TechTalk
אפשר להירגע: האדם לא צפוי לאבד בקרוב שליטה על ה-AI
השפה תהיה טבעית יותר, הסימולציות תהיינה מדויקות יותר, התאומים הדיגיטליים ייראו אמיתיים יותר ושרשרת האספקה תהיה יעילה יותר. מיכאל כגן, סמנכ"ל הטכנולוגיה של NVIDIA, מבטיח שלפחות בעתיד הנראה לעין, הבינה המלאכותית לא תחליף את האדם, אלא תהיה חברת אמת
בינה מלאכותית או AI (ר"ת Artificial Intelligence) היא אחת מפריצות הדרך הטכנולוגיות המשמעותיות שעשה המין האנושי והיא חולשת על מגוון רחב של טכנולוגיות ומשפיעה על ארגונים ועסקים מכל הסוגים, ועל חייהם של כל בני האדם. אין תעשייה שבינה מלאכותית לא השפיעה עליה, או תשפיע עליה בקרוב. 2021 הייתה שנה שבה העולם התקדם משמעותית בפיתוח בינה מלאכותית וב-2022 האנושות תצעד בעזרתה קדימה רחוק אף יותר. אלה התחומים שבהם יתמקדו מאמצי הבינה המלאכותית במהלך העתיד הנראה לעין:
קראו עוד בכלכליסט:
סימולציות ועולמות וירטואליים: פלטפורמות המיחשוב מבוססות הבינה המלאכותית מאפשרות לדמות במדויק את העולם האמיתי ולאפשר שיתופי פעולה בסביבה הווירטואלית. המודלים הללו, המדויקים מבחינה פיזיקלית, ייצרו כמויות גדולות של מידע סינתטי שיאפשר לאמן מודלים של בינה מלאכותית לצורך דיוק רב יותר מזה המתאפשר כיום. בנייה מדויקת ומפורטת של מה שמכונה "תאום דיגיטלי" (Digital Twin), בו יש ייצוג לכל דבר שקיים בעולם האמיתי – מטוסים, מכוניות, מפעלים, גשרים, ערים, ואפילו כדור הארץ עצמו – הוא אחד האתגרים הכבירים של מדעי המחשב.
תעשיות רבות מתחילות לבחון ולאמץ תאומים דיגיטליים בעולמות וירטואליים, ולהבין את משמעות החיסכון הכלכלי והתפעולי האדיר שהם מגלמים. כשלכל דבר שאנחנו בונים בעולם האמיתי יהיה מקביל בעולם הווירטואלי, נוכל לחוות, לבדוק ולבצע אופטימיזציה של עיצובים מורכבים הרבה לפני שנתחייב לבנות אותם בעולם האמיתי, ולהתמודד עם האתגרים הגדולים ביותר של האנושות. כתוצאה מכך, נוכל לספק מוצרים מהר יותר, לחסוך מיליארדי דולרים במגוון תעשיות, לשמור על כדור הארץ ולהתמודד כראוי עם משבר האקלים.
שפה טבעית: הסינרגיה שבין החומרה לתוכנה ולטכנולוגיות בינה מלאכותית חווה פריצת דרך משמעותית בתחום עיבוד השפה הטבעית (Natural Language Processing). ב-2022 חברות ימהרו לפתח ולהטמיע כלים חדשים של כלי שיח מבוססי בינה מלאכותית שיאפשרו לנו לעבוד ביעילות רבה יותר, בעזרת עיבוד שפה טבעית. עסקים שיפעילו כלי דיבור וטקסט לתקשורת עם הלקוחות יבינו טוב יותר את ההקשר או את הסנטימנט של מה שאומרים בני האדם. האם הלקוח מתוסכל? האם הבוס העיר הערה סרקסטית? יותר חברות תוכלנה להבין בניואנסים הללו בדיוק כמו בני האדם. בנוסף, דיבור סינתטי יהפוך למשכנע ולבעל יכולת הבעה כמעט כמו הקול האנושי, כך שסקטורים כמו בנקאות, קמעונאות ובריאות יוכלו לשפר את השירות ללקוחותיהם בעזרת סוכנים חכמים עם יכולות הבנה שטרם נראו.
מכוניות שניתנות לשדרוג מרחוק: כבר היום בינה מלאכותית משנה את חווית הנהיגה. בשנה הבאה נראה יותר יצרניות רכב מטמיעות ארכיטקטורות מבוססות תוכנה התומכות ביישומים ובשירותים חדשים באמצעות עדכוני תוכנה אוטומטיים, בדיוק כמו הטלפונים שלנו - מה שאומר שכלי רכב ישפרו את ביצועיהם ואת בטיחותם כל הזמן. בנוסף, יצרניות רכב תכשרנה מודלים של בינה מלאכותית ורשתות נוירונים בעולמות וירטואליים לצד נסיעות מבחן בעולם האמיתי על מנת לבחון מכוניות אוטונומיות במגוון מצבי נהיגה שמסוכן מדי להושיב עבורם נהג אנושי על ההגה ולאמן אותן טוב יותר לכבישים האמיתיים. זאת ועוד: בקרוב גם נתחיל לראות מכוניות משתפות פעולה בינן לבין עצמן בזמן נסיעה בכבישים כדי למנוע פקקים ותאונות דרכים.
אוטומציה של שרשרת האספקה:
הבינה מלאכותית תעזור לייעל תהליכים מורכבים כמו ניהול שרשראות אספקה - נושא קריטי עבור קמעונאים שרוצים לעמוד בדרישות הלקוחות לזמינות מוצרים ולאספקה מהירה. הבינה המלאכותית תאפשר חיזוי מדויק יותר, שיבטיח שחומר הגלם הנכון זמין בפס הייצור של המוצר הנכון בזמן המתאים ביותר על מנת לוודא שהמוצר יגיע לחנות הנכונה בדיוק בזמן לרכישה, באמצעות מערכות הזמנה אוטומטיות – מעין עמדות "קיוסק".
נראה גם הטמעה של בינה מלאכותית בראייה ממוחשבת ומעורבות גבוהה יותר של רובוטיקה במרכזי ההפצה - למשל, מלגזות אוטונומיות, רובוטים חכמים, ומערכות אחסון חכמות, שיעזרו לצמצם את הזמנים המתים על גבי מסועים, להפוך את האיסוף והאריזה ליעילים ולהגביר את התפוקה. שנוסף, נראה קמעונאים בסופרמרקטים ובחנויות הגדולות שמציעים חוויית קניה מותאמת אישית, מבוססות אנליטיקה של וידאו וחיישנים. בחנויות ובקניונים, בינה מלאכותית תעבד כמויות אדירות של נתונים בזמן אמת ותתאים ללקוחות הצעות מוצרים להנעה של חוויה קניה מותאמת אישית.
אנו בעיצומה של מהפכת בינה מלאכותית שתמשיך לשנות את העולם שאנחנו מכירים היום. היא לא מיועדת להחליף את האדם, אלא יוצרת למעשה צוות של אדם ומכונה הפועלים יחד: המכונה מעבדת כמות נתונים שאף אדם לא יכול לעבד ומפיקה תובנות והמלצות עבור האדם, שיקבל, בתורו, החלטות שאף מכונה לא יכולה לקבל.
מיכאל כגן הוא סמנכ"ל הטכנולוגיה של NVIDIA