Blue) - יחבר בין איטליה, צרפת, יוון וישראל, והשני - ראמן (Raman) - על שם הפיזיקאי צ'נדרסקארה ראמן ההודי, זוכה פרס נובל לפיזיקה בשנת 1930, יחבר בין ירדן, ערב הסעודית, ג'יבוטי, עומאן והודו. החיבור בין הכבלים יעבור יבשתית דרך ישראל, כאשר הקו "בלו" יחובר מול חופי תל אביב והקו "ראמן" באיזור הגבול של ישראל וירדן, בצמוד לאילת.

שתי מערכות הכבלים מצוידות ב-16 זוגות של סיבים אופטיים וצפויות להתחיל לפעול בשנת 2024. בהמשך מתכוונות השותפות בפרויקט לקדם הקמה של נקודות חיבור נוספות ולקשר בין שתי המערכות באמצעות נכסי רשת יבשתיים נוספים. 

לפי ההערכות פרוסים ברחבי העולם כ-600 כבלי תקשורת שמחברים בין מדינות ויבשות לצורך תעבורת האינטרנט, חלקם תת ימיים וחלקם יבשתיים. הנחת הכבל החדש של גוגל דרך ישראל מתאפשרת הודות לנרמול היחסים בין מדינות המפרץ לישראל בשנה שעברה והרצון של גוגל שלא להעביר את הכבל דרך מצרים, שנחשבת לצוואר הבקבוק כשכיום עוברים דרכה מספר כבלי נתונים שמחברים בין אירופה לאסיה. העקיפה של מצריים באמצעות ישראל תאפשר לגוגל, כך לפי ההערכות, להקטין את העלויות וגם את הסיכון שבהעברת כבל נוסף באיזור שבו עוברים כבלי התקשורת האחרים.

מי שעתידה לבצע את החיבור הקרקעי שיעבור בישראל עבור גוגל בין שני הכבלים – זה שיגיע מכיוון אסיה וזה שיגיע מהים התיכון – היא חברת בזק, שזכתה במכרז שקיימה החברה לפני כשנה באחד מפרויקטי התשתית היוקרתיים בישראל בשנים האחרונות. פרטי המכרז היו חסויים ולא נחשפו, גם לא בדיווחי בזק לבורסה.

הנחת הכבל היא חלק ממירוץ חימוש של ענקית הטכנולוגיה מול מתחרותיה המרכזיות – פייסבוק, אמזון ומיקרוסופט - שמתחרות איתה בזירת שירותי הענן והדאטה סנטרס. כבל בבעלות החברות, בשונה מכבלי מידע שהם שוכרות את שירותיהם, מבטיח להן שליטה על התעבורה בקו והבטחה שהקיבולת תספיק כדי לשרת את הלקוחות מבלי "לחלוק" בו עם המתחרות. הכבלים החדשים, מצוידים בטכנולוגיה החדישה ביותר, צפויים לקצר משמעותית את זמן השהייה בעת העברת המידע על גביהם וכן מאפשר לגוגל שליטה גדולה יותר על אבטחת המידע שעובר ברשת.

אניה של גוגל מניחה כבל תת ימי, צילום: Google אניה של גוגל מניחה כבל תת ימי | צילום: Google אניה של גוגל מניחה כבל תת ימי, צילום: Google

פרויקט הנחת הכבל התת ימי בין אסיה לאירופה היא חלק ממהלך גלובלי של גוגל שנועד לחבר את כל היבשות בעולם, במטרה לתמוך בקישוריות ובלקוחות הענן של גוגל. ביחד עם שני הכבלים המתוכננים יהיו לגוגל 18 השקעות בכבלים תת ימיים ברחבי העולם. רק בחודש שעבר חשפה גוגל את פרויקט "פירמינה", שמחבר בין החוף המזרחי של ארה"ב לדרום אמריקה עם שלוש נקודות השקה בארגנטינה, ברזיל ואורוגוואי, ומתווסף לכבל שהחברה הניחה בין ארה"ב לצ'ילה. 

במרץ הכריזה גוגל על הנחת כבל שיחבר בין אסיה לארה"ב, עם נקודות השקה בסינגפור, אינדונזיה וגואם, לקליפורניה. בפברואר השנה הודיעה גוגל כי הכבל התת ימי שהניחה בין ארה"ב לאירופה (נקודת ההשקה היא בצרפת) מתחת לאוקיינוס האטלנטי החלה לעבוד, שנתיים אחרי שהכריזה על הקמתו. הכבל החדש מאפשר תעבורה בקצב של 250 טרהבייט לשנייה.

עבור ישראל יש משמעות בהנחת הכבל של גוגל, שיהווה חיבור רביעי בין ישראל לעולם. נכון להיום פועלים בישראל שלושה כבלים תת ימיים של החברות בזק בינלאומי, מד נאוטיליוס של טלקום איטליה וטמרס טלקום, שמספקים את כל הצרכים העכשוויים של ישראל בתעבורת האינטרנט. הקו החדש צפוי לפעול בטכנולוגיה המתקדמת ביותר וסביר שגוגל תאפשר לחברות מסחריות שיחפצו בכך להתחבר אליו וליהנות מרוחב פס עדיף בהרבה על הקיימים, שנחשבים לבעלי טכנולוגיה מיושנת יותר.

תגיות