אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

הקברניט

הטיל הסודי שמשנה את חוקי המלחמה באוקראינה

נשק אמריקאי על מטוס סובייטי בשירות אוקראיני עשוי לסמן מפלה עצומה לצבא הרוסי; מהו הטריק, איך זה יעבוד בשדה הקרב, ואיזה מחיר ישלמו האוקראינים אם התוכנית תיכשל?

10.09.2022, 08:02 | ניצן סדן

שלום, כאן הקברניט; בחודש האחרון הגיעו דיווחים מוזרים מזירת אוקראינה הבוערת. גורמים רשמיים ברוסיה פרסמו תמונות של רסיסי טיל אמריקאי שנועד לחסל מכ"מים. כמה אמריקאי? כזה שאף מטוס של אוקראינה לא יכול לירות. האם התחילה מעורבות ישירה של נאט"ו בגזרה? חס וחלילה. אבל הרסיסים הללו הם סימן חשוב למהלך מאוד מעניין ויצירתי - שיוכל לשנות את חוקי המשחק בשטח, ואפילו להכריע את עתיד המלחמה הזאת.


לטורי "הקברניט" הקודמים:

נתחיל בטיל: קוראים לו AGM88 HARM, שזה ראשי תיבות של טיל מהיר נגד קורנים. כל מכ"מ נשען על שידור גלי רדיו, שפוגעים בעצמים וחוזרים לאנטנה שלו. לפי כיוון, זמן ואופי ההחזרים, יכול המכ"מ להבין מה הוא גילה ולאן זה מתקדם. טיל נגד קורנים יודע לזהות את השידורים האלה ולהתביית על המכ"מ עצמו.

רסיסי טיל HARM שנמצאו בשטח בשליטה רוסית, צילום: MilitaryAviationinUA רסיסי טיל HARM שנמצאו בשטח בשליטה רוסית | צילום: MilitaryAviationinUA רסיסי טיל HARM שנמצאו בשטח בשליטה רוסית, צילום: MilitaryAviationinUA

זה אומר שכשמפעילים אנטנה של סוללת נ"מ, מכ"מ ארטילרי או מערך גילוי זירתי, הטיל יכריז "מצאתי!" ואפשר לירות אותו למטרה. הוא מאוד מהיר בשביל נשק אוויר-קרקע, ויודע לפגוע באנטנה בדייקנות גם אם המכ"מ הפסיק לשדר.

ככל שיגיע לאזור המטרה מגבוה יותר, יוכל לכסות יותר שטח יותר זמן, ולקבל מיקום מדויק יותר של המשדר הסורר. וכך, ייפגע בול גם אם סוללת הנ"מ כיבתה את המכ"מ. המטרה: לעוור מערכי הגנה של האויב.

טיל HARM מחסל מכ"מ של רכב שיגור נ"מ, צילום: Raytheon טיל HARM מחסל מכ"מ של רכב שיגור נ"מ | צילום: Raytheon טיל HARM מחסל מכ"מ של רכב שיגור נ"מ, צילום: Raytheon

כשנחשפו התמונות מרוסיה, העריכו בתחילה שמדובר בזיוף: הרי טיל HARM לא יודע לעבוד עם המיגים של אוקראינה, או עם מטוסים אחרים שמקורם בברית המועצות. בנוסף, לרוסיה גם יש הרבה זיופים וניסיונות הטעיה ברזומה.

אבל מקורות בדקו מספרי זיהוי על רסיסי הטילים והתחקו אחר טיל שבאמת נגרע מהסד"כ האמריקאי. מישהו בהחלט ירה את ה-HARM הזה, והוא לא הגיע למזרח אוקראינה בטרמפים. אנליסטים החלו להתיז הערכות לכל עבר, ואחרי כמה ימים של ספקולציות, נאלץ גורם בפנטגון להודות רשמית: נשק נגד קורנים וציוד להפעלתו הועבר בחשאי לאוקראינה. וכאן צצה תעלומה ראשונה: איך יורים טיל ממטוס שלא יודע לתקשר איתו?

