אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שלושה חודשים מאז תחילת המיסוי הירוק: היבואנים עדיין לא מפחיתים מחירי מכוניות צילום: בלומברג

שלושה חודשים מאז תחילת המיסוי הירוק: היבואנים עדיין לא מפחיתים מחירי מכוניות

רפורמת המיסוי הירוק, שנכנסה לתוקפה בחודש אוגוסט, נועדה להוות תמריץ לקניית כלי רכב שמזהמים פחות. אך בפועל, יבואני הרכב לא רק שלא הפחיתו את מחירי המכוניות "הירוקות" - בחלק מהמקרים הם אף העלו אותם

18.11.2009, 11:18 | שרון ביידר

רפורמת המיסוי הירוק שנכנסה לתוקפה באוגוסט היטיבה עם חלק מיבואני הרכב יותר משהיטיבה עם לקוחותיהם. כך עולה ממסמך פנימי של משרד האוצר אשר הגיע לידי "כלכליסט".

בלעדי בהלת הליסינג: נמל אילת עמוס כלי רכב המעבר הצפוי לשווי שימוש ליניארי ב־2010 הביא לעלייה חדה במספר כלי הרכב המגיעים לנמל אילת. בחודש האחרון יובאו יותר מ־11 אלף מכוניות לנמל, לעומת ממוצע שנתי של 7,500. מנכ"ל הנמל: "המכוניות אפילו לא מועברות לאחסנה, אלא ישר ליבואנים" תומר הדר, 23 תגובותלכתבה המלאה

במסמך של האוצר מפורטים דגמי רכב רבים הנמכרים בישראל ושיעורי ההפחתה הפוטנציאליים של מס הקנייה האפקטיבי החלים עליהם כתוצאה מיישומה של רפורמת המיסוי הירוק, שעיקרה יצירת תמריצים להפחתת זיהום האוויר. אף שבמסמך מצוינים דגמי רכב רבים ששיעור מס הקנייה האפקטיבי עליהם היה אמור להיות מופחת באלפי שקלים, בפועל בחרו יבואנים מסוימים שלא להעביר את ההנחה לכיסו של הלקוח.

יצוין שמשרד האוצר ויבואני הרכב הם הגופים היחידים שיודעים מהם שיעורי ההפחתה האמיתיים של מס הקנייה שאמורים לחול על כלי הרכב בעקבות המיסוי הירוק. זאת, מכיוון ששיעורים אלה נגזרים ישירות מן המחיר שבו היבואן רוכש את המכונית בחו"ל, שמטבע הדברים אינו חשוף לעיני הציבור. עוד יצוין שיבואני הרכב אינם מחויבים על פי חוק להעניק הנחה בהתאם למיסוי הירוק. יתרה מזאת, במקרים מסוימים שינויים בשערי המטבעות וברמת האבזור של הרכב אף מונעים מהם לעשות זאת.

מנתוני האוצר עולה כי מספר דגמי מכוניות היו יכולים להיות מוזלים בשיעורים שמגיעים לאלפי שקלים ממחירו של הרכב. מס הקנייה האפקטיבי על דייהטסו סיריון, לדוגמה, היה אמור להיות מופחת, על פי נתוני האוצר, ב־5,000 עד 10,000 שקל. מחירה לפני יישום רפורמת המיסוי הירוק עמד על 97,500 שקל, אך היא עלתה ב־800 שקל לאחר הרפורמה.

לעומת היבואנים שבחרו לא להוריד את המחירים, יבואנים אחרים בחרו להעביר את ההוזלות אל הלקוחות. כך לדוגמה על פי נתוני האוצר, מס הקנייה האפקטיבי על הונדה סיוויק היה אמור להיות מוזל בשיעור שבין 2,500 ל־5,000 שקל. בפועל מחירה כיום הוא 146,900 שקל, הוזלה של 8,000 שקל.

מטלקאר, יבואנית דייהטסו וקיה, נמסר: "הוספנו לדייהטסו ולקיה ריו אבזור, כולל אבזור בטיחותי, והותרנו את המחירים כפי שהם פרט לעלייה בשיעור המע"מ שייקרה בהתאם את מחירי כלי הרכב".

מיוניון מוטורס, יבואנית טויוטה, נמסר: "מחיר הטויוטה יאריס מושפע מאוד משערי מטבע. נוסף על כך, מחיר המכונית ירד בחודש אוגוסט עם החלת המיסוי הירוק ב־4,380 שקל ל־99 אלף שקל".

מסמל"ת, יבואנית פיאט, נמסר: "מחירי פיאט 500 ירדו ביותר מ־20 אלף שקל, כחודש לפני כניסת המיסוי הירוק, כחלק מן האסטרטגיה להחדרת הרכב לשוק הישראלי. המיסוי הירוק, שחלק ממנו התקזז עם שער היורו שעלה, אפשר לנו להשאיר את המחירים באותה רמה".

תגיות

19 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

19.
מחירי הרכב
למה לא לקנות רכב בן שנתיים שלוש במחיר זול יחסית או להמשיך לנסוע ברכב אפילו בן עשר? תאמינו עד אילת הוא יגיע בלי בעיות.אצלינו רכב נהפך לפולחן. הרבה אזרחים לא זקוקים לרכב חדש . הישראלי לא אוהב "שמסדרים '' אותו ,אבל כשמדובר ברכב הוא מוכן "להשקיע '' וכמובן להפסיד אחרי שנה שנתיים חלק גדול '' מהשקעתו''.
רמי  |  21.11.09
16.
הממשלה צריכה להפסיק את המיסוי על רכב ירוק באופן מוחלט, לאכוף את היבואנים
רוצים לעודד רכב ירוק, אין בעיה. פשוט צריך לעשות זאת ולא באופן הכי מרושל שיש, כך שהיבואנים יספרו סיפורים על איבזור ועוד תוספות אך המחיר ישאר ללא שינוי. אף אחד לא אוכף את היבואנים ואל בודק האם האיבזור נמצא כלל באוטו. זהו עוד תרגיל מלוכלך לעשות קופה יפה על חשבון האזרח שאין באפשרותו לדעת ולשלם ביוקר. מדיניות ממשלתית צריכה לפעול בכל הגזרות ולא רק בחלק של הצהרות .... יש לפרסם בכל העיתונים את המחיר בו יבואן נדרש למכור מכונית, מחיר זה יהיה בסיס לעסקה מול הלקוח. אחרת אין כלל עידוד לרכב ירוק וכל התוכנית הזו הופכת להיות בדיחה גרוע.
קובי , פתח תקווה  |  19.11.09
15.
נמאס משיטת המחירים הבזוייה הזאת!!!
צריך לחייב את היבואנים לפרט את המרכיבים של מחיר הרכב - מחיר בסיס (במטבע המקורי!), שער ההמרה, מחיר האבזור הנוסף, ומיסים. מה פתאום מנחיתים מספרים מהאוויר?? זה מוגזם לדעת לדעת על מה ולמי משלמים?? בארה"ב בכלל משלמים ליבואן רק את מחיר הרכב האמיתי, ואת המס משלמים בנפרד ישירות למדינה!!! צריך שקיפות!!!
18.11.09
לכל התגובות