ניתוח כלכליסט
מדוע זינקו מחירי טסלה בישראל 4 פעמים בשנה, ובאירופה רק הוזלו?
גם בארה"ב עלו המחירים לא פחות מ-10 פעמים בשנה, לעומת הוזלה של דגמים בסין. והסיבה? טסלה נוהגת לסבסד את מכוניותיה החשמליות בשווקים מסוימים, על חשבון אחרים
אחד מתחביביהם של בעלי טסלה בישראל וגם של חלק מהתקשורת הישראלית הוא מעקב יום יומי אחרי דגמי טסלה השונים באתר החברה הישראלי וכן אחרי מחירי המכוניות. הסיבה לכך ברורה: במהלך שנה אחת בלבד עלו מחירי הדגמים של טסלה בארץ לא פחות מ-4 פעמים.
קראו עוד בכלכליסט:
הסיבה לעליות במחירי טסלה יכולה להיות חיסרון גדול או יתרון גדול: טסלה היא יצרנית רכב שמוכרת מכוניות ישירות לשוק הישראלי בלי מתווכים באמצע, כלומר ישירות לצרכן. היתרון בכך ברור: בין טסלה והלקוח אין אף גורם שמבקש לגזור את ליטרת הבשר שלו. אולם החיסרון בכך ברור: בין טסלה היצרנית והצרכן הישראלי אין גם שום חיץ.
המשמעות היא שכאשר היצרנית העולמית מנחיתה פקודה מלמעלה, אז אין ללקוח הישראלי יותר מדי מה לעשות בנדון, פרט ללהצטער על שלא קנה את המכונית כשהיא היתה זולה.
כאן נשאלת השאלה מדוע יצרן רכב צריך לבצע מהלכי התייקרות 4 פעמים בשנה בדגמים שונים? את היצרן קל מאוד להאשים בהתייקרויות, אולם גם למדינת ישראל יש משקל נאה בכך: כאשר טסלה קיבלה את מה שנראה כהחלטה עקרונית לייבא את טסלה 3 מסין, חלה עלייה של אלפי שקלים במחירי המכוניות, שמבטאת את היעדרם של הסכמי סחר מול סין. כלומר, טסלה "איבדה" הטבת מס יפה מאוד של כ-7%, ובמקרה כזה הצרכן צריך לשלם את המחיר. אבל האם המהלכים האלה מחוייבי מציאות?
בשבוע שעבר התפרסם לראשונה מחקר בארה"ב שעוסק ישירות בסוגיה הזאת, שמטרידה כיום כ-3,000 ישראלים שנוסעים במכוניות טסלה: האם ההתייקרות האלה הן אכן גזירה משמים, או שמא שוק הטסלות בישראל יכול היה לחיות ללא התייקרויות?
המחקר שהתפרסם בארה"ב על ידי פירמת האנליסטים Bernstein research בדק כמה מחירי הדגמים החדשים של טסלה שומרים על יציבות בשני שווקי ענק בעולם, וגילה למרבה הפלא שבארה"ב מחירי טסלה עלו בשנה מעל עשר פעמים בדגמים הבסיסיים, כלומר טסלה 3 וטסלה מודל Y. לעומת זאת בסין טסלה בחרה שלא לייקר את דגמיה.
טסלה מסבסדת מכוניות בשווקים מסוימים על חשבון אחרים
הסיבות להימנעותה של טסלה מייקור מכוניותיה בסין מגוונות, וכוללות היתקלויות של אלון מאסק עם השלטונות בסין, פרסומים שליליים בתקשורת ובעיה קטנה נוספת: יצרניות רכב סיניות חזקות כדוגמת NIO מציגות בשוק הסיני מכוניות חשמליות המהוות פלטפורמות טכנולוגיות חזקות לא פחות מטסלה - והדבר פוגע במכירותיה.