מטוס F18 אמריקאי משגר טיל HARM. איך מחברים אחד כזה למיג?, צילום: USN מטוס F18 אמריקאי משגר טיל HARM. איך מחברים אחד כזה למיג? | צילום: USN מטוס F18 אמריקאי משגר טיל HARM. איך מחברים אחד כזה למיג?, צילום: USN

החלק המסובך הוא תקשורת: טיל לא הולך לעבוד עם מטוס קרב רק בגלל שתלינו אותו מתחת לכנף. לכל נשק יש מסילת שיגור שתוכננה לעבוד איתו, יודעת לספק לו מתח ולפעמים קירור מהמטוס (כשהגלאים שלו מצריכים זאת), מידע מטרה מתעדכן וכמובן לאפשר לו להציג לטייס נעילה ולאפשר לירות אותו מהקוקפיט.

קשה לפתח דבר כזה, בטח כשאתם באמצע מלחמה עם פוטין ושדות התעופה הופצצו קשות, וכשכל המטוסים שלכם פרוסים בכל מיני כבישים ומנחתים נידחים - ובקושי עובדים גם ככה.

חמש אמריקאי מכין טיל HARM למשימה, צילום: USAF חמש אמריקאי מכין טיל HARM למשימה | צילום: USAF חמש אמריקאי מכין טיל HARM למשימה, צילום: USAF

הרמה הכי בסיסית של תקשורת היא זו שמאפשרת להגיד לטיל "פיקצ'ו, אני בוחר בך", לגרום לו להדליק את ראש הביות, לדווח על נעילה, ולהשתגר כשצריך. ולפי הערכות, האוקראינים סידרו עבור מטוסי המיג 29 קומבינה כזאת ברמה שהיא כמעט ישראלית: איך? הפכו את הטיל לפרילאנסר.

בנו לו בשטח מסילה מאולתרת, וחשמל הוא מקבל מסוללה במקום מגנרטור המטוס. במקום אינטגרציה עם מחשב הירי, יש חוט דו-גידי כמו של רמקול ישן שעובר מהמסילה לקוקפיט, ובקצהו יש נורה ומתג. סנסור ה-HARM פועל ללא הרף, וברגע שהוא מזהה מכ"מ, תידלק הנורה. הטייס ילחץ על המתג והטיל יצא לדרכו. כך קרה שטיל אמריקאי יוצא ממיג אוקראיני ופוגע במכ"מ רוסי.

מיג 29 אוקראיני משגר טיל HARM. אילוסטרציה, צילום: DCS מיג 29 אוקראיני משגר טיל HARM. אילוסטרציה | צילום: DCS מיג 29 אוקראיני משגר טיל HARM. אילוסטרציה, צילום: DCS

לפי דיווח לא מאומת, נציגים של חברת ריית'און האמריקאית סייעו לטכנאים האוקראינים בפרויקט הזה; החברה היא שמייצרת את הטיל כיום, ובעבר טיפלה בתחזוקת מטוסי מיג 29 שהשיגה ארה"ב לצורך אימוני קרבות אוויר. יתכן שההיכרות שלה עם המטוס והחימוש כאחד היא שאיפשרה את הקומבינה האוקראינית.

מיג 29 נוחת על כביש, צילום: euroradio מיג 29 נוחת על כביש | צילום: euroradio מיג 29 נוחת על כביש, צילום: euroradio

לסידור הזה יש מחיר: בגלל שאין חיבור אינטגרלי למטוס, הטיל מאוד מוגבל והבעיה החמורה ביותר היא בטווח האש. כשיש חיבור מסודר, ה-HARM יודע לצאת על עיוור ללא נעילה, לחפש ולמצוא מכ"מים גם 150 ק"מ לפני המטוס המשגר. והטריק האוקראיני מאפשר לנעול ולשגר רק מטווח של כמה עשרות ק"מ.

עכשיו, בהתחשב בתנאי השטח וביכולות האויב עליו יורים את הטילים האלה, כמעט אין סיכוי שטייס אוקראיני יצליח לפגוע בסוללה רוסית לפני שיחסלו אותו באוויר.

