אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כלכלת שוק: הדחליל שהכזיב צילום: יואב גלאי

כלכלת שוק: הדחליל שהכזיב

דניאל דורון מגיב למאמרו של עו"ד אפי מיכאלי ומתקשה להבין מה הקשר בין המשבר הפיננסי שנוצר בארה"ב על ידי גופים ממשלתיים לבין בעיית ההפרטה ש"לא הייתה בארץ מעולם"

27.10.2008, 16:05 | דניאל דורון

עו"ד אפי מיכאלי, במאמרו "הפרטה: הדחליל ששתק", מדגים יפה את טענתו של עומר מואב, שלפיה במקום להתמודד עם המציאות, נוהגים שונאי השוק להמציא דחלילים שקל לתקוף אותם.

הדחליל של מיכאלי מקבל את צורתה של "רכבת הנוסעת במהירות מקסימלית", אותה הוא ממשיל לשיטה הניאו-ליברלית.

 אך איך אפשר להשוות רכבת הנוסעת על מסילה שהותוותה מראש ויש לה יעד קבוע לכלכלת השוק המלאה חידושים והתפתחויות בלתי צפויות? אילו הכלכלה הייתה מתקדמת בצורה צפויה, כמו על פסים, יכול היה עו"ד מיכאלי להרוויח כסף רב מניבוי השוק ולא צריך היה לעסוק בחיבור משלים.

ומהי אותה "מהירות מקסימלית" שבה נעה הרכבת, לגרסתו של מיכאלי? מי קבע אותה? ומי קובע שהיא מסוכנת ולפי איזה קנה מידה? ומי אומר שהפסים שעליהם נעה לכאורה אותה הרכבת מובילים בהכרח למדרון וכי הנפילה במדרון תגרום להתרסקות סופית של הרכבת? ההיסטוריה מלמדת שגם אחרי משברים חמורים הפוקדים את השוק, כמו את כל מעשי האנוש, הרכבת אולי נפגעת, אולם אחרי תיקונים נדרשים ממשיכה הרכבת כולה בדרכה ואפילו מתפקדת בצורה טובה יותר. ואולי יסביר מיכאלי ממשיל המשלים מיהו אותו "הנהג" הנוהג ברכבת?

כלכלת שוק בנויה, כפי שלימד פרדריך הייק, על סדר שעוצב באורח ספונטני על ידי כלל המשתתפים בשוק ולא על ידי הנהגה כלשהי. לכן אין ולא יהיה בשוק "נהג" (ועוד "משתולל") המוביל, לגרסתו המטעה של מיכאלי, את הרכבת בדרך שרוב נוסעיה לא בחרו בה. אם אכן כך הדבר, איך הם מצאו את עצמם על "הרכבת" בכלל? האם הם הוכרחו להיכנס אליה? 

עוד טוען מיכאלי כי "קיים קשר מובהק בין המשבר הכלכלי.... ובין שאלת ההפרטה". רצינו מאד להאמין לטענותיו המוזרות של מיכאלי אך קשה לנו להבין כיצד המשבר שנוצר בארה"ב על ידי גופים ממשלתיים (על ידי מדיניות האשראי הפזרנית של הפד והנהגת המשכנתאות המופקרת של אנשי קלינטון שהשתלטו על פרדי מאק ופאני מיי) קשור לבעיית ההפרטה שלא הייתה בארץ מעולם (כי מכירת נכסי הצבור לאוליגרכים שהרבתה ריכוזיות וצמצמה תחרות איננה הפרטה, היא ההיפך ממנה) ולבעיית הפרטת בתי הסוהר בפרט. אך אולי למיכאלי פתרונים.

מיכאלי מדגים גם את התובנה שמי שאין לו טענות תקפות משתמש בהשמצות ובהדבקת תוויות כדי לחתור תחת האמינות של בעלי הפלוגתא שלו. "הנהג" האמור לנהל את כלכלת השוק במשל של מיכאלי הוא כמובן "נהג משתולל", המדיניות הניאו-ליבראלית היא "פרועה" ועוד טיעונים הגיוניים ומנומקים.

הכותב הוא מנהל המרכז הישראלי לקדום חברתי וכלכלי

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
תגובה ל-4 - אין תופסים אדם בשעת משבר
אם היית קורא בעיון את מאמרו של אפי מיכאלי היית רואה כי הוא מייצג את העותרים בעתירה ולכן עשה גילוי נאות באשר למידת העניין שלו בנושא. לגבי חוסר הבנתו של דורון את המשל - אין תופסים אדם בשעת צערו. קריסת השוק החופשי שהפך למאהבו הגלוי של דורון, מראה לו סימני בגידה בולטים. כמו גבר נבגד, שלא השלים עם המציאות ואינו יודע להתמודד עם רוע הגזרה הוא בוחר בהגנה על הרעיון שבגד. במקום להבין שטעה כל השנים ולפנות את הבמה לגורמים אחראיים וזהירים יותר אשר את קולם משמיע מיכאלי, הוא בוחר בהתקפה אישית ונחותה.
סמי  |  28.10.08
3.
טול קורה
ירון טוקבקיסט 2 ממליץ על "זהירות בתקיפת אדם שאין מכירים". אך הוא עצמו תוקף את דניאל דורון, עומר מואב וחבריהם שהוא איננו מכיר, במילות גנאי ("בולסי המזומנים"-מה זה בדיוק ולמה זה רע כל כך ?) במקום בטיעונים של ממש. אם כדברי ירון, עו"ד מיכאלי התכוון במשל שלו לגרינספאן ושותפיו, למה הוא איננו אומר זאת בגלוי ובפשטות ?
עו"ד לב  |  27.10.08
1.
נחמד לקרוא תגובה עניינית בין כל שאר המשלים והמילים הגבוהות
בשנים עברו היו נהגים בודדים ברכבת המשק הישראלי - ההסתדרות ומפא"י. אם "הנהגים" הללו היו נוהגים עד היום בזק עדיין הייתה מונופול ולא הייתה לנו גישה לאינטרנט מהיר שמאפשר למר מיכאלי להפיץ את קלישאותיו...
עידו , ירושלים  |  27.10.08