אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שנתיים להורדת דירוג בטיחות התעופה: "תוקנו 60 מתוך 85 הליקויים שנמצאו" צילום: יריב כץ

שנתיים להורדת דירוג בטיחות התעופה: "תוקנו 60 מתוך 85 הליקויים שנמצאו"

כך אמר היום מנהל רשות התעופה האזרחית, גיורא רום, בסיור שערכה הוועדה לענייני ביקורת המדינה בנתב"ג - אליו הגיעו שני ח"כים בלבד. לדבריו, "התעופה הרבה יותר בטוחה ממה שאתם חושבים"

16.12.2010, 15:27 | יסמין גיל

שנתיים לאחר הורדת דירוג בטיחות התעופה האזרחית של ישראל על ידי מינהל התעופה הפדרלי האמריקאי (FAA), לקטגוריה 2 הנמוכה, תוקנו 60 מתוך 85 הליקויים שנמצאו - כך אמר היום מנהל רשות התעופה האזרחית (רת"א), גיורא רום. הוא אמר את הדברים בביקור שערכה הוועדה לביקורת המדינה במשרדי רת"א ובנתב"ג, בהמשך לדו"ח מבקר המדינה מספטמבר על מצב בטיחות התעופה האזרחית. לביקור, אגב, הגיעו שני חברי כנסת בלבד מהוועדה לביקורת המדינה: היו"ר, ח"כ יואל חסון (קדימה), וח"כ אברהם מיכאלי (ש"ס).

קטגוריה 1, הגבוהה, משמעותה שרשות התעופה האזרחית של המדינה עומדת בסטנדרטים של הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית (ICAO). קטגוריה 2 משמעותה שהמדינה חסרה חוקים ורגולציות מינימליים הנדרשים לפיקוח על המובילים האוויריים שבתחומה, על פי הסטנדרטים הבינלאומיים; או שרשות התעופה האזרחית במדינה לוקה בחסר בתחום אחד או יותר, כמו מומחיות טכנית, כוח אדם מיומן, תיעוד או הליכי פיקוח. רת"א נכשלה בכל שמונת התחומים שנבדקו על ידי האמריקאים, ולכן הורד הדירוג.

מנהל רת"א סקר היום את התיקונים שנעשו עד כה בשמונת התחומים האמורים: כך למשל, בנושא האכיפה, תוקנו עד כה שלושה ליקויים מתוך ארבעה שנמצאו בביקורת; בתחום הפיקוח המתמשך, 15 מתוך 15; בנושא הרישיון והתיעוד, חמישה מתוך תשעה; בתשתיות, נהלים ושיטות, שלושה מתוך חמישה; בכשירות והכשרת מפקחים, 16 מתוך 18; במבנה, תפקיד וסמכויות רת"א, 11 מתוך 11; בכל הקשור לתקנות הטיס, חמש מתוך 15; ובחקיקה הראשית, קרי, העברת חוק טיס חדש, יושמו שתי המלצות מתוך שמונה.

בהתייחסו להצעת חוק הטיס החדש, המהווה קריטריון מהותי לקראת החזרת ישראל לדירוג הגבוה ונדון זה חודשים בוועדת הכלכלה, אמר רום: "הוועדה קיימה עד כה 22 ישיבות בנושא. אני מקווה מאוד שזה ייגמר במושב הנוכחי". "אתם חייבים להציב לוחות זמנים", ענה לו ח"כ חסון. "אני לא יכול להציב לוח זמנים כשאני תלוי בכנסת", אמר רום. חסון הבטיח לפעול מול משרדי הממשלה על מנת לקדם במהרה את העברת הצעת החוק.

רום התייחס גם לפרסומים השונים, בין היתר על רקע אסון השריפה בכרמל, לגבי חשש מפני אסון תעופתי בישראל: "אני שנתיים וקצת מנהל את רת"א, כל הזמן בצל ה'נבואות' על התאונה שתקרה". על כך ענה לו ח"כ מיכאלי: "אני כל בוקר מתפלל שלא יקרה דבר". ורום ענה: "אני מאוד שמח שאתה מתפלל. אנחנו עושים בפועל את הדברים".

לדברי רום, "במשך שנים דרכנו במקום מבחינת התעופה, בזמן שבעולם נעשו שינויים טכנולוגיים רבים. לכן אני, יחד עם 115 עובדי רת"א, עובדים לילות כימים כדי שאדם יוכל להגיע מיעד אחד ליעד שני בבטחה. התעופה הרבה יותר בטוחה ממה שאתם חושבים. היא אחראית. כשאתם נוסעים לניו יורק יש למעלה ממאה אנשים שטיפלו בטיסה שלכם: טייסים, פקחים, דיילים, סבלים, בקרים. אלא שהתעופה מאוד רגישה לטעויות אנוש. בעצם כל הסיפור של קטגוריה 2 היא האם אני כנאמן של 7.5 מיליון אזרחי המדינה, מקפיד שהמבצעים של התעשייה הזאת יהיו מקצועיים".

ח"כ חסון שאל את רום גם לגבי ההתנהלות המקצועית בינו לבין החוקר הראשי במשרד התחבורה, יצחק רז, בהמשך לדו"ח המבקר שציין שחילוקי דעות ממושכים בין השניים "אינם תורמים לשיפור הבטיחות בתעופה". רום ענה: "החוקר הראשי מהווה פחות או יותר 5%-7% מתוכנית העבודה שלי. לא תמיד החוקר שבע רצון מהדרך שבה אני מתרגם את ההמלצות שלו. אלו יחסי העבודה". "אבל האם הוא מקצועי?", שאל חסון. על כך ענה מנכ"ל משרד התחבורה, יעקב גנות, שנכח אף הוא במפגש: "החוקר מקצועי. הוא בתפקיד תשע שנים". "זה לא אומר דבר", ענה חסון, ושאל: "למה החוקר לא כאן? אם הייתי יודע שהוא לא יגיע, אולי הייתי קובע דיון בזמן אחר". "הוא בכנס מקצועי בינלאומי", ענה לו גנות. 

תגיות