שיגור טיל HARM מתוך קוקפיט של מיג 29 אוקראיני, במהלך מבצע תקיפה בחזית, צילום: mil.gov.ua שיגור טיל HARM מתוך קוקפיט של מיג 29 אוקראיני, במהלך מבצע תקיפה בחזית | צילום: mil.gov.ua שיגור טיל HARM מתוך קוקפיט של מיג 29 אוקראיני, במהלך מבצע תקיפה בחזית, צילום: mil.gov.ua

פוטין שלח לאוקראינה סוללות S300 משופרות, מערכת נ"מ מתקדמת ביותר, שמדאיגה אפילו את צה"ל. כל סוללה כזו יורה טילים שקורעים את השמיים במאך תשע ויותר (שלושה ק"מ בשנייה) לטווח של כ-200 ק"מ. מתקפה חזיתית נגד דבר כזה היא מתקפת התאבדות.

כדי להתגבר על בעיית הטווח, האוקראינים מנסים להתגנב: במזרח אוקראינה אין גבעות, ואדיות ורכסים, ופרט לעקמומיות כדור הארץ, שום דבר לא מסתיר את המיג. הפיתרון היחיד הוא לטוס נמוך ברמה של לדרוס פרפרים.

רגע של אנטומולוגיה: בנדידה, יש פרפרים שמגיעים לגובה 11,000 רגל. כשאינם נודדים, יסתפקו בגובה הצמחייה. הנה מיג מעל שדה, צילום: DCS רגע של אנטומולוגיה: בנדידה, יש פרפרים שמגיעים לגובה 11,000 רגל. כשאינם נודדים, יסתפקו בגובה הצמחייה. הנה מיג מעל שדה | צילום: DCS רגע של אנטומולוגיה: בנדידה, יש פרפרים שמגיעים לגובה 11,000 רגל. כשאינם נודדים, יסתפקו בגובה הצמחייה. הנה מיג מעל שדה, צילום: DCS

וגם אז, חשופים התוקפים ליירוט בידי הפטרולים של חיל האוויר הרוסי, שמטיס בחזית עשרות סוחוי 35 ומטוסי קרב מתקדמים נוספים. כדי לשגר, צריך טייס המיג להרים את האף לפחות 20-30 מעלות מעל לאופק ולפתוח מבערים - במטרה לתת ל-HARM פוש מקסימלי ומסלול קשתי מוצלח.

את יעף הירי יסיים הטייס האמיץ כשהוא חשוף לכל קטלוג הנ"מ של פוטין, כל סוחוי בר מזל, וכל שנותר לו לעשות זה לצלול בפראות ולשחרר נורי הטעייה בעודו מתפלל או מקלל.

אם לא יועיל, לפחות לא יזיק. מיג 29 מפזר נורים, צילום: רויטרס אם לא יועיל, לפחות לא יזיק. מיג 29 מפזר נורים | צילום: רויטרס אם לא יועיל, לפחות לא יזיק. מיג 29 מפזר נורים, צילום: רויטרס

וכל זה מציג תעלומה נוספת: מה הטעם בכלל? מה ההיגיון בטיל הזה ובמבצע כה מסוכן כשסיכויי ההצלחה כל כך קלושים, ולאוקראיניה בקושי נשארו מטוסים? ציד נ"מ הוא אחת הפרקטיקות הצבאיות הכי מסוכנות ומסובכות, וזה משהו שעושים רק כשבאמת צריך, כשהמבצע באמת יקדם את המלחמה.

וניטרול הסוללות של פוטין לא ישנה דבר; זה לא שלזלינסקי יש בבוידעם מלאי חשאי של מאה מטוסי תקיפה שופרא דשופרא, שצריכים רק קצת פחות נ"מ כדי לפתוח אוטוסטרדה של פצצות ולטאטא את הרוסים לרוסיה.

