אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אחרי החגים: פחות טיסות, פחות הנחות ויותר שפעת צילום: סיוון פרג'

אחרי החגים: פחות טיסות, פחות הנחות ויותר שפעת

ענף התיירות מיטלטל בין חרדה מהתפשטות שפעת החזירים ובין תקווה להתאוששות כלכלית: דלתא ואייר קנדה צפויות לצמצם את הפעילות לישראל, לופטהנזה וטורקיש יפעילו מטוסים קטנים יותר, ואיזי ג'ט תטרוף את הקלפים בקו ללונדון

13.08.2009, 08:20 | יסמין גיל

עונת הקיץ בעיצומה והחגים עוד לפנינו, אבל בחברות התעופה והתיירות הפועלות בישראל כבר נערכים לעונת החורף, הצפוי להקשות על הענף: חברות תעופה רבות צפויות לצמצם את מספר הטיסות או את כמות המושבים בהן ברוב הקווים שהן מפעילות לישראל - ובמקביל, מנסות לצמצם עוד יותר את המרווחים השחוקים ממילא ולהציע מבצעים אטרקטיביים.

שתי מגמות ישפיעו על ענף התיירות בחורף הקרוב. האחד הוא החשש מהתפשטות שפעת החזירים, שעלולה להביא לירידה משמעותית נוספת בתנועת הנוסעים. "אם שפעת החזירים תתפשט בחורף, אנשים יעדיפו לדחות את הנסיעות שלהם בכמה חודשים", אומר גורם בכיר בענף.

מטוסים של לופטהנזה מטוסים של לופטהנזה מטוסים של לופטהנזה

מנגד, עומדת התקווה ליציאה מהמשבר. "אם תורגש התאוששות בשווקים, זה ישפיע על מצב הנסיעות בחורף", אומרת עידית פדן, מנכ"לית חברת אופקים, המסבירה כי התאוששות כלכלית עשויה לעורר עלייה בתנועת הנוסעים העסקיים.

המחירים: לא יהיו הפחתות משמעותיות

למרות הציפייה שהמחירים יצנחו מיד לאחר החגים, בענף מביעים ספק באשר להיתכנותה של הפחתה כזו. "המחירים נמוכים יחסית כבר כעת", מסבירה פדן. "זו הפעם הראשונה שחברות יוצאות במבצעי חורף כבר באוגוסט - למשל, המבצע של בריטיש איירווייס ללונדון - כך שלהערכתי לא תהיה ירידת מחירים דרמטית יותר בהמשך".

יהודה זפרני, המשנה למנכ"ל אופיר טורס, מסכים עם הדברים. "יהיו תקופות במהלך החורף שבהן המחירים יירדו מעט", הוא מעריך, "אבל יהיו תקופות שהם גם יעלו, למשל לקראת חג המולד". עם זאת, בענף מעריכים כי מגמת המבצעים, שהחלה בחודשים האחרונים, תימשך ביתר שאת ותכוון דווקא למי שלא תכנן לטוס לחו"ל.

הטיסות: פחות תדירות, פחות מושבים

חברות התעופה צפויות לפרסם את לוחות טיסות החורף שלהן החל מספטמבר, אולם כבר נודע, למשל, שדלתא איירליינס תצמצם את תדירויות הטיסות שלה בקו אטלנטה־תל אביב משבע טיסות בשבוע כיום לארבע טיסות בשבוע מנובמבר 2009 ועד סוף מרץ 2010. גם המשך פעילותה של אייר קנדה בקו מטורונטו לישראל לוט בערפל. גורם בחברה מסר בשבוע שעבר ל"כלכליסט" כי בכוונת החברה להפסיק את פעילותה לישראל בחודשים הקרובים, אולם עד כה החברה לא אישרה את הדברים באופן רשמי, ונראה שנציגיה בארץ עדיין נאבקים להשארת פעילות הקו.

חברות תעופה אחרות הפועלות בקווים מישראל ואליה מתכננות לא לבטל קווים או לצמצם תדירויות, אלא להפחית את קיבולת המושבים, באמצעות שינוי בסוג המטוס שיפעיל את הקו. לופטהנזה, למשל, צפויה להפעיל החל מהמחצית השנייה של נובמבר מטוס בואינג 737–800 בקו מינכן־תל אביב, שיחליף את האיירבוס 300–340 שפועל כיום בקו - מה שמשקף צניחה של כ־50% במספר המושבים, ל־108. נוסף על כך, טיסת יום רביעי של החברה למינכן תוחלף לטיסה שתצא בשבת, לטובת תנועת נוסעי הסקי. שאר שלוש הטיסות השבועיות ליעד זה יישארו בימים ראשון, שלישי וחמישי, לצד 14 הטיסות לפרנקפורט.

