אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מקום שני

"אמזון היא מתחרה, אבל גם מעוררת עניין בתחום שלנו"

טריגו פועלת בשוק הגדל של סופרמרקטים ללא קופות, ומאמינה שהמוצר שלה יקרוץ לקמעונאיות הגדולות שרוצות חנויות אוטונומיות כמו של אמזון

04.05.2022, 13:00 | מאיר אורבך

Trigo

  • תחום: ריטייל
  • הקמה: 2018
  • מייסדים: מיכאל גבאי, דניאל גבאי
  • עובדים: 180, מהם 160 בישראל
  • גיוסים: 104 מיליון דולר מ־83North, Vertex Ventures, Morrag Investments, Red Dot Capital Partners, Hetz Ventures, Tesco, Rewe


מיכאל גבאי, מנכ"ל טריגו ואחד ממייסדיה, יודע שזו שנת הפריצה הגדולה של החברה. "יש לנו חוזים למאות חנויות באירופה ובארצות הברית, והשנה כבר נקים 30 כאלה עבור רשתות מובילות באירופה ובארצות הברית". גבאי, שהחברה שלו הגיעה למקום השני בדירוג "50 הסטארט־אפים של 'כלכליסט'", אינו מוכן להתייחס לפעילות מקומית, אבל ל"כלכליסט" נודע ששופרסל תקים בקרוב חנות ללא קופה של טריגו.


קראו עוד בכלכליסט:

מעט חברות, ועוד פחות מזה ישראליות, קוראות תיגר על אמזון. טריגו, שפועלת בזירת הסופרמרקטים ללא קופה, היא ככל הנראה היחידה שלא רק מצהירה שהיא מתחרה באמזון, אלא גם טוענת שיש לה יתרונות משמעותיים על פני ענקית הקמעונאות הבינלאומית. גבאי מכיר בעוצמה של אמזון, אבל מסביר שעצם פעילותה בתחום יוצרת ביקושים. "עצם העובדה שאמזון פותחת עכשיו עשרות חנויות ללא קופה, שאפשר לצאת מהן עם המוצרים בלי לעצור לשלם, גורמת לענקיות באירופה ובארצות הברית לרצות להיות חלק מזה".

אמזון פתחה עד כה 70 חנויות, וככל שהיא פותחת יותר חנויות, טוענים בטריגו, המתחרות רצות גם חנויות אוטונומיות. כאן נכנס אחד היתרונות המשמעותיים של החברה הישראלית. "אנחנו היחידים בעולם שיכולים להסב חנויות קיימות לחנויות אוטונומיות", אומר גבאי. "כל החנויות שאמזון בנתה היו כאלה שנבנו מהיסוד. לעומתה כמעט כל החנויות שייפתחו השנה באמצעות הטכנולוגיה שלנו הן חנויות קיימות, שיעברו הסבה". אמזון, כמובן, מציעה את הטכנולוגיה שלה למכירה לקמעונאיות אחרות להסבת החנויות שלהן, אבל בטריגו טוענים שמרבית הקמעונאים אינם ששים לבחור בטכנולוגיה של חברה מתחרה, ולכן טריגו שותפה טבעית יותר.

טריגו הוקמה ב־2018 על ידי האחים מיכאל ודניאל גבאי, המנכ"ל וסמנכ"ל הטכנולוגיה בהתאמה. החברה גייסה עד כה 104 מיליון דולר וההערכה היא שתצא לגיוס משמעותי בהמשך השנה. "כחלק מההתרחבות בעולם טריגו צפויה להתפתח למדינות אסיה־פסיפיק כמו אוסטרליה, תאילנד, יפן ועוד. אנחנו בוחנים כניסה גם לאמירויות, לבחריין ולמדינות ערביות נוספות", אומר גבאי. טריגו מעסיקה כיום 180 עובדים, והצפי הוא להעסקה של כ־230 עובדים עד סוף 2022.


דניאל ומיכאל גבאי: "אנחנו היחידים שיכולים להסב חנויות קיימות לאוטונומיות. כל החנויות שאמזון בנתה נבנו מהיסוד. לעומתה כמעט כל החנויות שייפתחו השנה באמצעות הטכנולוגיה שלנו הן חנויות קיימות, שיעברו הסבה",  צילום: אביגיל עוזי דניאל ומיכאל גבאי: "אנחנו היחידים שיכולים להסב חנויות קיימות לאוטונומיות. כל החנויות שאמזון בנתה נבנו מהיסוד. לעומתה כמעט כל החנויות שייפתחו השנה באמצעות הטכנולוגיה שלנו הן חנויות קיימות, שיעברו הסבה" | צילום: אביגיל עוזי דניאל ומיכאל גבאי: "אנחנו היחידים שיכולים להסב חנויות קיימות לאוטונומיות. כל החנויות שאמזון בנתה נבנו מהיסוד. לעומתה כמעט כל החנויות שייפתחו השנה באמצעות הטכנולוגיה שלנו הן חנויות קיימות, שיעברו הסבה",  צילום: אביגיל עוזי


המוצר הראשון של טריגו הוא "אין קופה", והוא מבוסס על זיהוי המוצרים שלקוח בסופרמרקט אוסף לסל באמצעות מאות מצלמות, יחד עם מערכת בינה מלאכותית וראייה ממוחשבת שמנתחת את התמונות. בסיום איסוף המוצרים הקונה עוזב את הסופרמרקט ללא צורך בסריקה והוא מקבל את החשבון ישירות לסמארטפון באמצעות האפליקציה של הקמעונאי.

