אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
דיפלומט לא ביטלה את ההתייקרות למסעדות ירושלים (ארכיון) | צילום: שלו שלום

בלעדי

דיפלומט לא ביטלה את ההתייקרות למסעדות

יום לפני שדיפלומט הודיעה שהיא נסוגה מהעלאות המחירים לרשתות השיווק בשל הלחץ הציבורי, נכנס לתוקף מחירון חדש של היבואנית ובו התייקרות עשרות מוצרים למסעדות ובתי קפה

08.02.2022, 06:00 | אורנה יפת

לפני כשבוע פנו שרי האוצר והכלכלה לספקי המזון, בבקשה לעצור את גל ההתייקרויות שעליו הודיעו כמה ימים לפני. בין מובילי גל עליות המחירים היו היצרנית המקומית אסם וענקית היבוא וההפצה דיפלומט.

קראו עוד בכלכליסט:

הלחץ הציבורי והתקשורתי הוביל את שתיהן בתוך כמה ימים להודיע בריש גלי על נסיגה מאותם צעדים. מנכ"ל ובעל השליטה בדיפלומט נעם וימן כתב במכתב תשובה לשרים כי "אנו נענים לבקשתכם, ולמרות הנזק הכספי, דוחים את העלאת המחירים שהוכרזה על ידינו עד לאחר פסח, בעודנו מצפים לראות את תרומתה של הממשלה בהקלה בנטל". אז דיפלומט אמנם נסוגה מכוונתה לייקר את עשרות מוצריה ברשתות השיווק, אבל היא שכחה לספר לאוצר, וגם לציבור, שהתייקרות משמעותית אחת היא כבר הוציאה לפועל. 

אורנה ברביבאי שרת הכלכלה והתעשייה, אבי מועלם אורנה ברביבאי שרת הכלכלה והתעשייה | אבי מועלם אורנה ברביבאי שרת הכלכלה והתעשייה, אבי מועלם

יבואנית המזון דיפלומט העלתה מחירים לבעלי מסעדות, בתי קפה וברים כבר ב־1 בפברואר 2022, זאת בעוד ברשתות השיווק הודיעה החברה על העלאת מחירים החל מ־1 במרץ, שממנה היא כאמור נסוגה. דיפלומט אולי זכתה באהדה רגעית מהציבור, אך זה אינו יודע שעליות המחירים של היבואנית צפויות להתגלגל אליו בדרך אחרת — לא על מדפי רשתות המזון, אלא במנות במסעדות ובבתי הקפה.

דין אחר לבית קפה קטן

דיפלומט היא שחקנית משמעותית בשוק המסעדנות, ובין היתר במסעדות אסייתיות, איטלקיות ופיצריות. החברה ייקרה את המוצרים למסעדות ובתי קפה ב־5% עד 27%. כך הודיעה היבואנית, בחודש שעבר, ללקוחותיה בשוק המוסדי: "כיבואנים אנו ממשיכים להתמודד בתקופה זו מול עלייה מתמדת בהוצאות השילוח, לצד עליות מחיר דרמטיות מספקים בשל התייקרות ובעיות זמינות של חומרי הגלם לייצור ומוצרי אריזה. לאור זאת, החל מ־1.2.22 אנו נאלצים להעלות מחירים לחלק מהמוצרים... נמשיך לעשות ככל שביכולתנו על מנת להעניק לכם רמת מלאים ושירות גבוהה מכל מגוון המוצרים בכלל ובמוצרי הליבה בפרט".  

כך ייקרה דיפלומט את קטשופ היינץ למסעדות ב־11.5%, מיונז היינץ ב־7.5% וחרדל דיז'ון ב־29%. מחירם של הקמחים שהיא משווקת לשוק המוסדי עלה ב־15%-14%, מגוון אריזות עגבניות מרוסקות, מקולפות ורסק עגבניות ב־14%, אריזות ארטישוק ב־15%, צנצנות דובדבן אמרנה ב־15%, ואורז לריזוטו התייקר ב־6%.  


