אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
איך אדע אם אני פראייר? צילום: shutterstock

איך אדע אם אני פראייר?

פרופ' דן אריאלי, חוקר כלכלה התנהגותית מהמובילים בעולם, עונה לשאלות הקוראים. והפעם - איך לדעת אם יצאת פראייר או לא

28.01.2010, 10:13 | פרופסור דן אריאלי

פרופסור יקר,

הלכתי לתקן תקלה במוסך שהמליצו לי עליו. המוסכניק נכנס מתחת לרכב לשלוש דקות, סידר משהו, ולקח על זה אלף שקל. הבעיה נעלמה, אבל עכשיו אני מרגיש פראייר. האם בצדק? ואם לא, מה להשיב לאבא שלי שאומר שלו זה בחיים לא היה קורה?

תודה, מני

 

שלום מני,

תחושת הפראייריות שלך היא תחושה לא מבוססת, וחסרת קשר למציאות. אבל אתה לא לבד, והרבה אנשים במצבך היו מרגישים אותו הדבר. לפני כמה שנים ערכנו ניסוי: ביקשנו מאנשים לדמיין שנמחק להם מידע מהמחשב ושטכנאי הגיע ושחזר להם אותו, ואז שאלנו אותם איך הם היו מרגישים בזמן התשלום לטכנאי. ליתר דיוק, שאלנו אותם איך היו מרגישים אם הטכנאי היה מציל להם מידע של יום עבודה אחד, ואיך היו מרגישים אם היה מדובר במידע מכל החודש האחרון.

כעיקרון, היית מצפה שאנשים יסכימו לשלם יותר בשביל להציל חודש של עבודה ממה שיסכימו לשלם עבור יום, נכון? אלא שעשינו עוד משהו: לכמה מהאנשים אמרנו שלקח לטכנאי חמש דקות לפתור את התקלה, ולאחרים אמרנו שזה לקח לו 24 שעות. התוצאה: הסכום שאנשים הסכימו לשלם התבסס בעיקר על הזמן שלקח לטכנאי לתקן את התקלה, וכמעט ולא היה קשור לכמות המידע שהטכנאי הציל. הם שילמו על המאמץ של נותן השירות, ולא על התועלת שקיבלו.

זו הבעיה: קשה לנו לאמוד את ערכם האמיתי של שירותים בתשלום. קשה לנו להעריך כמה באמת שווה הצלה של מידע ממחשב, או מה הערך הכלכלי האמיתי של תיקון תקלה באוטו. לכן, במקום הערכה כלכלית, מנחה אותנו תחושה של צדק חברתי.

באופן אירוני, אם היה לך מוסכניק פחות טוב, שהיה מבזבז חמש שעות על חיפוש מקור התקלה ועוד שעה על הטיפול בה, ייתכן שהיית מרגיש טוב יותר עם התשלום. אבל מה אתה באמת מעדיף? לכן, אל תאשים את המכונאי בכך שהוא מקצועי, ואל תאשים את עצמך בכך שמצאת אותו. ומה להגיד לאבא? אין לי ניסיון בלהסביר החלטות רציונליות להורים. נראה לי שאני מלכתחילה לא הייתי מספר להם על זה.

לטורים קודמים של דן אריאלי:

לכתבות נוספות במוסף "כלכליסט" לחצו כאן

 

תגיות

31 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

31.
זה מזכיר לי סיפור ששמעתי פעם
אישה בזמנו פגשה את פיקאסו בבית קפה. היא פנתה אליו ושאלה האם יוכל לצייר אותה עבור תשלום. הוא אמר שאין בעיות ובמשך 5 דקות צייר אותה ואז אמר לה בבקשה 30,000... האישה נדהמה ואמרה לו אבל עבדת על זה רק חמש דקות ! הוא אמר לה: "את לא משלמת על החמש דקות האלה, את משלמת על עשרות השנים שלקח לי ללמוד לעשות את זה בחמש דקות"
בובי  |  30.01.10
29.
כלכלת מידע
פרופסור יקר, שלחתי שאלה למומחה לכלכלה חברתית. הוא ענה עליה ב- 3 דקות וכל הטוקבקיסטים אומרים שאני פראייר. מה עלי להרגיש? P-: וברצינות, התשובה עליה אתה עונה היא לא מה שנשאלת - התשובה שלך היא לא האם הצרכן הוא פראייר, אלא האם העסקה היתה יעילה מבחינתו. והיא אכן היתה יעילה. פראייר הוא מישהו שהיה יכול להשיג את אותו שירות יותר בזול. לכן, יכול להיות שהוא פראייר. המלצתי - תחושת הפראייריות נובעת מכך שהצרכן לא בקי ברזי המכונאות ואף לא נהיר לו מה בדיוק עשה המכונאי מתחת לרכב. הדרך להתמודד עם מצב כזה היא חלופת מידע - עליו לקבל דוח מפורט מהמכונאי עבור מה בדיוק שילם, ולהשוות מידע זה עם מוסכים מתחרים. המלצה שלי? בפעם הבאה לקחת את האוטו של אבא, ולשלוח את אבא למוסך. כך הוא גם חוסך זמן, גם משתיק את אבא וגם פותח פתח לכך שאבא ישלם. זו התוצאה הכי יעילה כלכלית מבחינתו. שחר
שחר , תל-אביב  |  30.01.10
27.
יש סיפור דומה על צייר אומן שצייר דיוקן של איש ב-5 דקות ודרש ממנו 1000$
הדיוקן היה בהחלט נאה אך האיש התרעם: כיצד ומדוע אתה דורש ממני על עבודה של 5 דקות + קצת צבע סכום כל כך גבוה. ענה הצייר: אני גובה ממך לא רק את העלות הישירה של הציור אלא אני מוסיף לה את החזר ההשקעה בגין שנים רבות של עבודה ולימוד שבהן השקעתי ולמדתי והתאמנתי כדי שאוכל להגיע לרמה שתאפשר לי לצייר ציור מופלא ב-5 דקות. הנמשל ברור.
ב.ק.  |  30.01.10
לכל התגובות