מיג 29 שהתרסק. למה לסכן את המעטים שנותרו?, צילום: TVN24 מיג 29 שהתרסק. למה לסכן את המעטים שנותרו? | צילום: TVN24 מיג 29 שהתרסק. למה לסכן את המעטים שנותרו?, צילום: TVN24

אני מעריך שהסיפור כאן שונה בתכלית, ומהווה רק חתיכה אחת בפאזל הרבה יותר מעניין. לפני הכל, אסתכן ואומר שלדעתי הנ"מ הרוסי בכלל לא מעניין את אוקראינה. לא אכפת לה אם יש שם שתי סוללות S300 או 300 סוללות אס שתיים ואם כולן יודעות להתחבר יחד לרובוטריק אחד ענק.

טילי ה-HARM נועדו לטפל בבעיה הרבה יותר משפיעה פה, אחת שיכולה לקבוע איך תיגמר המלחמה הזאת: מערך הארטילריה הרוסי. עם אלפי משגרי רקטות ותותחים, צוותים מיומנים וטכנולוגיה תומכת, הוא נחשב לאחד הגדולים והטובים בעולם. הוא מחזיק בתואר שנים רבות: במלחמת העולם השנייה היו גדודי התותחנים אחראים לכמה מהניצחונות המזהירים ביותר.

משגרי TOS1 רוסיים בפעולה, יורים רקטות דלק אוויר, צילום: mil.ru משגרי TOS1 רוסיים בפעולה, יורים רקטות דלק אוויר | צילום: mil.ru משגרי TOS1 רוסיים בפעולה, יורים רקטות דלק אוויר, צילום: mil.ru

לצבא רוסיה אמנם לא חסרו כשלים במלחמה הנוכחית, אבל הארטילריה שלו? קומראד סטאלין היה מתגאה: מאז אפריל-מאי שובשו ואף נהדפו רוב המתקפות של הצבא האוקראיני בחזית המזרחית.

אם התגלו הכוחות בדרכם לקו הרוסי, קיבלו מיד מאות פגזים בול בפוני. ואם הצליחו התוקפים להפתיע, ביצעו את ההסתערות תחת חיפוי ארטילריה משלהם - ואז הרוסים חיסלו קודם אותה, ואחר כך אותם. איך קשור טיל ה-HARM לסיפור הזה?

מתגלה אויב? הפגזים בדרך. תותחי מסטה 152 מ"מ, צילום: mil.ru מתגלה אויב? הפגזים בדרך. תותחי מסטה 152 מ"מ | צילום: mil.ru מתגלה אויב? הפגזים בדרך. תותחי מסטה 152 מ"מ, צילום: mil.ru

ביכולתו לזהות ולחסל מכ"מים ארטילריים, מערכות קריטיות שיודעות לעשות שני דברים. הראשון הוא טיווח: סוללה ארטילרית יורה פגז הרחק מהמטרה, והמכ"מ עוקב אחריו ומשווה את המסלול שלו באוויר לנתוני הירי שהוזנו בתותח. זיהוי הפער מאפשר לכייל את התותחים כך שייפגעו בול כבר מהפגז הראשון.

השני הוא איכון: המכ"מ מזהה פגזי אויב באוויר, ומחשב מהיכן ירו אותם. מיד יועברו נתוני המיקום לסוללה, שתשיב אש מדויקת ומהירה במיוחד אל מקור הירי. טיל HARM שמחסל מכ"מ כזה לוקח לסוללה את המוח, הופך אותה למסורבלת ושולל מהרוסים את היתרון הכי גדול שלהם במלחמה הזאת.

מכ"מ איכון ארטילרי מדגם 1L260-E , צילום: defence-ua מכ"מ איכון ארטילרי מדגם 1L260-E | צילום: defence-ua מכ"מ איכון ארטילרי מדגם 1L260-E , צילום: defence-ua

בלי מכ"מים ארטילריים, לא ידעו הסוללות מאין יורים עליהן ולא יוכלו להשיב אש. וזה אומר שלמתקפות אוקראיניות בחזית יהיה סיכוי גדול בהרבה להצליח. וחשוב לא פחות: כל כוח שייכשל יוכל לסגת עם פחות אבדות. ובלי טיווח מהיר, לסוללות רוסיות שדילגו לעמדה חדשה יקח יותר זמן להתחיל לירות ממנה ביעילות.