בעל השליטה בדיפלומט נעם וימן, צילום: קרן בן ציון בעל השליטה בדיפלומט נעם וימן | צילום: קרן בן ציון בעל השליטה בדיפלומט נעם וימן, צילום: קרן בן ציון


דיפלומט היא יבואנית משמעותית של מוצרי מזון ומוצרים נלווים מהמזרח הרחוק למסעדות וגם לרשתות השיווק, ואלה התייקרו עבור המסעדנים בעד 27%. כל מגוון הצ'ופסטיקס התייקר ב־25%, טמפורה ב־27%, ורוטב צ'ילי ב־20%. כל מגוון האיטריות שמשווקת החברה התייקר לשוק המוסדי ב־22%, אצות שמשווקת דיפלומט התייקרו ב־5%, אורז לסושי ב־12%, וקרם קוקוס ב־10% עד 12%. דיפלומט הסבירה כי העליות נובעות מעלייה בחומרי הגלם בעולם, וכי הספקים עימם עובדת ייקרו את המוצרים. 

דיפלומט הונפקה בבורסה בת"א במרץ 2021, אך היא אינה חושפת כמה מהכנסותיה מגיעות מרשתות השיווק וכמה מהשוק המוסדי. מסעדות ובתי קפה נכללים בדו"חותיה תחת פעילות "ישראל", וזו היא הפעילות השנייה הכי רווחית של היבואנית, אחרי קפריסין. שיעור הרווח של החברה בישראל עומד על 6%. הרווח התפעולי בישראל הסתכם ב־92 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 — שחיקה לעומת התקופה המקבילה אשתקד שנובעת ממענק של 11.5 מיליון שקל שקיבל וימן בעת ההנפקה. בשלושת הרבעונים הראשונים של 2021 רשמה החברה רווח נקי של 62 מיליון שקל, זינוק של 20%.

מסעדנים סיפרו ל"כלכליסט" כי בדיפלומט הודיעו להם כי הקפאת המחירים לא כוללת את שוק המסעדות, אלא את רשתות הקמעונאות בלבד. בדיפלומט לא סיפקו הסברים למה לא לפעול באופן שווה כלפי כל הלקוחות של החברה, אבל יש לכך שני הסברים מאוד ברורים —  הראשון קשור לביקורת הציבורית האגרסיבית שספגה דיפלומט, והשני הוא יתרון הגודל.  

אין כוחה של שופרסל ככוח השוק של מסעדה או בית קפה קטן או אפילו רשת בתי קפה. אלו אינם קונים מדיפלומט את כמויות המזון שרוכשות מהיבואנית רשתות מזון כמו שופרסל, רמי לוי, או מגה־יינות ביתן. לכן, דיפלומט יכולה לספוג ירידה זמנית ברווחיות כאשר מדובר בשופרסל שקונה ממנה מאסות של מוצרים, ועדיין הרווחיות שלה מהסכמים מול הרשת תישאר גבוהה. 

כך, על אף היותה של דיפלומט יבואנית ענקית, היא שבויה של שופרסל, מגה או רמי לוי שיווק השקמה, שיכולות להסתדר בלעדיה ולרכוש את המוצרים שלה מספקים מתחרים. הן גם יכולות לייבא בעצמן ואפילו עושות את זה. אם מסעדה מסוימת תפסיק לקנות מדיפלומט, ההשפעה של זה על היבואנית תהיה זניחה, אבל הפגיעה במסעדן שיחסרו לו חומרי גלם עלולה להיות הרסנית.

