אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
היבוא המקביל רע לאופנועים המיוחדים

היבוא המקביל רע לאופנועים המיוחדים

תקנות היבוא הדו־גלגלי קבעו בשנה האחרונה רף כספי שיבואני האופנועים האקזוטיים - הנמכרים בישראל במספרים מצומצמים - מתקשים לעמוד בו

14.02.2011, 09:15 | תומר הדר

אופנועי הארלי דיווידסון היו מאז ומתמיד סוג של אגדה. אופנועי דוקאטי היו מאז ומתמיד חלום נחשק עבור חובבי אופנועי ספורט. גם קטנועים חשמליים עדיין אינם נמכרים בישראל בכמויות שהופכות אותם למחזה נפוץ בכל רחוב. מטבע הדברים, לא כל אחד יכול להרשות לעצמו אופנועים כאלה, ומסיבה זו מדובר באופנועים שאמנם מיובאים לישראל, אך במספרים מצומצמים לחובבים שרופים.

דווקא מסיבה זו ניצבים בפני יבואניהם של אופנועים נדירים אלה קשיים שנגרמים מרפורמת היבוא המקביל. כפי שנחשף אתמול ב"כלכליסט", תשעה יבואנים של אופנועים, קטנועים וטרקטורונים פנו אל משרד התחבורה בקריאה להקל את תנאי הערבות אשר מוטלים על יבואני האופנועים והקטנועים. היבואנים הם ג'ט סטאר ישראל בע"מ, המייבאת את אופנועי קיווי; א.ב. ליגל סוכנויות תחבורה בע"מ, יבואנית אופנועי דוקאטי; הארלי דיווידסון ג.ב.ר בע"מ, המייבאת את אופנועי הארלי דיווידסון; IFI מוטורס בע"מ, יבואנית זונגשן וליפאן; לביא מוטורס בע"מ, יבואנית קסינג־יו; אמביל בע"מ, יבואנית FYM; שירומקס מוטורס בע"מ, יבואנית טרקטורוני דינלי; ה.מ. ישראל בע"מ, המייבאת את אופנועי HM; וג. ארנון בע"מ, יבואנית MZ.

   

ערבות גבוהה

 

מדוע בעצם יבואני האופנועים והקטנועים אינם יכולים להמשיך לייבא את הכלים? תחילתה של הפרשה בפברואר 2010, עם קביעתן של תקנות היבוא המקביל. במסגרת תקנות אלה הגדיר משרד התחבורה, בצו הפיקוח למצרכים ושירותים, סכום ערבות שיידרש מיבואנים של מכוניות וסכום ערבות אשר יידרש מיבואנים של אופנועים. הסכום שנדרש מיבואני מכוניות נחשב זעום יחסית, בהתחשב ברווחיהם של יבואני הרכב - 8 מיליון שקל - אך במקרה של יבואני האופנועים נקבעו קריטריונים אחרים.

עד לכניסתה לתוקף של רפורמת היבוא המקביל, אשר הביאה לשינוי בתקנות שבו הוגדר גובה הערבות, נדרש מיבואני האופנועים סכום נמוך יחסית של 700 אלף שקל כערבות למשרד התחבורה. יתרה מזאת, מכיוון שמדובר בענף שאינו מגלגל מיליונים, אפשר משרד התחבורה ליבואן אופנועים להעמיד ערבות של 200 אלף שקל בלבד, בתנאי שיוכיח גם כי ברשותו נכס נדל"ן.

כעת, כאמור, המצב השתנה. מפברואר 2010 נדרשים יבואני האופנועים לערבות של מיליון שקל, וגם לאישור מרואה חשבון על הון עצמי של 1.5 מיליון שקל. היכן הבעיה? ובכן, יבואני האופנועים הגדולים, השולטים בשוק הדו־גלגלי, מאוגדים באיגוד בלשכות המסחר, אך תשעת היבואנים שפנו אל משרד התחבורה אינם חברים באיגוד, לא הוזמנו לדיון ולטענתם לא ידעו כלל על העלאת סכומי הערבות.

בסופו של דבר, לאחר דיונים בספטמבר 2010 בין אנשי משרד התחבורה לבין חברי איגוד יבואני הרכב הדו־גלגלי, נקבע שב־7 באוקטובר 2010 ייכנסו הערבויות לתוקף.