בחודשים האחרונים התמקדה אוקראינה במתקפות עומק נקודתיות בשלושה אפיקים: טילים על מחסני תחמושת עורפיים, טילים על שדות תעופה בחצי האי קרים, וכטב"מים למיניהם שהסתובבו בצירי רוחב והמטירו אש על כלי רכב. אלו יוצרים אסטרטגיה יצירתית, כשה-HARM הוא הדובדבן בקצפת.

השמדת רכב בחזית, צילום: vforce  השמדת רכב בחזית | צילום: vforce השמדת רכב בחזית, צילום: vforce

פגיעה במחסני תחמושת תצמצם את קצב האש של התותחים, שכן כל סוללה תוכל לקבל פחות פגזים ורקטות. המתקפות שביצעו הכטב"מים בצירים נועדו לשבש את התנועה ולחייב ניוד חשאי ואיטי יותר של תחמושת לסוללות בשטח. האלטרנטיבה הרוסית תהיה פריסה מרוחקת יותר של הסוללות, מה שייפגע בטווח הירי וביכולת של התותחנים להשתתף בקרב.

והפצצת שדות התעופה הסמוכים לחזית נועדה להקשות על הפעלת מטוסי יירוט רוסיים, ולהקל על טייסי המיגים להגיע עם טילי ה-HARM ולצוד מכ"מים ארטילריים. אם תעבוד השיטה, אוקראינה תעוור ותכשיל את הארטילריה הרוסית, שתהפוך מנכס לנטל; הגנרלים של פוטין יתלבטו אם להגן עליה ולשמר אותה כיתרון, או לוותר ולחפש יתרון אחר.

מכ"מ ארטילרי חוטף פגיעה קטלנית, צילום: MilitaryAviationinUA מכ"מ ארטילרי חוטף פגיעה קטלנית | צילום: MilitaryAviationinUA מכ"מ ארטילרי חוטף פגיעה קטלנית, צילום: MilitaryAviationinUA

ימים יגידו אם זה יעבוד. כנראה שהתנאים הבשילו מבחינת אוקראינה: בשבוע שעבר פתחה במתקפה נרחבת בדרום מזרח הגזרה, במטרה לשחרר את הערים חרסון ומיקולייב, בהן נצורים מאות אלפי אזרחים. אם הארטילריה הוחלשה דיה, יתכן שכאן יתחיל המהפך.

בלי אלפי התותחים ומשגרי הרקטות שלו בגזרה, המלחמה של פוטין נתקעת; האבדות יהיו גדולות, והוא יעמוד בפני שתי ברירות: או להכריז על מלחמה וגיוס כללי - מהלך שייקבור את הכלכלה הרוסית - או לקפל את הדגל ולסגת.

היתרון הגדול עלול להפוך לנטל אסטרטגי. פוטין, צילום: obozrevatel היתרון הגדול עלול להפוך לנטל אסטרטגי. פוטין | צילום: obozrevatel היתרון הגדול עלול להפוך לנטל אסטרטגי. פוטין, צילום: obozrevatel

אבל גם אוקראינה מהמרת פה בענק: יכול להיות שהמתקפה יצאה עכשיו כי חלון ההזדמנויות עומד להיסגר לזלנסקי על האצבעות. עוד מעט שוב חורף, שוב תתקרר היבשת, ושוב יקומו גורמים רופסים באיחוד האירופי וימלמלו נו יאללה, אנחנו צריכים את פוטין כדי לפתוח פה חימום.

והפעם לא ימהר העולם לחמש את אוקראינה; כיבוש רוסי כבר אינו על הפרק, ותשומת הלב הציבורית נדדה מהאימה בגשר אירפין, הזוועות בבוצ'ה והגיהנום במריופול אל מקומות אחרים. כבר כמעט שלא שומעים על המלחמה במהדורות - וזה בעייתי בעידן בו קשב גלובלי הינו משאב מהותי לא פחות מדלק ותחמושת. אני מקווה שטיל המכ"מ האמריקאי הוא שיעשה את ההבדל, ויצליח לקדם סוף הוגן לעימת המיותר הזה לפני שימשיך לגבות קורבנות בשני הצדדים. טיסה נעימה!

תגיות