את רכש המצלמות וההתקנה עושות החברות בעצמן, תוך הסתייעות בצוות הייעוץ של טריגו, כך שעיקר פעילותה מתרכזת בתוכנה שלה, שהופכת להיות מעין מערכת הפעלה של החנות. המערכת של טריגו נבנתה עם הקפדה מוגברת על פרטיות הקונים ועומדת בסטנדרט האירופי GDPR, כך שהיא אינה אוספת נתונים אישיים על הצרכן ואינה מזהה תווי פנים או כל מידע ביומטרי, אלא מתבססת על נתוני תנועה במרחב החנות ובחירת מוצרים באופן אנונימי לאורך מסע הקנייה.


הפתרון של טריגו מאפשר לקמעונאיות גם לאמץ שיטות ניהול מבוססות דאטה, ביניהן חיזוי של דרישות מלאי, תמחור חכם, אופטימיזציה של המדפים או שיווק ממוקד על בסיס הרגלי קנייה של צרכנים. טריגו שואפת לפתח ולהוציא לשוק עוד שורה של מוצרים שונים, שיצרו איום על חברות שפעילות במרחב הסופרמרקט, מיצרניות של קופות רושמות, דרך מפתחות תוכנה לניהול מלאי ועד לחברות אנליזה ופרסום. השאיפה של טריגו היא לספק לקמעונאי את כל אלה בחבילה אחת.

השנה הקרובה צפויה להיות שנה הפריצה של החברה הישראלית. חנות טריגו ראשונה נפתחה צמוד למטה קמעונאית הענק הבריטית טסקו בספטמבר 2020. החנות הראשונה שלה ברחוב מרכזי בלונדון נפתחה בנובמבר 2021, ולאחר מכן, בדצמבר, נפתחו חנויות עבור הרשתות הגרמניות Rewe ו־Netto. הקמעונאית האירופית Aldi Nord, חלק מקבוצת הקמעונאות הגלובלית השלישית בגודלה בעולם Aldi, פתחה בהולנד סופרמרקט אוטונומי בשטח של 400 מ"ר.


עובדי טריגו. "יש לנו כבר חוזים למאות חנויות באירופה ובארצות הברית",  צילום: אביגיל עוזי עובדי טריגו. "יש לנו כבר חוזים למאות חנויות באירופה ובארצות הברית" | צילום: אביגיל עוזי עובדי טריגו. "יש לנו כבר חוזים למאות חנויות באירופה ובארצות הברית",  צילום: אביגיל עוזי

שלוש הרשתות, אומרים בטריגו, התנסו בהצלחה מערכות של החברה הישראלית על צרכנים אמיתיים ברחובות הראשיים של לונדון, קלן ומינכן. התוצאה המיידית היא חוזים למאות חנויות בשנים הקרובות עם קמעונאיות בינלאומיות, מתוכן כ־30 חנויות מבוססות טכנולוגיה של טריגו שיפתחו עוד במהלך 2022 באירופה ובארצות הברית. לפי הערכות "כלכליסט", גם שופרסל צפויה לפתוח חנות אוטונומית המבוססת על טריגו בזמן הקרוב.

עד השנה הנוכחית פעלה החברה בעיקר באירופה, אך השנה טריגו החליטה לנסות לעבור גם לשוק האמריקאי. "אחד המהלכים האסטרטגיים המשמעותיים שביצענו בשנה האחרונה היתה הכניסה לארצות הברית", אומר גבאי. "חתמנו על הסכם משמעותי עם Wakefern, אחד הקואופרטיבים הגדולים של מזון בארצות הברית שמפעיל 360 חנויות סופרמרקט. הוא מוכר בין היתר בזכות שלושת מותגיו הפופולריים Fairway, ShopRite ו־Price Rite".

גבאי אינו מוכן לחשוף במדויק את הכנסותיה הנוכחיות והצפויות של החברה. את השנה הקרובה תסיים טריגו עם הכנסות צפויות של עשרות מיליוני דולרים, וההערכה היא שההכנסות יגדלו בקצב מהיר ככל שהחברה תקים עוד חנויות בעולם ותספק שירותים נוספים. הגיוס האחרון של החברה היה בדצמבר 2020, כשגייסה 60 מיליון דולר בסבב B. "אני מאמין שאם נצטרך לצאת לגיוס נוסף בעתיד, השווי שלנו יהיה גבוה משמעותית מהשווי הנוכחי", אומר גבאי, שגם הוא באווירה השוררת כיום לא שש להפוך ליוניקורן בזמן הקרוב.

תגיות