גם טורקיש איירליינס בחרה שלא להוריד מ־25 טיסותיה השבועיות בין איסטנבול לנתב"ג, והעדיפה במקום זאת לשנות את כלי הטיס שפועלים על הקו: במקום איירבוס איי־330 (250 מושבים) ואיירבוס איי־340 (271 מושבים) שפועלים כעת, היא תפעיל איירבוס איי־321 (190 מושבים), איירבוס איי־320 (150 מושבים) ובואינג 738 (165 מושבים).

התחרות: הקרב על ברלין ולונדון מתלהט

מאל על לא נמסרו פרטים לגבי צמצום תדירויות או קיבולת, הגם שהחברה צפויה לנקוט מהלכים דומים. מנגד, ל"כלכליסט" נודע כי בחברה בוחנים את הגדלת התדירויות בקווים לגרמניה: הקו לברלין צפוי לגדול משלוש טיסות שבועיות כיום לחמש במהלך החורף, והקו למינכן צפוי לגדול משלוש טיסות שבועיות לארבע. התדירות בקו לפרנקפורט צפויה להיוותר בעינה, עם חמש טיסות שבועיות.

- - -

בישראייר, מנגד, צפויים להפחית טיסה שבועית אחת לברלין, משלוש כיום לשתיים בחורף. טיסות החברה מנתב"ג למוסקבה יוסיפו לפעול בתדירות הנוכחית של שלוש בשבוע, אלא שמאוקטובר עד אפריל תתווסף להן טיסה שבועית נוספת ממוסקבה לאילת, וטיסות נוספות בקו זה בהתאם לביקוש. הטיסות למילאנו יגדלו מפעמיים בשבוע לשלוש, ואילו לרומא יישארו שלוש טיסות שבועיות. נוסף על כך צפויה החברה להתחיל להפעיל בחורף שתי טיסות שכר שבועיות לקרקוב שבפולין.

השינוי המסקרן לקראת החורף יהיה, כמובן, בקו ללונדון, עם כניסתה של חברת הטיסות המוזלות (לואו קוסט) איזי ג'ט לפעילות בארץ בנובמבר, כשזו תפעיל שש טיסות שבועיות. כיום פועלות על הקו ללונדון אל על, שבמהלך הקיץ מפעילה 17 טיסות שבועיות, בריטיש איירווייס, עם 14 טיסות שבועיות, ו־bmi עם 14 טיסות שבועיות. ספק אם הביקושים בחורף יאפשרו הפעלת שבע־שמונה טיסות יומיות בין תל אביב ללונדון, וכל שנותר הוא לראות מי מארבע חברות התעופה שיפעלו בקו תמצמץ ראשונה ותפחית תדירויות.

היעדים: ביקוש יציב לחופשות הסקי

היעדים הפופולריים בחורף יהיו תאילנד ודרום אמריקה, מעריך מנכ"ל אופקים טיולים מאורגנים יואל לווינשטיין. בהתאם, צופים באל על עלייה בתנועה בקו הישיר של החברה לסאו פאולו, ושוקלים להעלות את התדירויות השבועיות בקו משלוש לארבע.

"נוסף על כך, ישנם הטיולים האופייניים לחורף", אומר לווינשטיין, "כמו טיולי שלכת במזרח ארצות הברית וביפן בחודש אוקטובר, הנהירה המסורתית ליעדי הסקי וסופי שבוע קצרים באירופה". המנהל בישראל של חברת התעופה היוונית אולימפיק איירליינס, איציק צדיקריו, מוסיף כי עונת הפעילות של הטברנות באתונה היא בחורף.

בענף מדווחים כי למרות המשבר, הביקוש לחופשות סקי נותר יציב למדי. "אצלנו יש כבר כ־15% הזמנות לחופשות סקי", מדווח יהודה זפרני מאופיר טורס. "מדובר בשוק מצומצם של כ־30 אלף איש שלא מוותרים על הנסיעה, גם אם הם בוחרים יעדים זולים יותר". גלית זכאי, מנהלת השיווק של אשת טורס, מציינת בהקשר זה כי בשנים האחרונות עונת הסקי התחילה מאוחר יחסית.

תגיות