לפי נתונים של GLI RESEARCH, ברבעון השני השנה ירדו מכירות טסלה בסין ל-11% מנתח השוק של הרכב החשמלי וזאת מרמה של 18% ברבעון המקביל אשתקד - למרות שטסלה מייצרת את מכוניותיה בסין וזוכה ללא מעט הטבות והקלות מן הממשל. וזאת עד שהיחסים בין טסלה והממשל נעכרו עד לרמה שלפתע מכוניות טסלה נאסרו לכניסה למתקנים בטחוניים. המסקנות שהוסקו מהמחקר היו ברורות: טסלה מבצעת מהלכים של סבסוד בשווקים מסוימים כדי לתמוך במחירי מכוניותיה בשווקים אחרים.
נכון להיום עיקר המכוניות של טסלה מגיעות לישראל מהמפעל הסיני וקל לראות לאן החברה שולחת את המשלוחים כדי שיהיו רווחיים יותר. נתונים של חברת JATO DYNAMICS המתמחה בניתוחים של ענף הרכב העולמי חושפים עובדה מעניינת: בישראל התגאינו מאוד בעובדה שטסלה 3 היא המכונית החשמלית הנמכרת ביותר בחודש יוני – וגם כמעט המכונית הנמכרת ביותר בישראל באופן כללי בחודש יוני. אולם ענף הרכב העולמי והישראלי אינו ממוקד במסירות של דגם זה או אחר לפי חודש - אלא אם מדובר באנומליה אשר מצביעה על תופעה מסוימת.
ואכן, נתוני JATO חושפים עובדה מעניינת לגבי אירופה. בדיוק כפי שקרה בישראל בחודש יוני, גם באירופה טסלה 3 היא המכונית השניה הנמכרת ביותר עם 25,697 מסירות (אחרי פולקסווגן גולף שמסרה 27,247 מכוניות). אבל כאן קיים שינוי מוזר: טסלה למעשה הורידה מחירים באירופה. לא מדובר בטעות: זמן קצר טרם החדירה לישראל טסלה הורידה את מחירי טסלה 3 באירופה וכך הם נותרו. ואז - במקביל לכניסה לישראל, טסלה קיבלה עוד סטירה באירופה: הסובסידיות לרכב חשמלי במספר שווקים גדולים באירופה, למשל בריטניה, בוטלו, מכיוון שהטסלה לא היתה מספיק "עממית" – מה שפגע בטסלה ואילץ אותה להקפיא כל תוכנית לייקר את המכוניות באירופה.
וכך, עם מחיר אירופי מוקפא טסלה הפשילה שרוולים ויצאה למלחמה כאשר התוצאה לא מיהרה להגיע: הובלה בשוק החשמליות. הבעיה הגדולה, כפי שמסבירים היטב ב-BERNSTEIN היא כל אותם שווקים שכעת נדרשים לסבסד את טסלה באירופה וגם בסין, כלומר השווקים שמקבלים מכוניות מסין ובהם כן ניתן להעלות מחיר. על פניו, בחלק מן המקרים שבהם מחירי טסלה בישראל עלו אין כל סיבה מוצדקת אמיתית לעשות זאת, פרט כאמור להסכמי הסחר שאין לנו עם סין.
מחירי השינוע לא עלו, התקורות לא נופחו והיצרן לא הודיע לפתע שהליתיום איון מתייקר. ובכל מקרה, מבחינת היצרנית שוק הרכב הישראלי הוא מכרה זהב: מדובר באחד השווקים הבודדים של טסלה בעולם שבו כאשר מודיעים ללקוחות על עליית מחיר, שדוחפת את מחירה של מכונית אי שם אל מעל גבול ה-200 אלף שקלים, הלקוחות בתגובה שולפים את הטלפון ומזמינים מכוניות, כך שאין למעשה כל סיבה מדוע ששוק הרכב בישראל לא ימשיך להוות שוק משגשג עבור טסלה.