שורת התבטאויות של בכירים בשוק המזון הובילה בתחילת נובמבר לסערה ציבורית ולאחריה פתחה רשות התחרות בחקירה בחשד לתיאום מחירים בשוק המזון. בכירי רשתות המזון והספקיות הגדולות נכנסו ויצאו מחדרי החקירות, ובהם היה גם וימן. ב־30 בנובמבר פרסמה דיפלומט את דו”ח הרבעון השלישי של 2021 שבו ציינה כי בשנה האחרונה נרשמה פגיעה בשרשרת האספקה העולמית כתוצאה ממחסור במכולות להובלה ימית. עוד ציינה החברה כי היא חווה עיכובים בשחרור הסחורה בנמלי הים בעולם ובין היתר בישראל. עלויות ההובלה לדיפלומט מאירופה לישראל עלו בעשרות אחוזים ומהמזרח הרחוק לישראל במאות אחוזים לעומת תקופה מקבילה אשתקד, ציינה דיפלומט. 



ירושלים , צילום: שלו שלום ירושלים | צילום: שלו שלום ירושלים , צילום: שלו שלום


גם טמפו ייקרה למסעדות

בזמן שהאש הופנתה בחודשים האחרונים בעיקר לספקי המזון הגדולים, שרי הכלכלה והאוצר פספסו לא מעט יבואניות מזון שמתכוונות להעלות בחודש הבא מחירים למסעדות וכאלה שכבר העלו בחודשיים האחרונים. כך חברת טמפו שלחה למסעדנים מחירונים חדשים שייכנסו לתוקף ב־1 במרץ. גם טמפו סיפרה למסעדנים על ההתייקרויות חסרות התקדים של חומרי הגלם והאריזה ועל כך שכל ספקי המוצרים המיובאים העלו מחירים של המוצרים. "לא נותרה לנו ברירה, לראשונה זה כמה שנים, אלא לבצע עדכון מחיר של חלק ממוצרי החברה... מחירון משקאות האלכוהול כולל את עדכון מס הקנייה", כתבה החברה ללקוחותיה.  

כך מארזי הקפה שמוכרת טמפו לשוק המוסדי באריזות של 0.5 עד 1 ק"ג יתייקרו ב־5%. מחירו של כל מארז יעלה לאחר ההתייקרות בין 400 ל־900 שקל. בירה נשר מאלט בבקבוק תתייקר ב־5%. מרבית מותגי האלכוהול של טמפו יתייקרו ב־4%, ובהם בירה איגל בפחית, וחלק ממוצרי בירה גולדסטאר, הייניקן, פאולנר ומרפיס. גם בקרדי בריזר, סודה וביטר למון יתייקרו בשיעור זהה. את המותג נסטי מייקרת טמפו בלא פחות מ־8% למארז למסעדנים. מחירו של משקה האנרגיה XL יעלה ב־4%, מותג המים המינרליים סן בנדטו יתייקר ב־7.5%-3%, ואקווה נובה ב־3%. טמפו היא גם יבואנית ומפיצה גדולה של יינות במגוון מותגים, ואלה יתייקרו בעד 10%. 

כפי שנחשף ב"כלכליסט" גם יבואנית המזון ריסטרטו מקבוצת קוקה־קולה הודיעה ללקוחותיה על התייקרות מחירי המוצרים שתיכנס לתוקף ב־1 במרץ, ועל פי מסעדנים, גם היא לא חזרה בה מהודעתה. ריסטרטו קיבלה אף היא מכתב משרי האוצר והכלכלה אך לא הודיעה כי היא חוזרת בה מהכוונה להעלות מחירים. החברה משווקת, בין היתר, את רוטב העגבניות MUTTI, ומגוון קמחים, שמנים וממרחים שמשווקים גם למסעדות וגם לרשתות קמעונאיות.  

והרשימה לא מסתיימת כאן. המסעדנים ספגו בחודשים האחרונים עליות מחירים גם מצד נטו, וילי פוד, יבואנית הגבינות א. סיימן (שמוחזקת בחלקה על ידי טמפו), ישראקו מקבוצת טיב טעם, יבואנית המזון אימפורט פור יו ומחלבות רמת הגולן. "ולו בשל מראית העין, היה נכון שיבואניות המזון יעצרו את עליות המחירים גם לשוק המוסדי ולא רק לקמעונאים", אמר אחד המסעדנים. 



תגיות