דוקאטי דיאבל דוקאטי דיאבל דוקאטי דיאבל

 

"מחסלים יבואנים"

 

"הרבה יבואנים של כלי רכב דו־גלגליים פשוט יפסיקו לייבא אופנועים", הסביר יבואן אופנועים. "רישיון היבוא שלנו מ־2010 פשוט לא חודש".

לדברי היבואן, "מדובר בעשרה יבואנים שמחזיקים בכ־10% מהשוק. יש כאן אבסורד - במסגרת רפורמה שנועדה להיטיב עם הלקוח הפרטי, מחסלים יבואנים שמייבאים אופנועים. לא מדובר רק ביבואנים של אופנועי הארלי דיווידסון או דוקאטי, אלא גם ביבואני קטנועים - אנשים שמביאים כלים סיניים זולים שנועדו לתת תחרות אמיתית ליבואנים הגדולים".

נכון למועד פרסום הכתבה, עניין הערבויות הכספיות שאותן מחויבים יבואני האופנועים בישראל להעמיד עדיין לא הובהר במלואו. אתמול התקיים דיון מיוחד בעניין יבוא הרכב המקביל בוועדת הכלכלה בכנסת. במהלך הדיון אמר אבנר פלור, מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, כי משרדו שוקל מתן הקלות ליבואנים. "אנחנו בוחנים את האפשרות להקל את נתוני הסף הנדרשים מיבואני האופנועים באמצעות הצגת דרישות מדורגות למתן הערבויות הכספיות", אמר פלור. "כלומר שיבואן יקבל אפשרות בשנה הראשונה לפעולתו לתת ערבות מופחתת עד שיעמוד על רגליו".

אולם פלור הוסיף לכך הסתייגות: "עם זאת, לא בטוח שבשוק הרכב הישראלי יש מקום ליבואן רכב דו־גלגלי שמביא רק כמה עשרות כלים בשנה".

מליגל, יבואנית דוקאטי בישראל, נמסר: "בהמשך למתואר בכתבה, יש בידנו אישור עקרוני ממשרד התחבורה להמשך ייבוא כלים. אנו בקשר עם משרד התחבורה ומאמינים שאישור סופי יתקבל תוך שבועיים שלושה. אנו מזמינים את לקוחותינו לבוא לרכוש כלים חדשים מהמלאי הקיים, או ממשלוח הכלים החדש המגיע במרץ".

תגיות

6 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

4.
אם משרד התחבורה לא היה מערים קשיים ומשרד האוצר גובה מיסים שערורייתיים...
עם כלים דו"ג, שוק הדו"ג היה שוק עצום! ממש כמו שהיה ראוי שיהיה במדינה צפופה, דלת משאבי אנרגיה וחנייה כמדינת ישראל - ועוד בהיותה מדינה שבה מזג האוויר מאפשר רכיבה ברוב ימות השנה. ישראל היא המדינה האידיאלית שבה יתפתח שוק דו"ג מאסיבי: קטנועים, אופנועים, כל אלו מספקים תחבורה טובה ונוחה וזולה (ועם רוכב מיומן, מנוסה ושקול - גם בטוחה). אולם כאשר כל פעולה של משרדי הממשלה נעשית מתוך צרות מחשבתית, התאבנות על מודל של "דו"ג הוא לפושטקים בלבד" ככה נראה השוק. הראשון שיהיה לו את האומץ לראות אופנועים וקטנועים כמו שהם - כלי תחבורה ההגיוניים ביותר והאידיאליים ביותר למדינת ישראל - יבצע כאן מהפכה שתשים אותו בראש הפופולריות של נבחרי ציבור - אבל לזה צריך שכל... ואומץ!
רונן  |  14.02.11
3.
והרי לכם דוגמא מצוינת לשלטון הפקידים
בסופו של יום מה שקובע הוא כמה רווח נכנס לאוצר ונעריו השולטים על הברז. בהעדר רווח, פשוט מחסלים ענף שלם. לא משנה רווחת האזרח, לא משנה רצונו לבחור מה שהוא רוצה ולא מה שמכתיבים לו ואל משנה רפרטואר דו"ג בישראל. האזרח איננו צד בהחלטות שלהם מסתבר. עצוב.
מיטל  |  14.02.11
לכל התגובות